Code0 Startet 11.August.2016 Link til dette innlegget Startet 11.August.2016 Hei, jeg skal bytte kjølevæske på min VP MD2030. Da tenker jeg å kople fra de to slangene som går T/R varmtvannsbereder, kople på to midlertidige slanger på vannpumpa, og la motoren gå og spyle vann ut den ene slangen og suge nytt vann /maskinrens inn den andre. Jeg tror jeg får mer effektiv utbytting / gjennomspylinng slik contra å drenere via pluggen ved oljefilteret. Etter motorrens i 24 timer spyler jeg gjennom til jeg får ut rent vann, så fyller jeg på Biltema's røde frostvæske 40%. Høres dette ut som en god plan...? Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 11.August.2016 Link til dette innlegget Svart 11.August.2016 Hmm.. Har aldri prøvd, men tror det blir lite sug i slangen som skal suge inn ny væske. Sitér dette innlegget Link to post
Vindøyet Svart 11.August.2016 Link til dette innlegget Svart 11.August.2016 OBS! Du skal bruke GRØNN/BLÅ frostvæske på VP MD20XX. Ikke gul eller rød. Les spesifikasjonen i manualen. Sitér dette innlegget Link to post
seilbaaten Svart 12.August.2016 Link til dette innlegget Svart 12.August.2016 (redigert) Tror du har helt rett i at du får renset bedre på denne måten enn gjennom dreneringspluggen. Kjølevesken som ligger i varmtvannstanken får du ikke tappet ut gjennom denne pluggen. Jeg har forøvrig byttet ut denne jævelen av en tappeplugg med en kran og da er det veldig enkelt å drenere ut kjøleveske og spyle gjennom. Jeg bytter hvert andre år. Spyler gjennom med rent vann og det er ikke så mye "grums" som kommer ut. Det lille som ligger igjen oi varmtvannsbeholderen blander seg med den nye frostvæsken og blir med ut neste år. Om du velger å skru ut tappepluggen så vil jeg anbefale deg å erstatte den med en kran. Blir mye mindre søl på den måten og veldig mye enklere. Ellers er det riktig som Vindøyet skriver. Bruk Grønn eller Blå frostvæske. Selv har jeg brukt original Volvo. Sikkert ikke nødvendig, men om jeg blander 50/50 holder en 5-liters kanne til to skift (altså 4 år), så så veldig mye penger blir det ikke. Og så tar du vare på den gamle frostvesken og benytter den til vinterkonserveringa. Ellers så pleier jeg å bytte frostvæske om våren for å være sikker på at den nye frostvæsken får sirkulert skikkelig i motoren før vinteren. Er redd at det kan ligge en "lomme" med ferskvann etter rengjøringa om ikke den nye kjølevesken har fått sirkulert og blandet seg litt Redigert 12.August.2016 av seilbaaten (see edit history) Sitér dette innlegget www.seilbaaten.com www.facebook.com/seilbaaten Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.