Jump to content

Har fyllt diesel i vanntanken

Torchrist71

Recommended Posts

Har også brukt Pure Clean fra Kjemi as, med godt resultat.

Kom over produktet etter å ha gjort samme tabbe som deg. Prøvde først med alle "kjerring råd" jeg kom over, zalo, klorin, salmiakk, sitronsyre, oppvaskmaskin pulver også videre. Men lukta satt igjen, spesielt på varmtvannet.

Etter mye leting på nettet dukket det opp en avisreportasje om et firma på Forus, Kjemi as, som hadde renset vanntanker på en supplybåt, hvor det var kommet diesel/olje i tankene.

Kontaktet Kjemi as, som ikke solgte til privatpersoner, men fikk opplyst at de leverte til Max Fritid som sendte meg videre til Campinggården as på Lierstranda, som var i mitt "nærområde".

Bestilte 2 kanner a 5 liter til 826 kr pr. stk, det var i 2015. 6

Campinggården viste ikke hvordan det skulle brukes og hos Max Fritid var jeg ikke fornøyd med svaret jeg fikk. Ringte til Kjemi as og snakket med en hyggelige person som kom med forslag.

Til den mengde vann jeg hadde mente han at fem liter burde holde, fyllte tanken halvfull, helte på Pure Clean, etterfyllte vann til all luft var ute. Sette på/koble slanger fra vann uttak pantry, toalett og dusj til påfylling ferskvann og bruke båtens ferskvannspumpe til la det sirkulerer av og til. Tappet både kaldt og varmt vann. Det var også viktig at vannet holdt temp rundt 30 grader, da "jobbet" mikrobene mest effektivt.

Brukte båtens varmtvannsbereder for å holde tempen, slo den av og på.

Holdt på med sirkulasjonen gjennom en dag og lot det stå natten over. Tømte og skylte gjennom 3-4 ganger neste dag, all diesel lukt var borte. Tok for sikkerhets skyld en klorinrens til slutt.

Båten det ble brukt i var en Scand Baltic, med pantry oppe. Vanntank 90 l og varmtvannsbereder 40 l.

Pure clean og magic power er visst det samme produktet fikk jeg opplyst hos en bobil forhandler i nærheten her. Har bestilt to 5l kanner av det og får de til helga så da blir det vask av vanntank. Det må være et relativt nytt produkt for det var ikke lett å finne noen som kunne noe om det. Jeg har forøvrig også en baltic som dette har skjedd på men litt hell i uhellet var att tanken var halvfull med vann så det bare er tanken som er infisert med diesel. Tenkte å koble fra slanger til alt annet og bare rense tanken. Takker for alle svar.

Mener at etter en god utskylling  med vann, en dag med sterk Zalo vann og så klorin som under

er billig og effektivt.

Viktig at en får luften ut av tanken så også tanktoppen blir vasket.

Til rengjøring av vanntank anbefaler vi 1/2 l. Klorin pr. 50l. vann. La stå i et døgn og skyll godt etterpå.
Det er samme blandingsforhold om det er stål eller plasttank.

Klorin må ikke benyttes i aliminiumstank.

Fyller også opp pumpe og slanger og varmtvannkretses.

Den lette skyllemetode.  Som også ble brukt hvis båten ikke er i bruk på en stund,

Nå bare i første havn etter Danmark for å bli kvitt kalkvannet litt fort.

bilde

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

• 3 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...