Jump to content

Princess V42, har viskermotorene mulighet for selvparkering?


Sotrabuen

Recommended Posts

Du må nesten åpne opp og sjekke hvilken motor som sitter der. Svært mange båter opp til den størrelsen har motor med lav, høy pluss selvpark, dvs tre ledninger som skal ha pluss inn. Motorene kommer fra ulike produsenter men ser veldig like ut, se bildet nedenfor (Roca, Biltema, Exalto, Vetus osv). I tillegg enten en egen jordledning eller jord mot gods på viskermotoren. Noen båtprodusenter (som f eks Bavaria og muligens Princess?) velger da den enkle løsningen med å bare koble opp mot èn av disse ledningene. Er du heldig kan det altså hende du har en ekstra hastighet tilgjengelig og i tillegg selvpark. Hvis ikke må du selvsagt bytte motor for å få selvpark. Husk at du uansett må trekke en ny kabel med pluss for å få f eks selvpark til å virke hvis den er der.

bilde

Link to post

Dette med selvpark på fleire vindusviskere er ikkje berre rett fram. Det systemet er slik at når du slår av ein visker med selvpark, so får den strøm til å gå fram til parkeringsposisjon. Dersom du har fleire viskere inn på dette systemet, og desse ikkje kjem til parkeringsposisjon samtidig, vil dei hjelpa kvarandre forbi parkering, og i praksis aldri stoppa. Dette kan dog avhjelpast med ei kobling med ein diode til kvar viskermotor.

 

Magne

Link to post

Jeg bygget om mitt viskeranlegg i år og fikk da også på plass en liten styring fra Java Sea/Maritim til omkring kr 700,-. Genialt system med valg for kontinuerlig drift eller 5, 10, 15, 20 sekunders intervall på inntil 3 individuelle viskere. Du kan f eks kjøre fast på sb visker og intervall på babord og midtre. 

 

Når du går ute og det begynner å sprute litt så er det utrolig mye bedre å ha mulighet for å kjøre litt lange intervaller mellom hvert viskerutslag. Intervallfunksjonen i seg selv er faktisk mer nyttig enn selvparkering fordi du uansett klarer å parkere viskeren der du vil ha de når du er ferdig. NB: Du må ha individuell 2-trinnsbryter (På-Av-På) for hver av viskerne i tillegg til Java-panelet for å få til alle funksjoner, dvs lav, høy, intervall og selvpark. Dinamo over har et veldig fornuftig poeng med en diode pr viskermotor i tillegg fordi jeg ser at mitt system sliter litt i intervallmodus ved at den ikke fullfører hele syklusen og selvparkerer etter hvert intervall. Kan se ut som om intervallsystemet kutter strømmen litt for raskt og stopper intervallet etter 2/3 kjøring frem og tilbake på den ene viskeren. Har imidlertid liten praktisk betydning. Hovedsaken er at jeg nå har justerbar intervall for hver visker i tillegg til mulighet for høy og lav hastighet.

 

Må muligens forske litt på dette med selvpark/intervall til vinteren. Veldig nyttig innspill, Dinamo, fordi jeg ikke helt skjønte hvorfor jeg sliter litt med selvparken. Jeg har også hele systemet inne på hovedstrømbryteren for viskerne på Bavariapanelet. Må demontere nokså mye takpanel for å komme til alt så det er ikke høyt prioritert. For øvrig et genialt system fra Java Sea.

Link to post

Hvis det bare er en bryter for begge viskere er det ikke så rart at selvparkering ikke er tilkoblet. Da måtte man brukt dioder slik Dinamo var inne på, eller en bryter for hver viskermotor. Først da kan selvparkering kobles til.

Hans H :  Kan se ut som om intervallsystemet kutter strømmen litt for raskt og stopper intervallet etter 2/3 kjøring frem og tilbake på den ene viskeren. 

 

Litt usikker på hva som menes her, men er det slik at den blir stående mitt på glasset så er det ikke intervallbryter som er skyld i det.

Intervallbryter virker slik at den gir bare et kort strømimpuls på ca. 1 sekund. Det er nok til at den kommer ut av parkert stilling og det er strømmen til selvparkering som gjør at viskeren tar en hel sveip over glasset. Det er derfor man må ha viskere med selvparkering for å kunne koble til intervallbryter.

Stopper viskeren kontant når bryteren slås av er det strøm til selvparkering som mangler, eller sleperen inne i strømoverføring er defekt. Normalt enkelt og fikse, men kanskje verst å få tak i sleper som passer.

 

Hvis viskeren går litt etter at bryter er slått av, men stopper på samme sted (midt på glasset)hver gang, fungerer selvparkering, men armen må tas av viskermotoren og flyttes til det sted man ønsker den skal parkere. Eller flytte/justere på viskermotor om det er enklere.

Link to post

Ebonita: Tror dette er originalt, da mangel på denne funksjonen var nevnt da båtmagasinet testet båten ref: "Rutene er forsynt med store vindusviskere, som verken har autoparkfunksjon eller intervall, noe som burde vært standard på en båt i denne klassen" :-)

Bryteren er carlingswitch med 2 faste posisjoner (av og på) og en posisjon der en starter visker men slipper en bryteren går den tilbake til stopp. (Er spylervæske på denne funksjonen) Det er en bryter til hver visker.

Link to post

Det at den stopper momentant var ment som en mulig forklaring på Hans H sitt problem. At dine stopper momentant er jo naturlig siden du ikke har koblet til selvparkering enda. Og grunnen til at det ikke er koblet til originalt kan være at det bare er brukt en bryter på begge viskermotorene. Les innlegg 13 en gang til så forstår du sikkert hva jeg mener. :smiley:

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...