Jump to content

Nybegynnerspørsmål om oppstart båtbruk

Brangelina

Recommended Posts

Hei!

Har kjøpt meg seilbåt. Kan lite, vil lære mye. Her er mine spørsmål:

1. Det går en blå stripe langsmed båten. Den må males opp på ny. Hvordan gjør man det? Selv, med maskeringsteip?

2. Trenger en VGs radio. Er det OK å kjøpe brukt, og hvilke merker anbefales? (Lavt budsjett, liten seilbåt).

3. Bør man ha et drivanker i en seilbåt? Når kan det bli nødvendig å bruke dette?

4. Er kartplotter og GPS det samme?

5. Trenger en rimelig GPS? Hvilket merke og modell anbefales, nytt eller brukt?

6. Det finnes et tregulv i båten. En slags trerist hvor roret er. Den må pusses ned. Men skal den oljes eller lakkes? I flere lag?

7. Bør jeg ha en livbøye? Bør jeg ha en livbøye med flagg?

8. Skal sette navn på båten. Man gjør slikt selv, sant? Hvor kjøper jeg bokstavene, og er det en teknikk man bør følge slik at det ser OK ut?

Takk?

Brangelina

Hei og velkommen til båtplassen!

Et par innspill - mange kan mer enn meg :giggle:

2) Jeg hadde prioritert VHF-radio (og lisens).

3) Skal vel noe til at både motor og seil skal være ubrukelig, så hadde satt drivanker lenger ned på innkjøpslisten. Prioriter VHF før drivanker..

4) GPS finner i mobiltelefoner, radioer, klokker og mye mer, og er kun et instrument som gir deg koordinater for din posisjon. En kartplotter bruker disse koordinatene, og setter dem i sammenheng med et kart på skjermen.

Anbefaler også http://www.baatwiki.no/wiki/Hovedside

Mye god lesing for oss som vil lære mye :thumbsup:

Hvis du kjøper en gammel VHF med DSC (som vel er de aller fleste solgt de siste 10 årene ihvertfall), så må den som regel leveres inn til forhandler for å legge inn ditt eget MMSI-nummer, som du får når du skaffer lisens.Bruker du DSC-funksjonen med den gamle eierens MMSI-nummer kan du komme skikkelig i heisen. Men med en "antikvarisk" VHF uten DSC, er det bare tut og kjør.

Vær også oppmerksom på at eldre VHF-er med DSC som regel krever posisjondata fra en separat GPS. Og DSC bør man ha på VHF-en, det er en viktig sikkerhetsfunksjon. Så alt i alt er det mye enklere og bedre å kjøpe en ny VHF over disk, da får du lagt inn MMSI-numeret og garanti og hjelp til installasjon osv. som du ikke får ved å kjøpe noe gammelt ræl på nettet.

Redigert av HerrPedersen (see edit history)

5. Kart og GPS på mobiltelefon fungerer bra i en liten båt (fordel med vanntett telefon). Ha med kart og kompass som back-up.

7. Jeg tror at redningsline er viktigere enn livbøye. Redningsvesten holder deg flytende. http://www.biltema.no/no/Bat/Sikkerhetsutstyr/Ovrig/Redningsline-23-m-2000019119/

8. Tror det er enklest å bestille ferdig folie med båtens navn (og hjemmehavn). For eksempel http://www.bokstavfabrikken.no/x_folie.aspx (har ingen erfaring med denne butikken).

Hvis du kjøper en gammel VHF med DSC (som vel er de aller fleste solgt de siste 10 årene ihvertfall), så må den som regel leveres inn til forhandler for å legge inn ditt eget MMSI-nummer, som du får når du skaffer lisens.Bruker du DSC-funksjonen med den gamle eierens MMSI-nummer kan du komme skikkelig i heisen. Men med en "antikvarisk" VHF uten DSC, er det bare tut og kjør.

Vær også oppmerksom på at eldre VHF-er med DSC som regel krever posisjondata fra en separat GPS. Og DSC bør man ha på VHF-en, det er en viktig sikkerhetsfunksjon. Så alt i alt er det mye enklere og bedre å kjøpe en ny VHF over disk, da får du lagt inn MMSI-numeret og garanti og hjelp til installasjon osv. som du ikke får ved å kjøpe noe gammelt ræl på nettet.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...