r2d290 Startet 11.August.2016 Link til dette innlegget Startet 11.August.2016 Hallo Har nettopp fått meg en Quicksilver PH905 som er godkjent som klasse B, har 400L bensintank, bruker så vidt over en liter per nautisk mil, og ferskvannstank på 100L. Sitter og fantaserer om at det hadde vært morro å ta med meg 3 venner og kjøre båten fra Oslofjorden til London. Jeg har omtrent ingen erfaring med lengre båtturer på den måten, så kunne tenkt meg litt innspill fra noen mer erfarne båtfolk. Tanken var først å kjøre til Kristiansand, for så å krysse over til Danmark en gang det var fint vær. Deretter kjøver vestsiden nedover til Nederland, og så krysse over til London. Fikk etterhvert innspill om at det ville vært mye lurere å kjøre Sverigesysten nedover, for så å kjøre Kiel-kanalen gjennom Tyskland. Var ikke klar over at denne kanalen fantes, men det virket jo som en veldig god idé. Da er man jo skjermet mye mer mot vær og vind. Et veldig grovt overslag ga meg at vi kommer til å bruke omtrent 2000 liter drivstoff, altså rundt 32000 kroner. Delt på 4 personer blir det rundt 8000,- på hver, og ta i betraktning at fly og hotel fort ville koste like mye, ser jeg ikke prisen som helt urealistisk.Skulle gjerne hatt litt inspill fra dere erfarne sjøfolk.-Er dette en forsvarlig tur? -Noen innspill i forhold til tilgang på bensin på veien?-Noen innspill i fordold til Vann på veien? -Gjestehavner? -Noe man bør vite m.t.p. kryssing av landegrenser? Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 11.August.2016 Link til dette innlegget Svart 11.August.2016 (redigert) Med godt vær, er det forsvarlig. Gikk fra Southamton til Oslo i Mars 2010, og vi gikk over Engelske kanalen, inn i Nederland i Stellendam, ut nord for Amsterdam,langs de frisiske øyer,inn i Elben, og Kielkanalen. Dette er en fin tur. Havneleiene i London er "freske", men det er ikke mange dagene dere er der vil jeg anta. Go for it :-) PS: Husk å krysse separasjonslinjen i den engelske kanal riktig, ellers ryker feriebudsjettet deres :-) Redigert 11.August.2016 av Tom Rør (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
r2d290 Svart 11.August.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.August.2016 (redigert) Takk for tilbakemelding! =) Høres ut som omtrentlig samme rute som jeg så for meg."Havneleiene er freske", altså det er dyrt der, eller mye vind? Nei du har nok rett i det. Ser for meg en 3-4 dager kanskje, også begynne å ture tilbake igjen. Edit: åja, fulgte kanalen i Nederland også? Redigert 11.August.2016 av r2d290 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 11.August.2016 Link til dette innlegget Svart 11.August.2016 Ja, vi gikk kanaler der også kjempefint, og man kan gå i høy hastighet på noen av dem. Dyre havneleier sentralt i London :-) Sitér dette innlegget Link to post
r2d290 Svart 11.August.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.August.2016 Finnes det noen oversiktskart over bensinstasjoner og gjestehavner på turen? Sitér dette innlegget Link to post
Trond123 Svart 11.August.2016 Link til dette innlegget Svart 11.August.2016 Vestkysten av Danmark kan være ganske så røff. Jeg skal gå motsatt vei neste uke (Sør-Øst England til Vestlandet), riktignok med en større havgående båt. Vestkysten av Danmark er bare et alternativ dersom vinden ikke har noe særlig vestlig komponent. For din tur er Kielkanalen absolutt å anbefale, og så kanskje gå indre led gjennom Nederland dersom været sør i Nordsjøen ikke er så bra. Vær obs på at fritidsbåter ikke har lov å gå kanalen i mørke/ nedsatt sikt, og fartsgrensen er 8 knop. (Radarovervåket) Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 11.August.2016 Link til dette innlegget Svart 11.August.2016 Vestkysten av Danmark kan være ganske så røff. Jeg skal gå motsatt vei neste uke (Sør-Øst England til Vestlandet), riktignok med en større havgående båt. Vestkysten av Danmark er bare et alternativ dersom vinden ikke har noe særlig vestlig komponent. For din tur er Kielkanalen absolutt å anbefale, og så kanskje gå indre led gjennom Nederland dersom været sør i Nordsjøen ikke er så bra. Vær obs på at fritidsbåter ikke har lov å gå kanalen i mørke/ nedsatt sikt, og fartsgrensen er 8 knop. (Radarovervåket) Mener det var ti knop i 2010? Sitér dette innlegget Link to post
Trond123 Svart 11.August.2016 Link til dette innlegget Svart 11.August.2016 Stod 8 knop da jeg sjekket nettsidene for Kielkanalen for et par uker siden. Uansett, viktig å holde gjeldende fartsgrense. Ellers risikerer man et innhugg i reisebudsjettet. Sitér dette innlegget Link to post
