Jump to content

Forsikring, lån og sikkerthet v/kjøp av bobåt

BSI3

Recommended Posts

Hei,

Har klarte og lese meg fram til det meste jeg lurer på om og kjøpe en seilbåt og bo i. Men er noen ting jeg fortsatt skulle hatt mer info om:

Hvilke selskaper tilbyr best forsikring og lån ved kjøp av bobåt? Registrer dere adressen deres til marinaen man skal bo på så man ikke er registrert som hjemløs?

Hvilke sikkerhetstiltak kan man gjøre mot innbrudd etc i båten? Og igjen, hvilke forsikringsselskap har dere erfaringer med her? 

Takker for alle svar!

Hvilke selskaper tilbyr best forsikring og lån ved kjøp av bobåt? Registrer dere adressen deres til marinaen man skal bo på så man ikke er registrert som hjemløs?

Hvilke sikkerhetstiltak kan man gjøre mot innbrudd etc i båten? Og igjen, hvilke forsikringsselskap har dere erfaringer med her?

Hei, og velkommen i klubben :smiley:

Har ikke erfaring med andre enn Sparebank1 (SR-bank) når det gjelder lån til båten, de var de eneste som kunne tilby et lån med greie betingelser for min del (lån med sikkerhet i båten som var 20 år på kjøpstidspunktet, og registrert i NIS/NOR). Siden lånet krever kaskoforsikring har jeg også forsikringen hos dem. Har ikke hatt bruk for den enda til båten, men de kan tilby slike ting som egenandelfri skade hvis du har vært skadefri fire år, noe jeg har hatt bruk for i forbindelse med da jeg bretta den ene bilen min rundt en lyktestolpe. Veldig greit oppgjør. Ellers vet jeg manga anbefaler Pantaenius forsikring, de har gode betingelser og kjører så vidt jeg vet ikke aldersfradrag på utstyr som blir skadet.

Har lest om at noen båtboere ved Aker brygge har fått til å registrere seg som bosatt der, men foreløpig viser det seg å være utfordrende å få slikt til ellers etter slik jeg forstår. Båt er på ingen måte en fast bolig da den er flyttbar, dermed sliter øvrighetene med å godkjenne båt som fast bolig. Det har kommet signaler om at det kommer en regelforandring som skal kunne la folk registrere seg som boende i båt, men så langt virker det mest på planleggingsstadiet.

Jeg er registrert som UFB/uteligger/lasaron og har hatt lite utfordringer med det. Er i fast jobb og skatter til den kommunen jeg har postboksen i. Det kan by på ekstraarbeid å få seg kredittkort, abonnementer og slikt, men har du det fra før går det fint. Jeg har også fått tatt opp mer lån og fått abonnement på internett til båten som UFB, men slikt er ikke lett å få gjort (som "vanlige" folk) på nett, det må en telefon eller personlig oppmøte til. Dette gjelder også i fobindelse med offentlige etater som f.eks. Vegvesenet og lignende. Men slike ting som fastlege er som da jeg bodde på land, har fastlege i kommunen jeg et registrert som UFB i. Å få stemme ved valg kan ta litt lengre tid enn vanlig, selv brukte jeg om lag 40min forrige valg da jeg som UFB sto i en egen perm for spesielle tilfeller :giggle: Ellers har statusen som UFB bydd på få utfordinger. Har fått pass og visum til strenge land uten problem.

Når det gjelder sikkerhetstiltak i båten finnes alarmer med bevegelsessensor blant annet hos Clas Ohlson. Ellers bør du ha alarm for røyk, gass (hvis du har gassbluss/komfyr) og CO/karbonmonnoksid (i tilfelle dieselvarmeren slukner eller begynner blåse eksosen inn i båten). Med tanke på innbrudd i båten er de fleste båter låsbare, men spørsmålet er om det er verdt å bygge på et lass med låser, vil bandittene inn så kommer de seg inn. Har du låst båten og har alarm har du gjort ditt, men har du bygget båten om til en festning blir det bare mer for bandittene å ødelegge. For inn kommer de seg uansett. Jeg har gjort det slik at jeg ikke oppbevarer ting av uerstattelig/stor verdi ombord, slikt som mobilen og lommeboka tar jeg alltid med meg. Annet som speilrefleksen med utstyr, laptopen og annet verdifullt har jeg for lengre "lagring" på jobb eller for kortere tid gjemt godt ombord. Det kan nok være en fordel å ikke flagge for absolutt alle hvor du har båten liggende, spesielt hvis du publiserer mye av verdiene dine på nett. Verdipapirer, pass, arvesølvet og lignende bør oppbevares f.eks. på jobb, i bankboks eller hos noen du stoler på, ville ikke ha lagret slikt ombord.

Kan bare slutte meg til alt Hakkanen skriver. Jeg har selv bodd i båt siden september i fjor og er veldig fornøyd med valget.

Du kan ikke regisrere marinaen som bostedsadresse. Jeg er som Hakkanen, UFB og opplever lite problemer med det.

Hvor du får billigst finansiering av båten du skal bo i kommer an  på ditt eget kundeforhold til finansinstitusjonene.

Jeg har Sparebank1 som långiver med  en grei rente på gammel båt. Jeg har forsikringen min i Jernbanepersonalets bank og forsikring. Har vel gode vilkår der siden jeg er ansatt i NSB.

Det blir å sjekke rundt på hvem det er som gir gunstig forsikring på akkurat din båt.

Bare å ønske lykke til som båtboer!

Mvh

Chilli Solbris

Båtlivet gir meg de største gleder!  Og de største sorger!😂
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...