Sotrabuen Startet 13.August.2016 Link til dette innlegget Startet 13.August.2016 Hei Båtfolk. Skal montere intervall kontroll boks på V42-2004 (Pine boks) til viskerene. På nåværende bryter er det kun start/stopp og de går ikke til selvparkering posisjon. Noen som vet om disse visker motorene har park funksjon, bare at de ikke er tilkoplet? Må det Evt byttes motor også? Sitér dette innlegget Link to post
HansH Svart 13.August.2016 Link til dette innlegget Svart 13.August.2016 Du må nesten åpne opp og sjekke hvilken motor som sitter der. Svært mange båter opp til den størrelsen har motor med lav, høy pluss selvpark, dvs tre ledninger som skal ha pluss inn. Motorene kommer fra ulike produsenter men ser veldig like ut, se bildet nedenfor (Roca, Biltema, Exalto, Vetus osv). I tillegg enten en egen jordledning eller jord mot gods på viskermotoren. Noen båtprodusenter (som f eks Bavaria og muligens Princess?) velger da den enkle løsningen med å bare koble opp mot èn av disse ledningene. Er du heldig kan det altså hende du har en ekstra hastighet tilgjengelig og i tillegg selvpark. Hvis ikke må du selvsagt bytte motor for å få selvpark. Husk at du uansett må trekke en ny kabel med pluss for å få f eks selvpark til å virke hvis den er der. Sitér dette innlegget Link to post
Sotrabuen Svart 13.August.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.August.2016 Takk HansH. Får håpe på det beste. Får sprette opp å se hva som ligger der. Tilkomst er jo som vanlig...:-) Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 13.August.2016 Link til dette innlegget Svart 13.August.2016 Dette med selvpark på fleire vindusviskere er ikkje berre rett fram. Det systemet er slik at når du slår av ein visker med selvpark, so får den strøm til å gå fram til parkeringsposisjon. Dersom du har fleire viskere inn på dette systemet, og desse ikkje kjem til parkeringsposisjon samtidig, vil dei hjelpa kvarandre forbi parkering, og i praksis aldri stoppa. Dette kan dog avhjelpast med ei kobling med ein diode til kvar viskermotor. Magne Sitér dette innlegget Link to post
HansH Svart 14.August.2016 Link til dette innlegget Svart 14.August.2016 Jeg bygget om mitt viskeranlegg i år og fikk da også på plass en liten styring fra Java Sea/Maritim til omkring kr 700,-. Genialt system med valg for kontinuerlig drift eller 5, 10, 15, 20 sekunders intervall på inntil 3 individuelle viskere. Du kan f eks kjøre fast på sb visker og intervall på babord og midtre. Når du går ute og det begynner å sprute litt så er det utrolig mye bedre å ha mulighet for å kjøre litt lange intervaller mellom hvert viskerutslag. Intervallfunksjonen i seg selv er faktisk mer nyttig enn selvparkering fordi du uansett klarer å parkere viskeren der du vil ha de når du er ferdig. NB: Du må ha individuell 2-trinnsbryter (På-Av-På) for hver av viskerne i tillegg til Java-panelet for å få til alle funksjoner, dvs lav, høy, intervall og selvpark. Dinamo over har et veldig fornuftig poeng med en diode pr viskermotor i tillegg fordi jeg ser at mitt system sliter litt i intervallmodus ved at den ikke fullfører hele syklusen og selvparkerer etter hvert intervall. Kan se ut som om intervallsystemet kutter strømmen litt for raskt og stopper intervallet etter 2/3 kjøring frem og tilbake på den ene viskeren. Har imidlertid liten praktisk betydning. Hovedsaken er at jeg nå har justerbar intervall for hver visker i tillegg til mulighet for høy og lav hastighet. Må muligens forske litt på dette med selvpark/intervall til vinteren. Veldig nyttig innspill, Dinamo, fordi jeg ikke helt skjønte hvorfor jeg sliter litt med selvparken. Jeg har også hele systemet inne på hovedstrømbryteren for viskerne på Bavariapanelet. Må demontere nokså mye takpanel for å komme til alt så det er ikke høyt prioritert. For øvrig et genialt system fra Java Sea. Sitér dette innlegget Link to post
ebonita Svart 14.August.2016 Link til dette innlegget Svart 14.August.2016 (redigert) På min P40 sitter Hepworth 50Nm Wipers med självparkering. Intressantare än intervalltorkning skulle kanske vara torkarautomatik som aktiverar torkarna när det kommer stänk på rutan? Sådan automatik finns ju på snart sagt varje bil som säljs idag. :yesnod: Redigert 14.August.2016 av ebonita (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sotrabuen Svart 14.August.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.August.2016 Her er motorene jeg har. Merket er AFI. Vil tro jeg må bytte motorer, men skal sjekke med leverandør først. Sitér dette innlegget Link to post
