
adeneo
Dersom man har hatt fordeleren ute av motoren, så setter man normalt fordeleren ned i blokka igjen slik at rotoren peker på sylinder nummer 1. Dette er vanlig praksis.
Da har man et greit utgangspunkt for å sette på tennkablene på en måte som ikke blir bare kluss.
Når fordeleren er på plass, så er det på tide å justere tenningen.
Har du EST fordeler så skal den shuntes slik at fortenningen ikke ligger på, deretter skal tenningen justeres med en tenningslampe på helt tradisjonelt vis til 0 grader, altså akkurat TDC, ettersom fortenningen legges på elektronisk når shunten fjernes.
På DI tenning fungerer det omtrent likt, men fortenningen må fjernes på en litt annen måte, som regel med et diagnoseverktøy (Vodia for Volvo), men det er mulig å kortslutte en plugg, slik det står i manualen.
Når motoren går uten elektronisk fortenning, så er den i "base mode", å den går sannsynligvis litt mer ujevnt, å man må passe på at turtallet er riktig ved justering.