Roger og Olina Startet 11.August.2016 Link til dette innlegget Startet 11.August.2016 Er ute på tur til Sørlandet. Gikk fra Kristiansand i dag med kurs mot Mandal. Ettersom vi nærmer oss Mandal, merker jeg at det lukter litt vondt og at det ryker svart etter oss. Ser også at oljetrykket synker noe. Velger derfor å gå til en øy. Legger oss til og stopper motoren. Sjekker først oljen og her mangler det 3-4 liter. Denne ble også sjekket før vi gikk fra Kristiansand og det manglet kanskje 1 liter.vel etter å ha etterfylle olje så sjekket jeg luftfilteret til Turboen. Dette så ikke bra ut så byttet dette. Det var et slikt sportsbiler fra Jula. Startet så opp og motoren begynte å vandre. Ga litt gass og så plutselig ruste den seg opp på fult turtall. Dro i stoppknappen men ingenting skjedde. Løp bort til motoren og dro i det jeg kunne av spaker på pumpa. Etter 10-15 sec gikk den ned på turtall. Nå ligger vi her og jeg vet ikke helt hva vi skal gjøre. Ikke tør jeg å starte igjen og ikke vet jeg hvor jeg skal feilsøke. Så tips mottas med stor takk. Mvh Roger og Olina Sitér dette innlegget Link to post
Ingvarjg Svart 11.August.2016 Link til dette innlegget Svart 11.August.2016 Hei, det høres ut som gåen turbo, da lekker det olje gjennom lagrene i turbinakselen, oljetrykket vil synke litt og siden du mister turbotrykk så ryker motoren svart. Oljen som lekker ut går både gjennom eksosen og inn i innsugslufta, der den blir med inn i sylindrene og forbrennes. Derfor ruser motoren seg opp. Kan bli ukontrollert rusing av dette og stopper den ikke før den er tom for olje så blir det skrot av hele maskinen. Kommer du til turbinen ved å ta av luftfilteret, så kjenn om det er slakke i akslingen for å få bekreftet om det er turbohavari eller ikke. Sitér dette innlegget Link to post
Johannes Svart 11.August.2016 Link til dette innlegget Svart 11.August.2016 (redigert) Det kan høres ut som om motoren får smørolje i innsuget, sannsynligvis via veivhusventilasjon. Denne ventilasjonen blir vel ledet til innsuget? Hvis du kan koble denne fra vil du unngå rusing, og samtidig se hvor mye det er snakk om. Men hvis det er 3 liter på bare noen timer må jo rotårsaken finnes. Eller som Ingvarjg påpeker, turbohavari. Redigert 11.August.2016 av Johannes (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 11.August.2016 Link til dette innlegget Svart 11.August.2016 Slikt skjer når oljetetningen på turboens kompressorside ryker. Oppstart anbefales absolutt ikke. Ser ut til at dere har turbohavari. Sitér dette innlegget Link to post
Roger og Olina Svart 11.August.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.August.2016 Ser nå at det ligger olje i bakkant av Turboen. Ikke mye, men som om noen har spyttet på gearkasse Sitér dette innlegget Link to post
Tskjei Svart 11.August.2016 Link til dette innlegget Svart 11.August.2016 Dette lukter turbohavari lang vei. Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 11.August.2016 Link til dette innlegget Svart 11.August.2016 Hvis du kan få motoren til å suge luft utenom turboen, ved å fjerne rør/slange mellom turbo og innsugmanifold. Kan du tusle deg til land, forutsatt at det er olje nok på motoren. Før oppstart, bør du ha ett eller annet som du kan blokkere innsuget med,ei fille el. Ruser den seg opp er det "bare" å tette innsuget og motoren vil stoppe. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Roger og Olina Svart 11.August.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.August.2016 Har kontaktet Redningsselskapet for assistanse. Nå hjelper det å ha totalmedlemskap ? tar ikke sjansen på å ruse i stykker motoren. Så er spørsmålet om hvor enkelt det blir å få tak i ny turbo da... Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 11.August.2016 Link til dette innlegget Svart 11.August.2016 (redigert) disse motorene her er vel temmelig kurante mtp deletilgang og priser http://www.mermaid-marine.co.uk/parts Redigert 11.August.2016 av ivar (see edit history) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
blue moon Svart 11.August.2016 Link til dette innlegget Svart 11.August.2016 Uff jeg som akkurat med frykt leser om dieselmotorer som ruser seg selv ukontrollert. Kan ikke da også dieselpumpa være en teori? Lykke til R og O Sitér dette innlegget 09 Sealine F37 - VP D4 260 Link to post
Janoho Svart 11.August.2016 Link til dette innlegget Svart 11.August.2016 Hvis du poster modell/nr på turboen samt evt info. du måtte ha på motoren så kan jeg prøve å sjekke om det er noen i Vest-Agder som har den. Sitér dette innlegget Link to post
finnarne Svart 11.August.2016 Link til dette innlegget Svart 11.August.2016 På bilene mine (3 stk eldre Land Rover Discovery) er det mulig å bare kjøpe vifta til turboen for en tusenlapp eller to på ebay. Ny turbo koster endel mer. Er ikke overrasket om det gjelder en Ford-motor også. Sitér dette innlegget Vifa - Bruce Roberts 35 Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77 Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery Link to post
