Eureka Startet 15.August.2016 Link til dette innlegget Startet 15.August.2016 (redigert) Vi har flere områder langs kysten vår som er åpent hav. Selv gikk jeg fra Mandal til Ålesund sist uke og passerte Lista, Jæren, Sletta, og Stad. Mange flere åpent havstykke er det og det er nok mange her på forumet som har ekstra stor kunnskap om det enkelte områdets beskaffenhet, iboende faenskap og vennlighet. Sjøl får jeg et sug i magen når jeg tenker på Stadhavet. Det hadde vært berikende om medlemmer her kunne skrevet litt om hva de vet om de enkelte områder. Slik som hvor man bør gå ved de ulike vind og bølgeretninger, hvordan påvirker havstrømmer bølgene, hvor blir det kryssende sjø ved slike og slike forhold... Påvirker flo og fjære forholdene.. Og ikke minst, under hvilke forhold bør man ligge i havn og vente. Tvilsituasjoner er vanskelige.. Redigert 15.August.2016 av Eureka (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
HansO Svart 15.August.2016 Link til dette innlegget Svart 15.August.2016 Godt forslag. Venter i spenning på innspill fra de mer lokalkjente. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 15.August.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.August.2016 -for ordens skyld: man må ikke være ekspert for å fortelle om erfaringer. :) Noen sitter jo inne med kunnskap som har gått i generasjoner også. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 16.August.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.August.2016 (redigert) For å ta egen ferskeste erfaring først: Stad. Kom til Måløy fra sør sist lørdags kveld. Meldingene på barentswatch.no så omtrent slik ut: ( se bort ifra datoen på bildet) Jevnt over stor sjø fra vestlig retning. Helt fra Gamla i sør, til åpningen av Vanylvsgapet. Prognosene tilsa at det bare var å ligge i havn og vente for vår del med Grandezza31DC. ( kalesjebåt) Lørdags kveld og søndag formiddag var det potte stille inni Måløy havn, yr, regn og lavt skydekke. Meldinger om noe mere vind fra 12:00. En følgebåt var utålmodig og stakk over. (Deres første Stad-tur) Fikk melding om fine forhold. Vel vi bestemte oss for å gi den et forsøk med strategi å gå opp mot Gamla, en bøye i sjø, og kjenne på sjøen. Det skulle være mest sjø der, og om det var for ille, var det bare å snu inn til Silda. Utpå var det bølger som alltid og nok mere rufsete i sjøen enn tidlig formiddag. Følgebåt meldte om blank sjø, men lange bølger. Bølgefrekvens var meldt 8,5 sekunder, og det var nok det som gjorde at turen over gikk greit. Det var stabil sjø hele veien, med motbakke og surf. Hastighet varierte mellom 18 og ned til 13 knop. Gikk på utsiden av Bukketyvane for å gå på dypt vann, unngå grunnere parti. Normalt ville vi venter en dag pga prognose om 0,8 meter med max ca 1,5. Jeg ville nok ikke hatt særlig større sjø.. Men siden tilbakemeldinger tilsa relativt rolig sjø, så gikk vi utpå. Kursen gjorde at vi fikk den BB forut først, deretter aktenfor BB og så aktenfor når vi vendte inn Vanylvsgapet. Ingen sprut over båten. Det er kjent kunnskap at det kan være potte stille i Måløy men mye sjø utpå. Stille vær gjord nok ar realiteten var bedre enn prognosene. Ideelt skulle vi nok ha startet opp tidligere på dagen. Hadde det vært mere vind, hadde vi ikke hatt sjans utpå. For vår båt har tommelfingerregelen vært prognoser på 1 meter med max oppunder 2. Og aldri sjø rett imot. Det som var tatt med i beregningen var at det skulle være lik sjø over hele stykket. Da kunne vi snu tidlig. Redigert 16.August.2016 av Eureka (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 16.August.2016 Link til dette innlegget Svart 16.August.2016 De siste 20 årene har vi hatt en årlig fisketur til Husevågøy. Vi har base ytterst på øya, rett innenfor fyret (Hovedeneset) og fisker fra åpne småbåter. Rekkevidden vår er normalt ut/rundt Klovningen. Så dette er jo ikke erfaring fra å runde Stadt per sé, men mer erfaring over flere år fra området. I all hovedsak om høsten. En ting er sikkert, været snur fort der, og når det snur så bygger sjøen seg opp styggfort. Geografien og bunnforholdene, pluss strømmen gjør at sjøen fort blir utrivelig. Om