ch765
Takk for svar.
Fordelerlokket er nytt, det var minges som bestilte det så vet ikke hvilken modell det er, men det ser veldig likt ut som det som satt i. (Det gamle hadde irret ganske mye)
Lagde en diagnoselampe og fikk "kode 12" - alt "OK"
Tok av fordelerlokket og rotoren, og så selve akslingen var veldig rusten også (se bildet) - prøvde med "electrical wd40" og tørke vekk litt rust. Ser det er et metall-kontaktpunkt på innsiden av den delen akslingen skal opp i, men vet ikke hvor dette leder eller om det er kritisk med elektrisk kontakt mellom akslingen og innsiden av rotoren?
Uansett, tok biltema-lampa og koblet på tre forskjellige pluggledninger, ingenting lyste når jeg prøvde å starte. Satte den på ledningen som kommer fra coilen, da blinket den hele tiden. Det tyder jo på at det i visse tilfeller ikke kommer gnist i det hele tatt til pluggene?
Det som gjør det enda rarere, er at jeg fikk lys uansett tidligere i uka med den "proffe", justerbare lampa..
Pickup-coilen var også irret ganske mye, og den ytterste skiva var forholdvis løs..
Skal prøve å advance fordelerlokket igjen i morgen, og se om biltema-lampa gir lys da, og prøve meg fram litt med multimeteret..
PS: Hverken den gamle eller den nye rotoren ligner på den som spesifisert i volvo penta webshopen: #3862014