Torsen67 Startet 11.August.2016 Link til dette innlegget Startet 11.August.2016 (redigert) Kjøpte i våres ny propell til snekka. Gikk fra 3-blad til 4-blad. Motor er en Volvo Penta D2-55 hk. Propellen jeg kjøpte er av ett japansk merke jeg ikke husker navnet på. Er egentlig fornøyd da båten går mye roligere. Men, det virker som propellen kaviterer når jeg passerer 2000 omdr. Det kommer i hvertfall noen surklelyder som blir enda kraftigere hvis jeg drar mot 2400 omdr der den har mest moment. Er dette riktig? Stusset på at bladene var litt kantete/grovt slipt i skjæringa. Kan dette være årsaken? Redigert 11.August.2016 av Torsen67 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 12.August.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.August.2016 Ingen som kan dette med propeller? Sitér dette innlegget Link to post
Bigmac Svart 12.August.2016 Link til dette innlegget Svart 12.August.2016 Lenge siden du byttet propell? Surklelyder kan komme av rur e.l. på propellbladen. Sitér dette innlegget Link to post
Jadarholm Svart 13.August.2016 Link til dette innlegget Svart 13.August.2016 Det er veldig viktig at toalettet bak i solluxen er helt tett. Ellers kan den få falsk luft derfra. Hadde samme problem på min og byttet pakning. Kjøpte en ganske tykk pakning på jula. Var vel 6x15mm eller noe. Dette gjorde at problemet opphørte. Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 13.August.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.August.2016 Som jeg skrev, propellen var ny i våres. Jeg har ikke akterkabin. Toalettet er foran til høyre. Sitér dette innlegget Link to post
Athene Svart 13.August.2016 Link til dette innlegget Svart 13.August.2016 Hvordan er diameteren på den nye propellen i forhold til den gamle? Regner med du har rett aksling og forholdsvis flatt skrog over. Kan det være det har blitt for liten avstand fra propellen og opp til skroget? Det bør vel være en minimumsavstand her. Ellers er vel det å finne rett propell, - særlig når man gjør en såpass stor endring som å endre antall blader en vurdering propell-leverandøren bør involveres i. Har du snakket med leverandøren? Sitér dette innlegget Link to post
Bigmac Svart 13.August.2016 Link til dette innlegget Svart 13.August.2016 Som jeg skrev, propellen var ny i våres. Jeg har ikke akterkabin. Toalettet er foran til høyre. Men har du skrapa den ren for rur og shit (dykke ned). Har tilsvarende 3-blads. Og det gror noe jevli på den orginal lakken da proppen er ny. Sitér dette innlegget Link to post
Jadarholm Svart 13.August.2016 Link til dette innlegget Svart 13.August.2016 Som jeg skrev, propellen var ny i våres. Jeg har ikke akterkabin. Toalettet er foran til høyre. Har du ikke inspeksjonsluke til propellen heller bak der? Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 14.August.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.August.2016 Joda, har luke, men den er nærmest limt igjen for å få den tett. Tviler på at dette har noe med rur å gjøre, siden det har vært slik siden den ble sjøsatt. I dag stakk jeg hodet inn under akterdekket mens dama kjørte båten. Lyden minner om en blanding av et gåent kulelager og surkling. Men er vel ikke noe kulelager her. Kan det være cutlesslageret som er gåent? Kan det være at propellen/akselen ikke holder seg i ro sideveis eller opp/ned? Røsket i propellen før sjøsetting og kunne ikke finne noe slark. Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 14.August.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.August.2016 Hvordan er diameteren på den nye propellen i forhold til den gamle? Regner med du har rett aksling og forholdsvis flatt skrog over. Kan det være det har blitt for liten avstand fra propellen og opp til skroget? Det bør vel være en minimumsavstand her. Ellers er vel det å finne rett propell, - særlig når man gjør en såpass stor endring som å endre antall blader en vurdering propell-leverandøren bør involveres i. Har du snakket med leverandøren? Jeg må holde meg til maks 17" i diameter ellers blir den for stor, så dette skal være innafor. Vet ikke hvor stor den gamle er, da jeg ikke finner noen tall på den. Har 4-blads 17"x17" nå. Sitér dette innlegget Link to post
Jadarholm Svart 15.August.2016 Link til dette innlegget Svart 15.August.2016 Jeg står fremdeles på påstanden om den luka di. Akkurat like symptomer som jeg hadde på min. De symptomene gjorde foresten at jeg fikk båten min veldig billig. Enkelt å fikse og solgte båten etter tre år for nesten dobbel pris... Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 15.August.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.August.2016 Joda, men luka er jo potte tett etter at jeg limte den med Tech-7. Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 22.August.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.August.2016 (redigert) Nå har jeg virkelig fått limt den. Samme problem fortsatt. Redigert 22.August.2016 av Torsen67 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 22.August.2016 Link til dette innlegget Svart 22.August.2016 (redigert) Du har nok en Japansk Mikado propell. De er rimelige og sikkert av god kvalitet, men det er ikke sikkert den er optimal for din båt. Om problemet har vært slik siden den ble montert kan du vel konstatere at noe er feil. Var jeg deg ville jeg ringt Windrace og fått hjelp. Det er ikke noe gunstig om den drar luft ut av vannet(kaviterer/slår løs oksygen fra vann), da vil du på sikt få kavitasjonstæring og ødelagt propell. Windrace kan optimalisere baksiden av bladene for å minimere sjansen for kavitasjon, i samme slengen får du den balansert(svært få propeller er helt 100% når de er nye). Med båten min fulgte faktisk et dokument som viser toleransegrensene, samt hva min spesifikke propell ble målt til(blad for blad og summen av bladene opp mot toleransegrense). Redigert 22.August.2016 av VannTro (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Athene Svart 22.August.2016 Link til dette innlegget Svart 22.August.2016 Jeg må holde meg til maks 17" i diameter ellers blir den for stor, så dette skal være innafor. Vet ikke hvor stor den gamle er, da jeg ikke finner noen tall på den. Har 4-blads 17"x17" nå. Er det ikke en leverandør du kan gå tilbake til? Å velge rett dimensjon krever kunnskap og om du bare har kjøpt en propell i håp om at det skal gå bra så gjorde det kanskje ikke det.... Om det ikke står tall på den gamle kan du vel finne diameteren ved å måle? Selv om den gamle skulle være 17" er det ikke sikkert det går bra med en 4-bladet med samme diameter. Det er vel gjerne mer areal og potensiale til å dytte unna mer vann med den? Jeg er absolutt ingen ekspert på propellere, men min far hadde en Sandvik 26 som en stund "spiste" propellere. Diagnosen var kavitasjon og kombinasjonen flatt undervannsskrog og for stor diameter ble nevnt som mulig årsak. Det er mange år siden og ekspertisen har sikkert kommet lengre i dag, men jeg husker vi prøvde med flere ulike dimensjoner og opplevde svært ulik støy fra propellen. En propell som ga lite støy ble valgt,- og etter det viste heller ikke kavitasjonskadene seg... Erfaringen var i alle fall at den båttypen var kresen på propellerdimensjon... Sitér dette innlegget Link to post
ÅtteGlass Svart 22.August.2016 Link til dette innlegget Svart 22.August.2016 Hvilket max-turtall får du på motoren med den nye propellen? Sitér dette innlegget Oslo Seil- og Båtskole. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.