000 Svart 11.August.2016 Link til dette innlegget Svart 11.August.2016 (redigert) altså båt på over tre og et halvt tonn tomvekt og i alle fall èn påhenger på minst 250 hk og du snakker om èn liter pr mil. Nå må du stikke fingeren i jorda. Tenker vi sier to eg Redigert 11.August.2016 av Knurrbart (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart 11.August.2016 Link til dette innlegget Svart 11.August.2016 altså båt på over tre og et halvt tonn tomvekt og i alle fall èn påhenger på minst 250 hk og du snakker om èn liter pr mil. Nå må du stikke fingeren i jorda. Tenker vi sier to eg Alltid like hyggelig tone du Knurrbart... Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 11.August.2016 Link til dette innlegget Svart 11.August.2016 Stod 8 knop da jeg sjekket nettsidene for Kielkanalen for et par uker siden. Uansett, viktig å holde gjeldende fartsgrense. Ellers risikerer man et innhugg i reisebudsjettet. Sitér dette innlegget Link to post
petterb Svart 11.August.2016 Link til dette innlegget Svart 11.August.2016 Kjørte Oslo - Grimstad i en ph 755 tidlig i juni Super kjørebåt. 250 Mercury gjorde denne lettkjørt og god i sjøen. Regnet ikke på forbruk men hadde regnet med at det gikk mye mer enn vi brukte. 7 timer i mye sjø på deler av strekket Sitér dette innlegget Link to post
000 Svart 11.August.2016 Link til dette innlegget Svart 11.August.2016 Alltid like hyggelig tone du Knurrbart... Det blir ikkje meir enn hva du legger i det så hvorfor dette uprovoserte personangrep veit ikkje eg. Kom heller med noe matnyttig Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 12.August.2016 Link til dette innlegget Svart 12.August.2016 Tror nok at bensin budsjett kan ganges med 1,5. Ellers er det jo mulig og gjennomføre, men tar dere vestkysten av Danmark blir turen dørgende kjedelig rent visuelt. Lite spennende med en lav kyststripe langt borte. Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 12.August.2016 Link til dette innlegget Svart 12.August.2016 Finnes det noen oversiktskart over bensinstasjoner og gjestehavner på turen? Reeds Nautical Almanac. Ellers kan du installere MX Mariner-appen og laste ned kart over UK og deretter laste ned Active Captain overlay. Da får du oversikt over det meste av havner. Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
lippert Svart 12.August.2016 Link til dette innlegget Svart 12.August.2016 VHF er et must. Sitér dette innlegget mvh Knut Erik Link to post
mask Svart 12.August.2016 Link til dette innlegget Svart 12.August.2016 Første jeg ville sjekket ut er forbruket ditt på full fart for å finne rekkevidden pr.tank med drifstoff. Dette er viktig hvis du kommer i litt tung sjø, så kan du ende opp med å bruke mye motorkraft og allikevell forflytte deg relativt lite i forhold til distanse i smult farvann. Utsett turen til neste år, så kjenner du nybåten mye bedre. Har du dobbelinstallasjon? Hvis ikke bør du ta med deg en ekstra"hjelpemotor" montert på en brakett. Vannvittig med skipstrafikk i enkelte områder du planlegger.Dette er mitt råd! Sitér dette innlegget Link to post
pacuare Svart 12.August.2016 Link til dette innlegget Svart 12.August.2016 Reeds Nautical Almanac. Den er fantastisk, vil anbefale alle som skal inn i havner mellom Skagen og Gibraltar denne boken. Morsomt prosjekt, ville også tatt pinglevarianten, østsiden av danmarkt og kielkanalen. Og kanalene i NL, hadde lyst til å gå her, men båten stikker for dypt så måtte gå ute. Sett av 3-4 uker, mange fine stopp underveis. Vær obs på at været på havet kan være mye verre enn langs kysten. Du kan gå vestsiden av danmark på en dag men det krever veldig godt vær. Nødløsning er å gå inn ved Thybørøn og limfjorden. Behøver ingen lange havstrekk, nordsiden av nederland kanskje det mest utsatte på turen. Vær forbredt på å dra hjem og la båten ligge til neste godværsperiode. Står lavtrykkene i kø er det mer fristende med fly hjem. Søk opp hentetråden til SAP, han la ut en veldig god beskrivelse av mye av turen. Har selv gått strekningen noen ganger med seilbåt, men det er ikke sammenlignbart da vi har en tendens tll å ta nettene på havet og dagene i havn, ikke så relevent med "liten" motorbåt. Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 12.August.2016 Link til dette innlegget Svart 12.August.2016 Jeg har en Beneteau 780 med 225 Yamaha og kommer ikke under 1,3 liter/nm. Med mindre jeg kører i tomgang. Så jeg ville regne med 1,3-1,5. I øvrigt så kan projektet jo godt lade sig gøre - men det er 1005 afhængigt af vinduer med stille vejr. Enig i at Kielerkanalen er det sikreste valg: Altså Oslo-Skagen-Jyllands østkyst-Kielerkanalen-indenom de tyske "Nordsee-øer", eventuelt i dårligt vejr via kanalerne i Holland til Rotterdam og så den vej over. Men tiden er din fjende - ikke budgettet. Efter min mening bør du sætte mindst tre uger af til turen så du ikke havner i "træktvang" og presser dig selv og båden ud i noget, du fortryder. Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth 81 Svart 12.August.2016 Link til dette innlegget Svart 12.August.2016 Jeg tror nok du er litt optimistisk på forbruket. På min forige båt, Skibsplast 675 HT, hadde jeg en 250hk Suzuki med elektroniske instrumenter koblet til kartplotteren. Med det fikk jeg øyeblikksforbruket i liter pr nm på skjermen og dermed god kontroll på forbruket. Mest økonomiske fart på den var 25-25 knop. Da bruker den 1,2 l/nm. Dette er da snakk om en båt på 22 fot. Bruker din 30-foter like lite eller mindre blir jeg imponert! Vær også obs på at den faktiske distansen fu går fort blir bra mye lengre enn det du måler på kartet. Du klarer aldri å styre en 100% rett kurs og vær å vind påvirker også hvor langt du faktisk må kjøre igjennom vannet for å komme deg fra A til B. Uforutsette ting kan gjøre at du må ta ømveier, søke nødhavn eller man går ett innfall og besøjer en havn man ikke planla. Legg på 10-20% på distansen og bli heller positivt overrasket om du bruker mindre bensin enn planlagt. Sitér dette innlegget Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post
Trond123 Svart 12.August.2016 Link til dette innlegget Svart 12.August.2016 Vær også oppmerksom på at kaptein ombord må i tillegg til den norske båtførerprøven, ha ICC, eventuelt D5LA- sertifikat. For prosedyrer med innsjekk og utsjekk i de forskjellige landene, se www.noonsite.com Noen land er ganske så avslappet, andre er veldig streng på at korrekte prosedyrer følges slavisk. Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 12.August.2016 Link til dette innlegget Svart 12.August.2016 (redigert) Mye av det du skriver indikerer at du har liten erfaring med båt i dårlig vær og på åpne havstrekninger og det skriver du jo også selv. Jeg synes du skall gi deg et par år til å lese deg opp og skaffe deg erfaring før du evt. legger ut på en slik tur. Redigert 12.August.2016 av Lazyjack (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
pacuare Svart 12.August.2016 Link til dette innlegget Svart 12.August.2016 Vær også oppmerksom på at kaptein ombord må i tillegg til den norske båtførerprøven, ha ICC, eventuelt D5LA- sertifikat. For prosedyrer med innsjekk og utsjekk i de forskjellige landene, se www.noonsite.com Noen land er ganske så avslappet, andre er veldig streng på at korrekte prosedyrer følges slavisk. Hvor har du opplevd krav om sertifikat på kaptein? Har ikke fått spørsmål i Italia, Frankrike, Spania, Portugal, Storbritanina, Nederland eller Tyskland (siste 3 år). Papirer på båten er det eneste. Annen innsjekkrutien er å kalle opp havna før du kommer på VHF, spesielt Storbritania. Mulig vi har vært heldige i alle havnene vi har stoppet i. Engelske kanal er heller ikke så hektisk, ja det er litt båter men ikke trangt. Sitér dette innlegget Link to post
r2d290 Svart 12.August.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.August.2016 Åi! Imponerende god respons. Takk for det. Hva gjelder drivstofforbruket så har jeg fått NMEA-kommunikasjon mellom motor og GPS. Simraden regner dermed ut momentanforbruket for meg, og den påstår i allefall at det er 1,05-1.2l/Nm i hastighet på omtrent 22knop. Ved hastighet på 5-6 knop er den nærmere 0.8l/Nm.. Antar da den tar begge motorene i betraktning. Som dere skriver, stemmer det at båten veier 3,5tonn, og har 2x200 hestekrefter. Bør kanskje få verifisert dette litt bedre på en litt kortere tur, og som dere nevner vil det sikkert være naturlig å legge på litt i.f.t. vind og unøyaktig kurs. Enig med dere at jeg nok trenger en del mer erfaring før jeg legger ut på denne turen. Prøver å bruke den så mye som mulig fremover, så får vi se hvor erfaren jeg føler meg til neste sommer. Sitér dette innlegget Link to post
Trond123 Svart 12.August.2016 Link til dette innlegget Svart 12.August.2016 Pacuare: Dersom man skal følge regelverk, er det krav om sertifikat for utenriksfart ja. At noen klarer seg uten, vel... kanskje flaks? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.