Jump to content

Problem med tømming av septik på Yamarin DC68- Padda-Ulvøya

NinaSivert

Recommended Posts

Hei.

Jeg forsøkte å tømme septikktanken på min Yamarin DC 68 på tømmestasjonen på Padda/Ulvøya i Oslo, men fikk det liksom ikke til. Det virket som det var sug i slangen noen ganger, men tanken ble ikke "tom". Har hørt i ettertid noe om at tømmehåndtaket skal ha gjenger til å skru fast i Waste-uttaket. Noen som kjenner til? Tømmehåndtaket på Padda hadde ikke gjenger.... Men Waste-lokket er jo også festet med en kuleledd-snor inni uttaket så hvordan får man da skrudd fast et sugeuttak?...  Jeg forstår heller ikke måleren til hvor full septikken er på min Yamarin. Noen som kjenner til denne? Jeg forstår heller ikke hvordan tømmingen fungerer til sjøs. Selger av båten sa at den skal tømme automatisk i en viss hastighet, men det ser det heller ikke ut til at skjer... Tanken er i plastikk og det er ikke stengeventil på lufteventilen etter hva jeg kan se. Nina :)

Lufteventilen skal ikke lukkes. Den skal være åpen hele tiden for å sørge for at de gode bakteriene får luft nok til å "jobbe" med etterlatenskapene deres.

Jeg kjenner ikke tømmestasjonen på Padda/Ulvøya, men den jeg testet i Stavern i sommer hadde en 20-30 cm relativt myk gummitupp som det bare var å kjøre ned i waste-åpningen. Den formet seg etter åpningen og sørget for at det ble tett nok til at den klarte å suge fra tanken i stedet for å bare suge luft som lekket langs kantene.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

For meg virker det litt rart å ha et lokk som sitter fast med et kjede festet nede i åpningen. Det er ok på et hull for påfylling (vann eller drivstoff), men for å suge er du avhengig av å ha en tett tilkobling og da er dette kjedet i veien. Sånn i farta husker jeg ikke sikkert hvordan det er i vår båt...

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Hei NinaSivert,

Jeg har samme type båt og lurte på om du fikk tømt tanken på pumpestasjon?

Jeg kjøpte båten brukt i år og vi har ikke brukt toalettet, men sist eier sa at tanken var tom, men måleren hadde hengt seg opp.

Tenkte jeg skulle prøve å fylle tanken med vann og prøve å tømme den med vakuum pumpe på eks. Padda-Ulvøya for å sjekke at alt fungerte.

Vi har forsøkt pumpestasjonen på Padda en gang til. Etter å ha tatt av kuleledd-lenken på lokket. Det hørtes ut som pumpen sugde, men måleren viste hele tiden alt fra 99-62. Dagen etter ringte vi en forhandler som fortalte at måleren på denne type båter ofte svikter. Så nå gjenstår det å se på vår neste tur om toalettet kan brukes masse og at septikken egentlig er tom:) Nina

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...