Frissy Startet 13.August.2016 Del på Facebook Startet 13.August.2016 Skal etterhvert montere autopilot i seilbåten og ser at det pr i dag er en som heter Evolution AI. Har fått tilbud på forrige modell som vel heter Raymarine SmartPilot X30 Autopilot og Raymarine Fluxgate Kompass til en god pris. Spørsmålet er jo da: Hva får jeg får å legge 7000 ekstra på bordet? Noen som har erfaringer Sitér dette innlegget Link to post
176-671 Svart 13.August.2016 Del på Facebook Svart 13.August.2016 Du får en sensorenhet som er selvlærende og uten tid- og plasskrevende prosedyre for kalibrering. Samt en litt mer intuitiv kontrollenhet. Ville selv ha lagt mellomlegget i noe annet morsomt. Sitér dette innlegget Any ship can be a minesweeper. Once. Husk lytteplikten på kanal 16 og å holde god avstand til båt som viser "signalflagg A" ! Link to post
Hulda Svart 13.August.2016 Del på Facebook Svart 13.August.2016 Hulda har X30 fra 2008 (eller deromkring). Måtte kjøre installasjonsprosedyre ved installasjonen. Siden har piloten greid seg selv med utmerket resultat, forlanger ikke mer av en autopilot enn det denne leverer. Sitér dette innlegget Link to post
lano2 Svart 13.August.2016 Del på Facebook Svart 13.August.2016 Evolution er oppskrytt ! Same shit new wrapping... Vi har Raymarine EV-400 med type-2 driver om bord. Jeg har ikke blitt imponert ! Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 13.August.2016 Del på Facebook Svart 13.August.2016 Har du prøvd den nye softwareoppdateringen Lano? Jeg har slitt med min, men den begynner etterhvert å fungere noenlunde bra. Skal prøve oppdatering neste helg. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
lano2 Svart 13.August.2016 Del på Facebook Svart 13.August.2016 Har ikke den siste versjonen, så kanskje jeg bør få fikset den. ...noe som er slitsomt, siden resten i båten er Furuno....sukk! Sitér dette innlegget Link to post
Langedahl Svart 13.August.2016 Del på Facebook Svart 13.August.2016 Monterte EV a1 i en Beneteau clipper 311 med rattstyring, styrer utrolig bra både for seil og motor. er ikke i tvil om hva slags pilot jeg skal ha i min egen Båt. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 13.August.2016 Del på Facebook Svart 13.August.2016 Men det gjør min X30 også. Styrer perfekt uansett seil/motor med- eller motvind. Sitér dette innlegget Link to post
lano2 Svart 14.August.2016 Del på Facebook Svart 14.August.2016 Til de siste to innleggene... EVO styrer veldig bra i pent vær, men i stiv kuling i Skagerrak, så styrer begge like dårlig!!! Sitér dette innlegget Link to post
Langedahl Svart 14.August.2016 Del på Facebook Svart 14.August.2016 Det skal sies at jeg har ingen bred erfaring med Autopiloter,ble bare imponert over hvordan den holdt kursen feks på skrå over de berømte hekkbølgene,og når båten rullet under motorgange. Og at den var enkel og "kjøre igang" var jo også et pluss. Sitér dette innlegget Link to post
arkmarin Svart 14.August.2016 Del på Facebook Svart 14.August.2016 Jeg er meget fornøyd med min SPX10. Den stryrer helt fantastisk, så den imponerer meg og de som opplever den som gjester ombord. Har aldri opplevd værforhold, som har gjort at den ikke har hatt kontroll. Har seilt over Nordsjøen i strek kuling, og den gjorde jobben sin utmerket. Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
Hulda Svart 14.August.2016 Del på Facebook Svart 14.August.2016 Jo, jo, men nå har vel heller ikke du en slik flygepapp-lyn som lano2 :-) Ok, kunne ikke dy meg, igjen. Nå blir jeg snart sparket ut av forumet. Sitér dette innlegget Link to post
