Jump to content

Noe feil på min nye propell? (Strak aksel)


Torsen67

Recommended Posts

Kjøpte i våres ny propell til snekka. Gikk fra 3-blad til 4-blad. Motor er en Volvo Penta D2-55 hk.

Propellen jeg kjøpte er av ett japansk merke jeg ikke husker navnet på. Er egentlig fornøyd da båten går mye roligere. Men, det virker som propellen kaviterer når jeg passerer 2000 omdr. Det kommer i hvertfall noen surklelyder som blir enda kraftigere hvis jeg drar mot 2400 omdr der den har mest moment. Er dette riktig?

Stusset på at bladene var litt kantete/grovt slipt i skjæringa. Kan dette være årsaken?

Redigert av Torsen67 (see edit history)
Link to post

Hvordan er diameteren på den nye propellen i forhold til den gamle? Regner med du har rett aksling og forholdsvis flatt skrog over.  Kan det være det har blitt for liten avstand fra propellen og opp til skroget? Det bør vel være en minimumsavstand her.

Ellers er vel det å finne rett propell, - særlig når man gjør en såpass stor endring som å endre antall blader en vurdering propell-leverandøren bør involveres i. Har du snakket med leverandøren? 

Link to post

Joda, har luke, men den er nærmest limt igjen for å få den tett. Tviler på at dette har noe med rur å gjøre, siden det har vært slik siden den ble sjøsatt.

I dag stakk jeg hodet inn under akterdekket mens dama kjørte båten. Lyden minner om en blanding av et gåent kulelager og surkling. Men er vel ikke noe kulelager her. Kan det være cutlesslageret som er gåent? Kan det være at propellen/akselen ikke holder seg i ro sideveis eller opp/ned? Røsket i propellen før sjøsetting og kunne ikke finne noe slark.

Link to post

Hvordan er diameteren på den nye propellen i forhold til den gamle? Regner med du har rett aksling og forholdsvis flatt skrog over.  Kan det være det har blitt for liten avstand fra propellen og opp til skroget? Det bør vel være en minimumsavstand her.

Ellers er vel det å finne rett propell, - særlig når man gjør en såpass stor endring som å endre antall blader en vurdering propell-leverandøren bør involveres i. Har du snakket med leverandøren?

 

Jeg må holde meg til maks 17" i diameter ellers blir den for stor, så dette skal være innafor. Vet ikke hvor stor den gamle er, da jeg ikke finner noen tall på den. Har 4-blads 17"x17" nå.

Link to post

Du har nok en Japansk Mikado propell. De er rimelige og sikkert av god kvalitet, men det er ikke sikkert den er optimal for din båt.

Om problemet har vært slik siden den ble montert kan du vel konstatere at noe er feil. Var jeg deg ville jeg ringt Windrace og fått hjelp.

Det er ikke noe gunstig om den drar luft ut av vannet(kaviterer/slår løs oksygen fra vann), da vil du på sikt få kavitasjonstæring og ødelagt propell.

 

Windrace kan optimalisere baksiden av bladene for å minimere sjansen for kavitasjon, i samme slengen får du den balansert(svært få propeller er helt 100% når de er nye).

Med båten min fulgte faktisk et dokument som viser toleransegrensene, samt hva min spesifikke propell ble målt til(blad for blad og summen av bladene opp mot toleransegrense).

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Jeg må holde meg til maks 17" i diameter ellers blir den for stor, så dette skal være innafor. Vet ikke hvor stor den gamle er, da jeg ikke finner noen tall på den. Har 4-blads 17"x17" nå.

Er det ikke en leverandør du kan gå tilbake til? Å velge rett dimensjon krever kunnskap og om du bare har kjøpt en propell i håp om at det skal gå bra så gjorde det kanskje ikke det....

Om det ikke står tall på den gamle kan du vel finne diameteren ved å måle? Selv om den gamle skulle være 17" er det ikke sikkert det går bra med en 4-bladet med samme diameter. Det er vel gjerne mer areal og potensiale til å dytte unna mer vann med den?

Jeg er absolutt ingen ekspert på propellere, men min far hadde en Sandvik 26 som en stund "spiste" propellere. Diagnosen var kavitasjon og kombinasjonen flatt undervannsskrog og for stor diameter ble nevnt som mulig årsak. Det er mange år siden og ekspertisen har sikkert kommet lengre i dag, men jeg husker vi prøvde med flere ulike dimensjoner og opplevde svært ulik støy fra propellen. En propell som ga lite støy ble valgt,- og etter det viste heller ikke kavitasjonskadene seg... Erfaringen var i alle fall at den båttypen var kresen på propellerdimensjon...

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...