Jump to content

Ford Sabre 212hk ruste opp til fullt turtall, olje mangler.

Roger og Olina

Recommended Posts

Er ute på tur til Sørlandet. Gikk fra Kristiansand i dag med kurs mot Mandal. Ettersom vi nærmer oss Mandal, merker jeg at det lukter litt vondt og at det ryker svart etter oss. Ser også at oljetrykket synker noe. Velger derfor å gå til en øy. Legger oss til og stopper motoren. Sjekker først oljen og her mangler det 3-4 liter. Denne ble også sjekket før vi gikk fra Kristiansand og det manglet kanskje 1 liter.vel etter å ha etterfylle olje så sjekket jeg luftfilteret til Turboen. Dette så ikke bra ut så byttet dette. Det var et slikt sportsbiler fra Jula. Startet så opp og motoren begynte å vandre. Ga litt gass og så plutselig ruste den seg opp på fult turtall. Dro i stoppknappen men ingenting skjedde. Løp bort til motoren og dro i det jeg kunne av spaker på pumpa. Etter 10-15 sec gikk den ned på turtall. Nå ligger vi her og jeg vet ikke helt hva vi skal gjøre. Ikke tør jeg å starte igjen og ikke vet jeg hvor jeg skal feilsøke. Så tips mottas med stor takk.

Mvh

Roger og Olina

Hei, det høres ut som gåen turbo, da lekker det olje gjennom lagrene i turbinakselen, oljetrykket vil synke litt og siden du mister turbotrykk så ryker motoren svart. Oljen som lekker ut går både gjennom eksosen og inn i innsugslufta, der den blir med inn i sylindrene og forbrennes. Derfor ruser motoren seg opp. Kan bli ukontrollert rusing av dette og stopper den ikke før den er tom for olje så blir det skrot av hele maskinen.

Kommer du til turbinen ved å ta av luftfilteret, så kjenn om det er slakke i akslingen for å få bekreftet om det er turbohavari eller ikke. 

Det kan høres ut som om motoren får smørolje i innsuget, sannsynligvis via veivhusventilasjon.

Denne ventilasjonen blir vel ledet til innsuget?

Hvis du kan koble denne fra vil du unngå rusing, og samtidig se hvor mye det er snakk om.

Men hvis det er 3 liter på bare noen timer må jo rotårsaken finnes.

Eller som Ingvarjg påpeker, turbohavari. 

Redigert av Johannes (see edit history)

Hvis du kan få motoren til å suge luft utenom turboen, ved å fjerne rør/slange mellom turbo og innsugmanifold. Kan du tusle deg til land, forutsatt at det er olje nok på motoren.

Før oppstart, bør du ha ett eller annet som du kan blokkere innsuget med,ei fille el. Ruser den seg opp er det "bare" å tette innsuget og motoren vil stoppe.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

På bilene mine (3 stk eldre Land Rover Discovery)  er det mulig å bare kjøpe vifta til turboen for en tusenlapp eller to på ebay. Ny turbo koster endel mer. Er ikke overrasket om det gjelder en Ford-motor også.

Vifa - Bruce Roberts 35

Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77
Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery

Det var det jeg trodde, men hvis teorien om at motoren har sugd olje via turboen skal holde, burde det vært vått av olje der.

Det er allikevel mye med hendelsesforløpet som peker mot turboen her, så den bør nok være hovedmistenkt inntil den er blitt skikkelig kontrollert.

Bare vær obs på at det behøver ikke være slakk i akslingen for at oljetetningen skal være defekt.

Redigert av nomen (see edit history)

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Her bør du ha størst sjanse til å få tak i den rette turboen. De bør kunne sende med post over natt så har du mulighet til å få den på lørdag på nærmeste postkontor.

http://www.turbo.no/turboer/turbo-til-bat/

Kontaktinformasjon:

Her holder vi til

Adresse: Solvikveien 12, 1363 Høvik (Norway)

Tlf: +47 67832500
Fax: +47 67832501

Deres eget utsagn:

Turbo-Service AS har landets største lager av turboer og reservedeler

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Hei!

Du kan i nøden trygt kjøre med defekt turbo forutsatt at du gjør to ting. Har selv opplevd det samme og kjørte fra Kristiansand til Kragerø med defekt turbo - i maks 8 knop. Prøver man å gi på "litt mere gass" merker en det straks om det blir for mye ved at det da kommer svært svart røyk i eksosen, så en MÅ ta det med ro!

Du må for det første sørge for at turboen ikke roterer - bruk ei sveisetang og ståltråd eller evt. kun ståltråd og fest "kompressorhjulet".

For det andre må du sørge for at oljetilførselen til turboen opphører. Enten ved å sette på en blindplugg i uttaket fra motorblokka, eller sette en blindpakning - en pakning uten hull (for olje) - på oljetilkoplingen til turbo. Pakningen må tåle høy temperatur da det blir varmt der når oljegjennomstrømmingen opphører, og du har vel heller ikke vannkjøling på denne turboen.

Du kan med fordel også kople vekk rørene for ladelufta fra turbo, slik at motoren slipper å suge luft gjennom komprerssorhjulet i turboen, men dette sistnevnte punktet er ikke vesentlig.

Håper at du får tak i en turbo så du slipper denne nødløsningen!

Lykke til!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...