været snur og vi er ute ved Klovningen så er det ca 2,5 nm inn til lune farvann, dvs inn forbi fyret/Hovdeneset. Vi har nå båter som forsåvidt er hurtiggående nok, om sjøen er flat, men har flere ganger opplevd å få problemer på returen, dvs at sjøen har bygd seg opp så fort etter værskifte at det har grenset til utrivelig, og litt til, å komme seg i le av land tidsnok. -------------- Om jeg kom fra utsiden og skulle inn til Måløy ville jeg holdt meg unna fyret på Hovdeneset, der går strømmen sterkt og sjøen bygger veldig, men når en først kommer innenfor fyret så er det som regel minst sjø på sørsiden av Vågsfjorden innover. Så jeg ville holdt meg sånn ca midt i ved inngangen mellom Hovdeneset og Vombaneset for å så dreid styrbord langs sørsiden av fjorden før jeg krysset over mot Måløy, hvis det var drittvær. Ikke store strekket, men uansett ;-) Om man er på vei ut fra Måløy og skal sørover forteller brenningene på sørsiden, utsiden av Vågsvåg, veldig mye ifht hvor mye sjø det er på utsiden. Går det hvitt der bør man være forberedt på sjø. Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 16.August.2016 Link til dette innlegget Svart 16.August.2016 Jeg har tjenestegjort på MTB (Hauk) og har utallige runder opp og ned kysten vår, men mest i Nord. Det som kjennetegner alle våre utsatte havstrekninger er som tidligere nevnt at vær og vind skifter raskt og det kan gå fra fint til utrivelig på null komme nix. Det er ikke bare vindstyrke og signifikant bølgehøyde som spiller inn! det er mange andre faktorer også som bunnbeskaffenhet strøm/strømrettning kystlinje og så klart vindretning. Noen ganger henger dønninger igjen fra uvær flere dager tidliger og vindretning kan være en helt annen retning. På finnmarkskysten kunne vi oppleve dønninger som hadde bølgelengde på 150-200m. Enkelte havområder utaskjærs Trøndelagskysten er det så og si nesten bestandig dønninger uansett hvor mye eller lite vind det er. f.eks utforbi Frøya/Sula/Mausund og i områdene rundt Folla. Lista har jeg passert noen ganger og tenkt noen ganger at her ville jeg ikke befunnet meg i en fritidsbåt! når strøm og bølger går mot hverandre oppstår det skavler som er som små vegger rett opp og ned på 2-3meter og som bryter. På Stadt kan man få ekkle tilbakeslagsbølger om man går kloss i land, men avhengi av vindretning. Har også gått over både Stadt og Vestfjorden i blikkstille flere ganger! For de som er på langtur så anbefales indreleden på Hustadvika og indreleden på Folla! fantastisk flott naturopplevelse og bra merking! krever godt sjømanskap og navigasjonskunnskaper. Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Eureka Svart 16.August.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.August.2016 Her er omtrentlig rute vi tok fra sør over Stad. Ser ofte at båter går langt inne, og innafor Bukketyvane. Når går man nært land, når går man langt ute? Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 16.August.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.August.2016 (redigert) Ved Lista rota jeg meg opp i området vest for Lista, inn mot Rasvåg. Tenker da på området hvor det går fra dypt vann til 50 meter. Der skulle jeg gjerne ikke vært. Kom i prat med en kar med p45, eller noe slikt, i Måløy. Han snakket om at ved lista er det roligst på flo sjø. Er det noe i det? ( det er jo nesten ikke tidevannsforskjell der nede) Forøvrig måtte han åpne luka opp til flybridgen da det hadde slått så mye sjø opp dit at det hadde samlet seg mye vann, da har passerte Lista. Redigert 16.August.2016 av Eureka (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 16.August.2016 Link til dette innlegget Svart 16.August.2016 Tenker da på området hvor det går fra dypt vann til 50 meter. Der skulle jeg gjerne ikke vært. Det er noen sånne her også. Ved Mefjordbåen går det fra 450 til 20 meter på en kort distanse. Ved SV vinder kan det bli grov sjø der. Kom i prat med en kar med p45, eller noe slikt, i Måløy. Han snakket om at ved lista er det roligst på flo sjø. Er det noe i det? ( det er jo nesten ikke tidevannsforskjell der nede) Betviler at flo og fjære har noe med det å gjøre. I havet sør for Egersund er det amfidromisk (trur jeg det heter) punkt hvor det ikke er noen tidevannsforskjell. På hele Sør og Østlandet er det barometrisk trykk og vind som bestemmer vannstand. Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 16.August.2016 Link til dette innlegget Svart 16.August.2016 Det er jo litt tidevannsforskjell ved lista. Ikke mye. Men Fedafjorden rommer litt vann. Slik at når sjøen kommer ut fra fjorden å møter Strømmen i havet blir det ofte noe kluss med bølger. Har du da en vindretning som går mot strømmen får du noen merkelige bølger. De kan skape forvirring i hodet på flere småbåtførere. Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
LALUNA II Svart 16.August.2016 Link til dette innlegget Svart 16.August.2016 (redigert) Føler du det er noe tøft å gå nedover fra Jærens Rev mot Lindesnes avbryt og vent på bedre vær Marginene er små og sjøen pisker seg fort opp på den strekningenDet kan også bli langt til nødhavn nedover Samme med tur fra Lindesnes og nordover Redigert 16.August.2016 av LALUNA II (see edit history) Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Ida Marie III Svart 16.August.2016 Link til dette innlegget Svart 16.August.2016 Her er omtrentlig rute vi tok fra sør over Stad. Ser ofte at båter går langt inne, og innafor Bukketyvane. Når går man nært land, når går man langt ute? Når det gjelder Stadt er det en fordel og gå langt ute vist det er dårlig vær, slipper landssjø, (ekkobølger fra land) Strømmen går alltid nordover rundt Stadt, så vind fra nord vil gå mot strømmen og gi krappere sjø.. Husk også at Stadt er et geografisk værskille, det hører en på værmeldingen...ikke uvanlig at været forandrer seg under veis.. Jeg har mange ganger startet med brukbart vær, og halveis rundt forandrer det seg til en skikkelig rufsete tur... Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 16.August.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.August.2016 For å oppklare noe, når Rogaland radio sender ut vær og bølgemelding på VHF, er det da ute i havet, eller helt inntil kysten? F.eks" Stad til, eller annet sted jeg ikke husker, bølgehøyde 1,5 meter". Da er det vel ikke området hvor vi fritidsbåter normalt passerer ? ( gjelder jo for andre strekninger også) Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 16.August.2016 Link til dette innlegget Svart 16.August.2016 Går du Stadt, så går du ute i havet, så oppgitt bølgehøyde bør du forholde deg til.. det gjeder nok alle de steder der en må ut i havet for og krysse Jæren osv.... Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 16.August.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.August.2016 Er det noen som sitter på en link eller illustrasjoner over havstrømmer langs kysten? -er havstrømmer og retninger konstante, eller endres de med vind og tidevann? Synes jeg leste noe i en annen tråd om sersom det var vind slik og slik langs listalandet oppmot Jæren så går man slik og slik... Er det noe spesielt å si om Sletta, nord av Haugesund? ( og så må gjerne dere fra sør og østlandet gjerne fortelle om deres områder. For dere har nok røffe partier dere også) Sitér dette innlegget Link to post
Olevine Svart 5.August.2018 Link til dette innlegget Svart 5.August.2018 Her i Kristiansand er Kvåsefjorden et beryktet sted. Det er ikke så lange strekket, men ved frisk bris fra sydvest som vi ofte har, begynner det å bli utrivelig for småbåter. Sjøen er da verst på østsiden der leia går ut/inn til Ulvøysund. Problemet er ofte at det er fint om formiddagen og etter en kjempefin tur til Lillesand gjennom Blindleia så har det blåst opp til kvelden med bølger på 2 til 3-4 meter. I ferien i år ble vi liggende "vindfast" i Risør mens vi ventet på bedre forhold over "Silda" mellom Risør og Lyngør. Barentswatch meldte om bølgehøyde på 2-4 meter fra nordøst som vi ville fått inn skrått bakfra. I følge en vi snakket med, blir sjøen enda krappere og mer rotete ved sydvest vindretning da vinden går mot strømretningen her. Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 5.August.2018 Link til dette innlegget Svart 5.August.2018 Tror Barentswatch er et bra svar på mange av spørsmålene. Når man setter seg litt inn i bruken ser man hvor utplassert måleutstyr i samarbeid med metrologisk statistikk og all værkunnskapen i kystverket er satt sammen. Der får du varsel om forventet vind, strøm og bølger langs forhåndsdefinerte ruter langs hele kysten. Du får også kart med høydekoter på bølgene samt blå ringer som viser hvor det beregnes kryssende bølgesystemer slik at du kan kjøre rundt de. Min erfaring er at det stemmer forbausende godt. Sitér dette innlegget Mons Link to post
