Jump to content

Rust på ankerkjettingen (galvanisert)

tobixen

Recommended Posts

Jeg har galvanisk kjetting ... men nå er store deler av kjettingen min blitt temmelig rød.

Er det anbefalt å behandle dette på noe vis? Regalvanisere? Eller bare "bruke opp" kjettingen, inspisere og bytte ut alt sammen når rusten har tæret såpass mye at jeg bekymrer meg for soliditeten?

Redigert av tobixen (see edit history)

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Vi hadde 75M med galvanisert kjetting fra 2008 og i 2015 var den så rustet at den nesten gikk i oppløsning. Det sprutet løsrust rundt ankervinsjen hver gang vi ankret. Etter vi kastet den kunne jeg fylle en 10 liters bøtte med løsrust fra kjettingbrønnen.

Amtagelig var det roten til problemet også, avløpet for ankerbrønnen var tett så det ble liggende vann lenge.

Nå har vi 75M 10MM syrefast.

Det er en god prosedyre å kjøre kjettingen ut på brygga en gang i året for rengjøring. Man bør ha klart for seg at selv en syrefast kjetting kan korrodere om den blir liggende over tid i møkkete, lunken saltlake. Og den rustfrie korrosjonen kan gjøre at en kjetting som ser grei ut, ryker med et'pling', avhengig av materialet. Fordelen, i så måte, er at karbonstål ruster med en nogenlunde jevn rate.

Redigert av Hulda (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...