Jump to content

Landstrøm, kan batterilader stå på kontinuerlig?

Kjellg

Recommended Posts

Sikker vært tatt opp før, men jeg klarer ikke finne det. Dere som benytter landstrøm og ligger i havn med både kjøleskap og varme på, hvordan benytter dere laderen? Har dere den på lading hele tiden, eller kan man benytte funksjonen med laderen som strømforsyning? Er litt redd for å koke batteriene.

Moderator har endret emnetittelen. Var opprinnelig Landstrøm hvilket ikke er iht reglene for "Båtforumet".
Alle må vennligst lese disse før man poster.

Du bør endre titlen slik at den er selvforklarende og søkbar. Eks: Er det vanlig å bruke batterilading kontinuerlig når man er tilkoblet landstrøm.

Vår båt ligger kontinuerlig på landstrøm når vi ikke er på tur. Og, batteriladeren står kontinuerlig på. Kjøleskapene er tilkoblet en enhet (Waeco) som kobler om til 220V mating når vi ligger på landstrøm. Slik at ikke batteriladeren behøver å levere til kjøleskapene i tillegg til å lade batteriene.

Har aldri hatt problemer med koking eller overoppheting av batteriene.

En landstrømslader skal ha en innebygget regulator som passer på at de ikke koker.  De intelligente laderene har da en 4-trinns sekvens med oppstart, bulklading, topplading og vedlikeholdslading. Når batteriene er toppladet vil vedlikeholdsladingen sørge for å holde batteriet på topp uten å overlade. Denne stiller inn i forhold til typen batteri du har (Gel skal ha en annen ladesekvens en vanlig bly etc. )  og de mest avanserte har temperatursensor på batteriet. 

Når vi ligger på landstrøm lar vi kontakten stå i til enhver tid, har da 220V på et separat anlegg og lading av batteriene i hht. den nevnte reguleringen. Kjøleskap, kabinlys,  etc. går på 12V. 

Redigert av Krimart (see edit history)

For ikke å snakke om når kjøleskapet starter opp kompressorsnurra med jevne mellomrom, da er det greit å ha laderen på "power supply" for å unngå at den starter en ny ladeprosess hver gang (noe som også har pleid å skje etter start av vannpumpe eller bruk av elektrisk dass). Jeg bor ombord og kjører "power supply" som standarden, men skifter over til smart lading (har en trestegs lader) etter hver tur for å røske opp litt i batteriene og unngå sulfatering (etter råd fra folk som forhåpentligvis har mer peiling på strøm og lading enn meg selv).

Victron laderen min har ingen problemer med korte utfall av landstrøm. Etter bare minutter med 14,4V, "forstår" den at det bare er å gå tilbake til float der den tar seg av forbruket til kjøleskap osv. Jeg plugger med andre ord inn kabelen for landstrøm ved ankomst, og tenker ikke mer på strøm så lenge jeg ligger i havn.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

. . . . . Jeg plugger med andre ord inn kabelen for landstrøm ved ankomst, og tenker ikke mer på strøm så lenge jeg ligger i havn.

En liten ekstra kommentar, så når jeg ligger i hjemmehavnen opp mot en uke, bruker jeg ikke landstrøm (selv om jeg har muligheten). Da kobler jeg fra forbruk som kjøleskap osv, og lar solcellepanelet ta seg av batteriene.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

En liten ekstra kommentar, så når jeg ligger i hjemmehavnen opp mot en uke, bruker jeg ikke landstrøm (selv om jeg har muligheten). Da kobler jeg fra forbruk som kjøleskap osv, og lar solcellepanelet ta seg av batteriene.

Jeg har også hatt solcellepanel liggende i båten med mppt regulator. Men det batteriet døde helt. Veldig usikker nå om jeg skal forsøke å kople det på igjen etter at jeg har satt i nytt batteri. Noen smart måte å teste det på?

Hilsen

Lurvetass

At batteriet døde, har neppe noe med solcellepanelet å gjøre. Det jeg ville gjort var å sjekke at det ikke er noe som trekker strøm når du forlater båten. Alt etter størrelsen på panelet og solforholdene, er det begrensning på hvor mye panelet klarer å levere av strøm.

Jeg ligger med batterilader på hele året, kun når vi er på tur den ikke er tilkoblet.

Kjøp en skikkelig lader med trinnvis lading som vedlikeholder batteriene dine. Ikke vær fristet til å kjøpe en billig-lader, de pengene du sparer på laderen taper du fort på kortere levetid på batteriene. Nye gode ladere kjører noe automagi med høye frekvenser av enhjørninger og havfruer slik at batteriene lever kjempelenge. Mine er så gamle nå at jeg blir snart provosert.

Personlig er min favoritt CTec, men det er mange gode merker der ute, f.eks. Victron som nevnt over.

Guest Avmønstret#

Var kanskje litt uklar. Jeg lar ikke laderen stå på når jeg forlater båten over lengre tid. Da lar jeg solcellene stå for ladinga, har til sammen 100W panel, 225A forbruk og 80A startbatteri. Landstrøm brukes når jeg trenger 220V ombord, avfukter osv. 

Vet ikke om jeg helt har skjønt hint og annet men har fått inntrykk av at gel-batterier ikke har så godt av å stå lenge med lader på, særlig ikke om det er forbruk til stede... ikke at jeg har bruk for noe forbruk når båten ligger da men..

Uansett syns jeg det er tryggere å slå av all strøm når båten ligger, og har ingen gode grunner til å ha på strøm. Lensepumpe osv er rett på batteriene. 

Utrolig mange landstrømanlegg har jordfeil. Da hjelper det lite med en god lader....

Det hører til sjeldenhetene at jeg ikke får utslag på skilletrafoen min.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Så lenge du har rett lader (Ville ikke drømt om å kjøpe sånt på Biltema!) til dine batterier tar ikke disse skade av å stå på vedlikeholds-lading. Jeg er mye mer bekymret for alle de som ligger med landstrøm konstant tilkoblet og som ikke har skilletrafo(pga galvanisk tæring) 

Nå er jeg over snitt interessert i elektrisitet, og min bruk er: Legger til på plassen etter en helg = landstrøm på, lader på, alle hovedstrømsbrytere AV. Drar ned dagen etter og kobler ut landstrøm. Dagen før vi skal ut: Landstrøm på, hovedstrømsbrytere på, kjøleskap på.

Så på tur!

Har bare AGM og riktig lader.

Har skilletrafo og ligger med landstrøm konstant i hjemmehavn og de skjeldne gangene vi går til gjestehavn. Vanlig bly/syre.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...