HansH Svart 14.August.2016 Link til dette innlegget Svart 14.August.2016 Tror faktisk den har 2 hastigheter + selvpark. Du må se på undersiden hvor inngangene er. Sannsynligvis er det 2 stk som ikke er i bruk. Se link til bilde av en som likner veldig. http://www.marinco.com/~/media/inriver/329087-19264.jpg Sitér dette innlegget Link to post
HansH Svart 14.August.2016 Link til dette innlegget Svart 14.August.2016 sorry, linken over funket visst ikke. Ta bare et google søk på AFI Wiper motor og se på bilder. Sitér dette innlegget Link to post
HansH Svart 14.August.2016 Link til dette innlegget Svart 14.August.2016 Jeg sjekket litt nærmere i Marinco sin nettbrosjyre. Kan se ut til at du muligens har den de nå kaller modell 1000 og som bare har èn hastighet men den skal ha selvparkering med valg høyre eller venstre. Tror denne linken skal virke: http://www.delzer.com/powerproducts/MAR_CAT_003/#64/z Sitér dette innlegget Link to post
Sotrabuen Svart 14.August.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.August.2016 Flott HansH. Da tror eg nok den er på undersiden, bare at den ikke er tilkoplet. I såfall skulle det bare være å trekke nye ledninger fra parkerings "Polen" og opp til bryterpanel/Pine box. Rart at dette ikke var standard og gjort fra fabrikk :-) Sitér dette innlegget Link to post
ebonita Svart 14.August.2016 Link til dette innlegget Svart 14.August.2016 På min P40 från 1999 är det både självparkering och två hastigheter från fabrik. Kan det misstänkas att det är någon som byggt om systemet undervägs? Hur ser manöverknappen ut? Är det en Carlingswitch? Två eller tre lägen? :confused: Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 14.August.2016 Link til dette innlegget Svart 14.August.2016 Hvis det bare er en bryter for begge viskere er det ikke så rart at selvparkering ikke er tilkoblet. Da måtte man brukt dioder slik Dinamo var inne på, eller en bryter for hver viskermotor. Først da kan selvparkering kobles til. Hans H : Kan se ut som om intervallsystemet kutter strømmen litt for raskt og stopper intervallet etter 2/3 kjøring frem og tilbake på den ene viskeren. Litt usikker på hva som menes her, men er det slik at den blir stående mitt på glasset så er det ikke intervallbryter som er skyld i det. Intervallbryter virker slik at den gir bare et kort strømimpuls på ca. 1 sekund. Det er nok til at den kommer ut av parkert stilling og det er strømmen til selvparkering som gjør at viskeren tar en hel sveip over glasset. Det er derfor man må ha viskere med selvparkering for å kunne koble til intervallbryter. Stopper viskeren kontant når bryteren slås av er det strøm til selvparkering som mangler, eller sleperen inne i strømoverføring er defekt. Normalt enkelt og fikse, men kanskje verst å få tak i sleper som passer. Hvis viskeren går litt etter at bryter er slått av, men stopper på samme sted (midt på glasset)hver gang, fungerer selvparkering, men armen må tas av viskermotoren og flyttes til det sted man ønsker den skal parkere. Eller flytte/justere på viskermotor om det er enklere. Sitér dette innlegget Link to post
Sotrabuen Svart 14.August.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.August.2016 Ebonita: Tror dette er originalt, da mangel på denne funksjonen var nevnt da båtmagasinet testet båten ref: "Rutene er forsynt med store vindusviskere, som verken har autoparkfunksjon eller intervall, noe som burde vært standard på en båt i denne klassen" :-) Bryteren er carlingswitch med 2 faste posisjoner (av og på) og en posisjon der en starter visker men slipper en bryteren går den tilbake til stopp. (Er spylervæske på denne funksjonen) Det er en bryter til hver visker. Sitér dette innlegget Link to post
Sotrabuen Svart 14.August.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.August.2016 Hegra: Ja viskeren stopper momentant med en gang man stopper de. Ser i dag at det ikke er trekt noe ledning fra parkfunksjon fra fabrikk, så det er nok det som mangler. Nå er det kun to ledninger fra motor (rød/svart). Har hatt bruk for viskere her på Vestlandet denne sommeren for å si det mildt? Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 14.August.2016 Link til dette innlegget Svart 14.August.2016 Det at den stopper momentant var ment som en mulig forklaring på Hans H sitt problem. At dine stopper momentant er jo naturlig siden du ikke har koblet til selvparkering enda. Og grunnen til at det ikke er koblet til originalt kan være at det bare er brukt en bryter på begge viskermotorene. Les innlegg 13 en gang til så forstår du sikkert hva jeg mener. Sitér dette innlegget Link to post
HansH Svart 15.August.2016 Link til dette innlegget Svart 15.August.2016 Takk for noen nyttige tips over her. Må studere mitt oppsett litt nærmere og se om jeg finner ut av det. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.