Engers Startet 12.August.2016 Link til dette innlegget Startet 12.August.2016 Kom hjem fra ferie i går. Dro fra Hvaler og hjem til Oslo. Rett før jeg var hjemme skjedde det noe. Lå i plan ved ca. 3200 omdreininger da det kom en mettallisk / dunkelyd. Så kom det en stygg raklelyd fra drevet. Alt virker som det skal. jeg får satt drevet i gear både forover og bakover. Raklelyden er der enten jeg har den i gear eller i fri. Jeg tiltet drevene opp ved brygga tidligere i dag, for å kjenne på propellene. Alt virker greit når jeg dreier propellene til høyre og venstre. Kjennes likt ut på begge drevene. Noen som har noen ide? Kan jeg ha flaks at det bare er f.eks. drivknuteleddet, eller høres det ut som noe mer alvorlig? Sitér dette innlegget Link to post
Linea Svart 12.August.2016 Link til dette innlegget Svart 12.August.2016 Hørtes nesten ut som ei tann eller flere har knekt inne i drevet, da kan denne lyden oppstå. Sitér dette innlegget Link to post
Engers Svart 12.August.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.August.2016 Ja det er vel sjans for det er jeg redd. Hvis jeg skal prøve å definere denne raklelyden, så er det akkurat som det er en slags "tikkelyd", men som da har blitt mye større og fremstår som rakling Sitér dette innlegget Link to post
000 Svart 12.August.2016 Link til dette innlegget Svart 12.August.2016 Vil anbefale å ta det av og sende på service før det virkelig går galt. Sitér dette innlegget Link to post
Engers Svart 12.August.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.August.2016 Ja, det må av. Skal få en fra en VP forhandler til å høre på det til uka, så kan han kanskje antyde hva det er. Sitér dette innlegget Link to post
Linea Svart 12.August.2016 Link til dette innlegget Svart 12.August.2016 Ville ikke kjørt noe mer med det nå. I værste fall kiler en tann seg mellom drevhuset og det kan sprekke. Lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
Engers Svart 13.August.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.August.2016 Jeg kjører ikke mer nå, før jeg har fått en til å høre på dette. Lurer virkelig på hva som kan ha skjedd. Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 14.August.2016 Link til dette innlegget Svart 14.August.2016 Siden lyden er der også i fri er det mest sannsynlig drivknuten. Båten må på land, drevet av så ser du om knuten er hel eller ikke. Sitér dette innlegget Link to post
Engers Svart 14.August.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.August.2016 Håper det kun er drivknuten da. Jeg var ute ved båten i dag og sjekket litt. 1. Det er olje på drevet, og det lille jeg ser på peilepinnen ser bra ut. 2. Når jeg tar tak i propellen og drar denne til venstre og høyre , så kjennes alt helt ok ut, og helt likt som på det andre drevet mitt. Sitér dette innlegget Link to post
Engers Svart 17.August.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.August.2016 Da har en kar fra Volvo vært og hørt på. Han tror ikke det er drivknuten, men noe lenger inn i drevet. Når jeg startet motoren ba han meg svinge drevet fram og tilbake. Når jeg gjorde det hørte han ikke noe forskjell om den var svingt helt til høyre eller helt til Venstre. Normalt sett forandrer lyden seg litt når man gjør det hvis det er drivknuten som er gåen. Han spurte om jeg hadde kjørt på noe, men jeg sa som sant var at det tror jeg ikke. Kan ikke si jeg merket noe særlig til deg, men jag kan jo ha kjørt over noe tauverk el.l. for alt jeg vet. Uansett så skal båten opp, og de finner jo da ut hva som er problemet. Forholdsvis glad for at jeg har forsikring nå...... Sitér dette innlegget Link to post
000 Svart 17.August.2016 Link til dette innlegget Svart 17.August.2016 (redigert) Ja hva dekker den og hvor sto andel Redigert 17.August.2016 av Knurrbart (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Engers Svart 17.August.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.August.2016 Jeg har en ekstra motorhavari-forsikring. Egenandel på 4000.- Sitér dette innlegget Link to post
Engers Svart 2.September.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.September.2016 (redigert) Det var et drev i øvre del av drevet som var gåent. Øvre del av drevet er nå byttet. Redigert 2.September.2016 av Engers (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Linea Svart 2.September.2016 Link til dette innlegget Svart 2.September.2016 Flott med oppdatering. Ikke helt ukjent det du har opplevd. Sitér dette innlegget Link to post
Engers Svart 4.September.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.September.2016 Ok. Linea. Når jeg snakket med takstmann, og med verkstedet, fikk jeg inntrykk av at dette DPS drevet er veldig solid. Når det er sagt, så måtte det andre drevet overhales også. Det ble der byttet lagre, da disse begynte å bli gåene. Best å bytte før det kom et havari til. Sitér dette innlegget Link to post
Linea Svart 4.September.2016 Link til dette innlegget Svart 4.September.2016 Tror ikke det er noe fasit, og det er sterke drev, men det er nok kombinasjon med mye dreiemeoment, kjøring i grov sjø ned mot planingsterskel hvor det går mye effekt gjennom drevet i forhold til turtallet. Men dette kan jeg lite om........ Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.