tobixen Startet 15.August.2016 Link til dette innlegget Startet 15.August.2016 (redigert) Jeg har galvanisk kjetting ... men nå er store deler av kjettingen min blitt temmelig rød. Er det anbefalt å behandle dette på noe vis? Regalvanisere? Eller bare "bruke opp" kjettingen, inspisere og bytte ut alt sammen når rusten har tæret såpass mye at jeg bekymrer meg for soliditeten? Redigert 15.August.2016 av tobixen (see edit history) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Lazyjack Svart 15.August.2016 Link til dette innlegget Svart 15.August.2016 Å galvanisere gammel rusten kjetting er neppe lønnsomt og blir heller ikke bra. Bruk den du har til rusten tar overhånd og deretter handler du ny. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 15.August.2016 Link til dette innlegget Svart 15.August.2016 Du får legge ut et bilde om en ti års tid, så skal vi fortelle om rusten har gitt farlig svekkelse. OK, la oss si fem år, med opsjon på ti år. Sitér dette innlegget Link to post
zooper Svart 15.August.2016 Link til dette innlegget Svart 15.August.2016 Blander du feks en rustfri sjakkel med galvanisert kjetting vil kjettingen ruste nær sjakkelen. Da klipper du bare kjettingen og bytter sjakkel. Er hele kjettingen rusten er nok den eneste løsningen å bytte... Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 15.August.2016 Link til dette innlegget Svart 15.August.2016 Hvis det er 10 mm så kan du sende den til Hulda i Son. Hvis du ikke vil ha den selv. 50 meter gratis kjetting glapp for meg for fire år siden. Ba fyren å taue kjettingen over en grusfylt plass en times tid. Kjettingen hans var så rusten at den klatret i kabularet. Etter behandlingen beholdt han kjettingen. Det tipset deler jeg ikke ut en gang til. Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 16.August.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.August.2016 :-) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
offpist Svart 16.August.2016 Link til dette innlegget Svart 16.August.2016 Vi hadde 75M med galvanisert kjetting fra 2008 og i 2015 var den så rustet at den nesten gikk i oppløsning. Det sprutet løsrust rundt ankervinsjen hver gang vi ankret. Etter vi kastet den kunne jeg fylle en 10 liters bøtte med løsrust fra kjettingbrønnen. Amtagelig var det roten til problemet også, avløpet for ankerbrønnen var tett så det ble liggende vann lenge. Nå har vi 75M 10MM syrefast. Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 16.August.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.August.2016 Min er ikke så ille enda. Jeg tenker jeg bør skylle ankerboksen med ferskvann regelmessig, samt åpne luka for lufting når det ikke regner. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Hulda Svart 16.August.2016 Link til dette innlegget Svart 16.August.2016 (redigert) Det er en god prosedyre å kjøre kjettingen ut på brygga en gang i året for rengjøring. Man bør ha klart for seg at selv en syrefast kjetting kan korrodere om den blir liggende over tid i møkkete, lunken saltlake. Og den rustfrie korrosjonen kan gjøre at en kjetting som ser grei ut, ryker med et'pling', avhengig av materialet. Fordelen, i så måte, er at karbonstål ruster med en nogenlunde jevn rate. Redigert 16.August.2016 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.