Kronidiot Startet 11.August.2016 Del på Facebook Startet 11.August.2016 (redigert) Fyrte opp min walks 100x i dag for å koke middag. Det kommer røyk opp fra undersiden av apparatet. Lukter parafin. Fungerte perfekt i går. Hva kan være galt? Skal sies at jeg byttet dunk til noe som heter fyringsolje, skal være til parafinbaserte varmeovner. Byttet straks tilbake til gml dunk, men ryker fortsatt, men kanskje litt mindre. Redigert 11.August.2016 av trampeklapp (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
MR Swe Svart 11.August.2016 Del på Facebook Svart 11.August.2016 Har opplevd detsamme og da var den ny type parafin somvar orsaken Sitér dette innlegget Link to post
Kronidiot Svart 11.August.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.August.2016 Har fyrt opp et par ganger på gml dunk nå i etterkant. Problemet løst. Men hvor får jeg tak i fritidsparafin i Drøbak....? Sitér dette innlegget Link to post
Luco Svart 12.August.2016 Del på Facebook Svart 12.August.2016 Felleskjøpet eller statoil stasjon(circle k) Sitér dette innlegget Link to post
Wallas Service Svart 12.August.2016 Del på Facebook Svart 12.August.2016 Strengt tatt burde alle båtsjapper ha Fritidsparafin på lager, de aller fleste handler fra samme grossist, Flak i Kristiansand. Felleskjøpet er nevnt, og jeg har også i senere tid sett Fritidsparafin hos de fleste bensinstasjonskjedene. Fyringsolje og Fin Fyr er skivebom så det holder, men det kan brukes Lampeolje i nøden. Litt soting, og voksen i Lampeoljen kan "koagulere" i pumpen, spesielt ved lave temperaturer. Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
Gtir_man Svart 12.August.2016 Del på Facebook Svart 12.August.2016 Coop obs Bygg har Kemetyl Fritidsparafin.. I Skien betaler jeg 113.- for 4 literen. Sitér dette innlegget Link to post
MR Swe Svart 12.August.2016 Del på Facebook Svart 12.August.2016 Fellesskjøpet ski/ås. Fritidsparafin Sitér dette innlegget Link to post
HansO Svart 12.August.2016 Del på Facebook Svart 12.August.2016 Har dessverre ingen god erfaring med Wallaser som drar på årene. Verken kok eller varme. Gikk over til gass i min forrige båt, og hadde et lykkelig liv med den siden. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 12.August.2016 Del på Facebook Svart 12.August.2016 Wallas Service: Er det helt gærnt som jeg har gjort de siste 5-6 årene, brukt tennveske på alt som skal ha parafin/lampeolje? Har riktignok ikke en slik Wallas da men... Opplever at tennveske brenner rent og fint, lukter lite på både parafinovner og i lamper i forhold til ulike fritids/hytte/lampe oljer/parafin jeg prøvde før jeg gikk over til tennveske. Og både lett og rimelig å få tak i... Ryktene sier at tennveske er underlagt spesifikasjoner fra mattilsynet så kvaliteten er identisk og god for alle merker. Kan jo ikke si jeg har merket forskjell noen gang, men det gjorde en på ulike parafin/olje varianter. Sitér dette innlegget Link to post
Ballard Svart 12.August.2016 Del på Facebook Svart 12.August.2016 Min Wallas 100 er nå 28 år og fungerer utmerket fremdeles, har skiftet veikesett 3 - 4 ganger i disse årene. ellers problemfrit. Men bruk riktig brennstoff : Fritidsparafin. Det er faktisk viktig for at app. skal virke skikkelig. Sitér dette innlegget Link to post
HansO Svart 13.August.2016 Del på Facebook Svart 13.August.2016 Mine erfaringer gjelder diesel variantene. Sitér dette innlegget Link to post
Wallas Service Svart 13.August.2016 Del på Facebook Svart 13.August.2016 Har dessverre ingen god erfaring med Wallaser som drar på årene. Verken kok eller varme. Gikk over til gass i min forrige båt, og hadde et lykkelig liv med den siden. Mine erfaringer gjelder diesel variantene. De første dieselvarmerne hadde noen sykdommer (3000 D/DX) som nå er friskmeldt med den nye Dt-serien. Ikke noen spesielle problemer med de nyeste kokeapparatene heller. Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
Wallas Service Svart 13.August.2016 Del på Facebook Svart 13.August.2016 Wallas Service: Er det helt gærnt som jeg har gjort de siste 5-6 årene, brukt tennveske på alt som skal ha parafin/lampeolje? Har riktignok ikke en slik Wallas da men... Opplever at tennveske brenner rent og fint, lukter lite på både parafinovner og i lamper i forhold til ulike fritids/hytte/lampe oljer/parafin jeg prøvde før jeg gikk over til tennveske. Og både lett og rimelig å få tak i... Ryktene sier at tennveske er underlagt spesifikasjoner fra mattilsynet så kvaliteten er identisk og god for alle merker. Kan jo ikke si jeg har merket forskjell noen gang, men det gjorde en på ulike parafin/olje varianter. Til å begynne med var Tennvæske noe illeluktende "restolje" som minnet mer på White Spirit. Etter hvert har denne blitt renere, og kanskje det reneste du kan brenne, siden det brukes i forbindelse med matlaging. I "gamle dager" var det ikke uvanlig at grillmaten hadde en ettersmak av tennvæske (egne erfaringer). Å bruke tennvæske til oljelamper går sikkert bra selv om det er lampeolje som er beregnet til formålet. Lampeolje har bedre lysverdi (pga tilsatt voks). Har riktignok ikke testet ut varianter til slikt bruk, Til frittstående kaminer (Aladdin, petromax, og hva de nå heter alle sammen) kan alle kvaliteter av parafin brukes. Til Wallas parafinapparater er fritidsparafin best, dernest lampeolje. Men som sagt mange ganger tidligere (både her i tråden og andre tråder) så inneholder lampeolje voks som ved lavere temperaturer kan "koagulere" i pumpen og tette den slik at den ikke suger. Dessuten så vil den sote litt. Og sotavleiringer (gjelder spesielt modellene med X-brenner; 100, 90, 800 og 150) kan tette returrøret i bunnen av brenneren. Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
Karlsenkystfiske Svart 26.Desember.2022 Del på Facebook Svart 26.Desember.2022 (redigert) Jeg har en 90, fyrer med fritidsparafin. Røyker likevel noe fryktelig. Vifta går lett rundt og har en motstand på 16.8 ohm. kan problemet være at returslangen er litt for lang? Veldig viktig med kontinuerlig fall? Er det noe jeg kan gjøre uten deler? Er ute på sjøen og begynner å bli sulten 😆 Hva slags betydning har det hvilket spor den metallbiten sitter i? Redigert 26.Desember.2022 av Karlsenkystfiske (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 26.Desember.2022 Del på Facebook Svart 26.Desember.2022 Fall hele veien er veldig viktig på Wallas ja. Prøv å fikse det først. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Karlsenkystfiske Svart 29.Desember.2022 Del på Facebook Svart 29.Desember.2022 Gjorde alt rent, og satte sammen igjen. Har fungert feilfritt noen dager nå. Blir det problem igjen skal jeg prøve å kutte slangen litt! Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 29.Desember.2022 Del på Facebook Svart 29.Desember.2022 Og husk på at returslangen ikke står ned i selve parafinen. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.