Håvard Wold Startet 12.August.2016 Del på Facebook Startet 12.August.2016 Hei. Jeg har hatt noen utfordringer knyttet til olje(varslingen) i min snekke. Motoren er en Yanmar 3GM30, 27 hk. Det startet med at varslingslampa for oljen pep og lyste da jeg satt ned til tomgang idet jeg skulle legge til en holme. Pipelyden forsvinner idet man setter opp turtallet. Etter hvert utviklet dette seg til at pipelyden utløses ved høyere turtall. Når motoren er helt kald, piper den ikke. Jeg har peilet og byttet olje og filter, uten at det hjelper.. Setter stor pris på om noen har tips eller erfaringer? Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 12.August.2016 Del på Facebook Svart 12.August.2016 (redigert) Er du heldig er det oljetrykksgiveren som er moden for utskifting. Eller du har løse ledninger på giver motor/instrumentbord. Finner du ikke noe feil der må du inn med tyngre skyts .Men først bør du finne ut hva trykket er. Enkleste er å sku ut oljetrykksgiveren og ta den med til et verksted som kan lage en liten slangebit med rette gjenger i ene enden og et manometer i andre. Er du heldig er det såpass med plass at du kan skru manometeret direkte i blokken med en overgang, det må du nesten sjekke. Noen ganger må man gamble og kjøpe en ny giver og håpe det var årsaken. Lurt å sjekk prisen først. Redigert 12.August.2016 av Gudrun (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
arkmarin Svart 12.August.2016 Del på Facebook Svart 12.August.2016 Om ledningen til giveren er skadet, slik at isolasjon mangler og den ligger med kontakt til gods vil det pipe. Kjøper du ny giver på biltema og det fortsetter å pipe, kan det skyldes skadet ledning, eller at du har dårlig oljetrykk. Er det lenge siden du skiftet olje? Kommer det diesel i oljen blir den tynnere og oljetrykket faller. Skift olje og filter om det er lenge siden sist. Piper det fortsatt prøv med ny giver. Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
Håvard Wold Svart 14.August.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.August.2016 Tusen takk for svar! Arkmarin: jeg har nylig byttet olje og filter. Pipingen startet før jeg byttet, og fortsatte etter med nytt filter/olje.. Nå har jeg noe å jobbe videre med, starter med å sjekke giveren! Hvis dette kan skaffes på Biltema, går turen dit først! Gir oppdateringer om veien videre Takk, og god søndag! Håvard Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 14.August.2016 Del på Facebook Svart 14.August.2016 Nå er det ikke bare å kjøpe en hvilken som helst giver. Til oljetrykk er det det minst to typer. Har du bare varsellampe og alarm skal du ganske sikkert ha den enkleste typen. I praksis så er en slik giver bare en av/på bryter som bryter kontakten med gods når oljetrykket er tilfredsstillende. Er det instrument som viser oljetrykket er det en annen type giver, og en slik giver kan gi alarm og varsellys konstant selv om oljetrykket er ok om en slik giver brukes. Normalt er den større og formet som en liten rund boks. Tipper de har begge typer på BT men sjekk at du får riktig slik at giveren samarbeider med instrumentbordet. Nå koster jo giver og instrument en slikk og ingenting på BT så begge deler kan svare seg og kjøpe så er man sikker på at giver/instrument samarbeider. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.