Roger jo Svart 5.August.2018 Link til dette innlegget Svart 5.August.2018 Den Norske los er rette plassen. https://kartverket.no/kart/nautiske-hjelpemidler/den-norske-los/ Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
arkmarin Svart 5.August.2018 Link til dette innlegget Svart 5.August.2018 "Den norske los" er åtte bind som beskriver norskekysten. Den har alt en trenger å vite og var bibelen for sjøfarende. Den ligger nå på nett og er gratis å bruke. Søk på "Den norske los" så får du en link til bøkene. Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
Guest Avmønstret# Svart 5.August.2018 Link til dette innlegget Svart 5.August.2018 Eureka skrev On 16.8.2016 at 19.05: Er det noen som sitter på en link eller illustrasjoner over havstrømmer langs kysten? -er havstrømmer og retninger konstante, eller endres de med vind og tidevann? Synes jeg leste noe i en annen tråd om sersom det var vind slik og slik langs listalandet oppmot Jæren så går man slik og slik... Er det noe spesielt å si om Sletta, nord av Haugesund? ( og så må gjerne dere fra sør og østlandet gjerne fortelle om deres områder. For dere har nok røffe partier dere også) Fant jeg ikke strømkart på yr da? Tror det..... Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 5.August.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.August.2018 Artig at en to år gammel tråd hentes opp igjen. Sitér dette innlegget Link to post
Trond123 Svart 6.August.2018 Link til dette innlegget Svart 6.August.2018 Sletta, nord av Haugesund er et område som ikke er nevnt så mye i denne tråden ennå: Her har jeg gått utallige ganger siste 10 årene. Ved vindretninger med vestlig komponent, foretrekker jeg å gå langt ute for å slippe returbølgene fra land. Nordligste delen der Sletta og Bømlafjorden møtes, er ofte det verste området, der både strøm og vind kan komme fra forskjellige retninger og gi rotete sjø. Ellers som andre allerede har nevnt, kan jeg også bekrefte at vind og vær skifter raskt ved Lista og Jæren. I juli i år var jeg på vei nordover. Speilblankt hav ved Lindesnes og rundt Lista. Halvveis mellom Lista og Egersund var det som om værgudene slo på en bryter og sjøen brått gikk fra blikkstille til en drøy halvmeter skvalp, samtidig som vinden gikk fra stille til nordlig laber/frisk bris på sekunder. Var et skarpt skille i sjøen mellom bølger og blikkstille. Dessverre glemte jeg å ta bilde, for et så markert skille, er det ikke ofte jeg har opplevd. Etter bunkring i Egersund, møtte jeg en drøy meter vindbølger oppå litt dønninger på resten av Jæren nordover, før det igjen gikk et ganske så markert skille ved Jærens rev, der bølgene avtok til under 30cm. Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 6.August.2018 Link til dette innlegget Svart 6.August.2018 7 hours ago, Eureka said: Artig at en to år gammel tråd hentes opp igjen. Denne tråden er aktuell uansett! Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Ida Marie III Svart 6.August.2018 Link til dette innlegget Svart 6.August.2018 Utløpet på Stavfjorden nord for Atløy kan være heftig når den sterke tidevannstrømmen renner ut, og vest syd/vest står hardt på fra havet... Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 6.August.2018 Link til dette innlegget Svart 6.August.2018 Klikk i kartet så får en svar på det meste. https://www.yr.no/hav_og_kyst/ Hav strømmer https://intern.forskning.no/arnfinn/polaraaret/currents_nonpop.html http://www.imr.no/temasider/kyst_og_fjord/den_norske_kyststrommen/nb-no https://www.kartverket.no/sehavniva/tidevann-og-vannstand/Sterke-tidevannsstrommer/ Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.