lano2 Svart 14.August.2016 Del på Facebook Svart 14.August.2016 Jeg forstod han dessverre ikke... Er dette en stålbåt-vits ? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 14.August.2016 Del på Facebook Svart 14.August.2016 Nei, plastbåtvits. Hurtigseilende, vilter, plastbåtvits. Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 14.August.2016 Del på Facebook Svart 14.August.2016 (redigert) Min EV-400 virket svært dårlig i starten. Fikk råd fra Belamarin om å sjekke misvisningen på kompasset, og det viste seg av verdiene var over anbefalt. Jeg hadde bestilt styringsenhet for dieselvarmer i forlugaren, og det kan være at kompasset var for nært denne enheten. Flyttet derfor kompasset en gang, uten stor suksess, før jeg plasserte det helt i akterspeilet. Har også flere ganger oppdatert software. Erfaringen min er at det fungerer stadig bedre, men fortsatt ikke så godt jeg hadde håpet. Derfor er jeg spent på å prøve siste softwareoppdatering. Om det ikke hjelper begynner jeg å lure på om jeg kan ha hardwarefeil. Time will show. PS: båten går veldig bra på kompasskurs for motor, men jeg ønsker vesentlig mer presis styring når det seiles kryss eller lens. Nå må det legges til at min båt er relativt følsom, og også krevende å styre med ratt på slike kurser. Redigert 14.August.2016 av Framtia (see edit history) Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
lano2 Svart 16.August.2016 Del på Facebook Svart 16.August.2016 Her styrer autopiloten min. Den er dyr i drift, og sliter her med 10 - 12 m/s med vinden inn aktenom tvers. Raymarine Evolution er nok billigere i drift, og hadde nok styrt vel så bra, men pga nærkontakt med Superspeed, så tok jeg den dyreste autopilot-varianten ! Plastbåtvitsene til Hulda er helt fantastisk tørre !! Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 16.August.2016 Del på Facebook Svart 16.August.2016 Fendere på dekk utaskjærs...? Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
lano2 Svart 16.August.2016 Del på Facebook Svart 16.August.2016 Jeg har "ferie_i_Danmark_i_trange_havner_med_østlendinger - fenderne" med meg, og de er det ikke plass til andre steder. Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 16.August.2016 Del på Facebook Svart 16.August.2016 De ruller fælt, disse halvbåtene... Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Gunga Din Svart 16.August.2016 Del på Facebook Svart 16.August.2016 en annen Autohelmut som gjør jobben sin https://www.youtube.com/watch?v=_GqosjN3Yho Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
lano2 Svart 16.August.2016 Del på Facebook Svart 16.August.2016 På kryss har jeg aldri problemer. Det er kun når vinden nærmer seg platt lens, slik som vi ofte har fra Mandal mot Skagen Rev. Håper at Software oppgadering kan hjelpe litt. Slitsomt å ratte i dårlig vær. Sitér dette innlegget Link to post
hva_er_problemet Svart 16.August.2016 Del på Facebook Svart 16.August.2016 (redigert) Fendere på dekk utaskjærs...? Litt sånn som slipsknuten....når man først har fått til knuten....så knyter man aldri opp !!!!! Redigert 16.August.2016 av hva_er_problemet (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 16.August.2016 Del på Facebook Svart 16.August.2016 (redigert) Her styrer autopiloten min. Den er dyr i drift, og sliter her med 10 - 12 m/s med vinden inn aktenom tvers. Raymarine Evolution er nok billigere i drift, og hadde nok styrt vel så bra, men pga nærkontakt med Superspeed, så tok jeg den dyreste autopilot-varianten ! På kryss har jeg aldri problemer. Det er kun når vinden nærmer seg platt lens, slik som vi ofte har fra Mandal mot Skagen Rev. Håper at Software oppgadering kan hjelpe litt. Slitsomt å ratte i dårlig vær. oppgraderer du begge ? det kan iblant oppstå nye problem med oppgraderinger http://www.dxmaps.com/jokes/joke.html Redigert 16.August.2016 av Gunga Din (see edit history) Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Hulda Svart 16.August.2016 Del på Facebook Svart 16.August.2016 Jeg tror den ene piloten kun oppgraderes med bedre rødvin. Den andre går på strøm og oppgraderes via internet. Sitér dette innlegget Link to post
lano2 Svart 16.August.2016 Del på Facebook Svart 16.August.2016 Jeg oppgraderer Skagerrak, slik at den tilpasses Raymarine Evolution. Den piloten i videoen ble oppgradert med ny orca Sail Racing jakke. Vurderer evt nye hvite kjørehansker til neste år, men tror ikke Sail Racing har det ? Oppgradere Raymarine er vel ingen vits ? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.