Jump to content

Vetus m2.06 med sprekk i varmeveksler

YYY

Recommended Posts

Hei Flott Båtfolk, Dette er mitt første innlegg. Jeg vurderer å bo i båt, helst seilbåt og er på utkikk etter båter i fra 30 fot og opp. 

I en båt jeg har sett på sitter det en Vetus m2.06 som har en sprekk i varmeveksleren, etter at den antagelig ikke ble klargjort for vinterlagring. 

1. Hvilken sannsynlighet er det for at isdannelse kan ha sprekket opp motorblokk eller annet også?

2. Hvor mye kan det koste å få tak i varmeveksleren?

3. Har noen en brukt en å selge?

4. Kan det gå an å sveise eller tette varmeveksleren og bruke den eksisterende?

Takk :)

/Y

Jeg synes motoren generelt ser svært tvilsom utifra bildene. Denne motoren kan neppe ha fått mye kjærlighet fra eieren. At den i tillegg muligens har blitt påført frostskader som følge av elendig vedlikehold synes jeg også er bemerkelsesverdig. Jeg hadde i hvertfall ikke betalt en kr ekstra for å få denne "nyere" motoren fremfor andre som er vedlikeholdt og like gamle som båten. Riktignok bruker Vetus elendig lakk på motorene sine (den detter gjerne av i store biter allerede når den er ny), men hvis man bryr seg om motoren sørger man selvsagt for å påføre litt ny lakk når slikt skjer. Jeg byttet nylig varmeveksler på en 27 hk vetus, tror den kostet rundt 6-8000 kr inkl. mva

Takk Kaftein ØL! Var 6-8000 kr ink skifte eller bare del? og var det bare "varmeveksler huset/chasis " eller hele med alle innvendige deler?

Tenkte å ta med batteri og starte motor i morgen.. Tar med kjøleveske og vann, fra manualen: "Use a mixture of 40% antifreeze (ethyleneglycol based) and 60% tap water or use a special coolant." Har en frostveske/kjøleveske fra kemetyl som inneholder 1,2-Etandiol og bittermiddel.. Vil denne kunne brukes? evt. til jeg skaffer noe bedre?

Trenger jeg å fylle på olje for å kjøre den i 2 min? (Hvis det er greit olje-nivå på den) Trenger den tilgang til vann for 2 min test?

/Y

Univa AS i Arendal er importør av Vetus, der får du kjøpt delane som trengs.

Men, prisane er relativt høge på Vetus sine delar, eg ville ha kartlagt heile motoren før eg bestillte noko som helst.

Lite vits i ny varmevekslar viss andre og dyrare ting er havarert.

Prisantydning rundt 8000,- kan nok stemma med deleprisar for varmevekslar ( innsats / hus og tetningsringar )

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...