hanto1 Svart 11.August.2016 Link til dette innlegget Svart 11.August.2016 GIK turbo og andre spesial verksteder har bytte turbo til de fleste merker. Les av data på skiltet og ring rundt litt så ordner det seg nok. Sitér dette innlegget Link to post
Roger og Olina Svart 11.August.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.August.2016 Har en kompis som ringer rundt nå. Har fremdels ikke kommet fra øya pga Redningsselskapet har problemer med å trekke oss ut. Så de har tilkalt en båt til nå. Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 11.August.2016 Link til dette innlegget Svart 11.August.2016 Hvis det er kompressorsiden du har på bildet,var det skuffende tørt der. Ifølge teorien om at motor suger olje via turboen, burde det vært klissvåt av olje der. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Roger og Olina Svart 11.August.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.August.2016 Dette er bilde tatt etter luftfilter er fjernet. Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 11.August.2016 Link til dette innlegget Svart 11.August.2016 (redigert) Det var det jeg trodde, men hvis teorien om at motoren har sugd olje via turboen skal holde, burde det vært vått av olje der. Det er allikevel mye med hendelsesforløpet som peker mot turboen her, så den bør nok være hovedmistenkt inntil den er blitt skikkelig kontrollert. Bare vær obs på at det behøver ikke være slakk i akslingen for at oljetetningen skal være defekt. Redigert 11.August.2016 av nomen (see edit history) Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Roger og Olina Svart 11.August.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.August.2016 Har endelig kommet inn til havn. Holder på å fjerne dekseler som sitter som bare fy. Noen her som kan ha liggende en turbo eller kjenner en som kan ha? Det har kommet olje fra Turboen. Noe som vedlagt bilde viser. Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 11.August.2016 Link til dette innlegget Svart 11.August.2016 (redigert) Her bør du ha størst sjanse til å få tak i den rette turboen. De bør kunne sende med post over natt så har du mulighet til å få den på lørdag på nærmeste postkontor. http://www.turbo.no/turboer/turbo-til-bat/ Kontaktinformasjon: Her holder vi til Adresse: Solvikveien 12, 1363 Høvik (Norway) Tlf: +47 67832500Fax: +47 67832501 Deres eget utsagn: Turbo-Service AS har landets største lager av turboer og reservedeler. Redigert 11.August.2016 av VannTro (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
BOBO II Svart 11.August.2016 Link til dette innlegget Svart 11.August.2016 Eller norsk turboservice i Porsgrunn http://www.turboservice.no/index.php Sitér dette innlegget 1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK Link to post
Svee Svart 11.August.2016 Link til dette innlegget Svart 11.August.2016 Hei! Du kan i nøden trygt kjøre med defekt turbo forutsatt at du gjør to ting. Har selv opplevd det samme og kjørte fra Kristiansand til Kragerø med defekt turbo - i maks 8 knop. Prøver man å gi på "litt mere gass" merker en det straks om det blir for mye ved at det da kommer svært svart røyk i eksosen, så en MÅ ta det med ro! Du må for det første sørge for at turboen ikke roterer - bruk ei sveisetang og ståltråd eller evt. kun ståltråd og fest "kompressorhjulet". For det andre må du sørge for at oljetilførselen til turboen opphører. Enten ved å sette på en blindplugg i uttaket fra motorblokka, eller sette en blindpakning - en pakning uten hull (for olje) - på oljetilkoplingen til turbo. Pakningen må tåle høy temperatur da det blir varmt der når oljegjennomstrømmingen opphører, og du har vel heller ikke vannkjøling på denne turboen. Du kan med fordel også kople vekk rørene for ladelufta fra turbo, slik at motoren slipper å suge luft gjennom komprerssorhjulet i turboen, men dette sistnevnte punktet er ikke vesentlig. Håper at du får tak i en turbo så du slipper denne nødløsningen! Lykke til! Sitér dette innlegget Link to post
Roger og Olina Svart 12.August.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.August.2016 Da har vi fått tak i en brukt turbo her. Stor takk til Richard og kompisen hans som kom ned på brygga og leverte den ? Også stor takk til Hans Petter og alle dere som har kommet med gode tips underveis. nå håper jeg at en får ut den gamle uten å knekke noen bolter... Sitér dette innlegget Link to post
Inter 9000 Svart 12.August.2016 Link til dette innlegget Svart 12.August.2016 Bare hyggelig. Utrolig hva enn kan ha liggende. Sitér dette innlegget Mvh Richard Gleder meg til våren..... Link to post
LALUNA II Svart 12.August.2016 Link til dette innlegget Svart 12.August.2016 Ja hva er status ...funker den nå ? Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Inter 9000 Svart 13.August.2016 Link til dette innlegget Svart 13.August.2016 Siste jeg hørte pr tlf, er at turen hjemover er igang :-) Sitér dette innlegget Mvh Richard Gleder meg til våren..... Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.