Tryta Startet 17.August.2016 Link til dette innlegget Startet 17.August.2016 Jeg har tenkt å installere en varmer i båten min (Merry Fisher Marlin 6). Båten er 21 fot med pilothus. Det er relativt lite rom som skal varmes opp og jeg skal bare ha såpass varme at det ikke blir duggproblemer på vinduene om vinteren. Ellers er jeg godt kledd når jeg er ute å fisker i vintertiden og det blir for mye styr å kle av og på seg ettersom man går mye inn og ut av båten. Vil det være nok med en wallas 1300? Det jeg liker er at den er så enkel å installere og enkel i bruk. Hadde egentlig tenkt å kjøpe en eber d2, men det blir mye mer jobb å installere den. Dessuten klarer jeg ikke å finne en fornuftig plassering av en slik varmer. Jeg kan ikke plassere den under akterdekket for der er bensintanken på 200 liter plassert. Wallasen kan plasseres inne i styrhuset. Det har jeg forstått at man ikke kan gjøre med en eber. Håper på litt hjelp! Sitér dette innlegget Link to post
Wallas Service Svart 17.August.2016 Link til dette innlegget Svart 17.August.2016 Vet om større båter som har denne varmeren, så det vil nok holde om en ikke forventer "T-skjorte temperatur" midtvinters. Men jeg ville nok anbefalt deg en Wallas 1800t selv om den er litt større i fysisk mål, men ikke mye: W1300: 286x220x116 mot W1800t: 364x260x126. Koster litt mer men like enkel i montering og bruk. Bruker bare 0,1 A mer på full effekt (0,5 A på fullt). I tillegg får du romtermostat innebygd i bryterpanelet. Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
ivar Svart 17.August.2016 Link til dette innlegget Svart 17.August.2016 Har 1300 i min yamarin, det er litt lite når det er kaldt og blåser litt. Støtter rådet om å gå opp til 1800 Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Tryta Svart 18.August.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.August.2016 Synes det er bra forskjell i størrelse på de to. Da må jeg også legge varmluftsrør og da tenker jeg at det blir like mye jobb som ved å installere en eber d2 f.eks. Forskjellen er vel at wallas kan monteres i kabin? Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 18.August.2016 Link til dette innlegget Svart 18.August.2016 Skal du unngå dugg på vindu er det best og legge opp slik at varmluft blåser på vinduet. D2 kan monteres i kabinen , nen det blir jo noe støy, Friskluft bør hentes utenfra ellers sirkulerer bare fuktig luft. Sitér dette innlegget Link to post
Wallas Service Svart 18.August.2016 Link til dette innlegget Svart 18.August.2016 Nei, du må ikke legge varmluftrør selv om du monterer en Wallas 1800. Kan blåse luft uten slanger, no problem. Og det er heller ikke nødvendig å legge slange/dyser tl vindu for å fjerne dugg. Det handler om luftsirkulasjon for å fjerne dugg. Om kabinen er tett, kan du pøse på med så mye varme du vil på ruta, men duggen forsvinner ikke av den grunn. Nok med en stjerneventil/spalteventil i døra (eks) og en i taket for å få sirkulasjon. Eks: Jeg har en gammel bil der vfiten knapt nok rører på seg. Dugger som pokker, og selv om vinteren kjører jeg med ei lita glipe på sidevinduet og duggen forsvinner raskt som bare det, lenge før det kommer varme fra vifta. Og når det snør slår jeg av varmeapparatet (kun varme i setet), slik at snøen ikke smelter til is på ruta. Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
Tryta Svart 18.August.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.August.2016 Hm, da blir det jo et nytt syn på saken. Da kan jeg jo plassere varmeren slik at jeg kan legge rør ved en senere anledning opp mot vinduet muligens. Har ellers mulighet for å åpne to vinduer og døra, men en ventil er vel mer praktisk. Er enda litt usikker på om eber d2 vil være et bedre alternativ. Den bruker kanskje mer strøm? Vil det være anbefalt å sette inn et forbruksbatteri til varmeren, eller er det nok å koble den til startbatteriet? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 18.August.2016 Link til dette innlegget Svart 18.August.2016 Har min på startbatteriet. Men krever jo at man er påpasselig når man forlater båten. Viktig at man har tilstrekkelig dimensjon på ledningene til varmeren, den trekker noen A ved oppstart og er det for lange og tynne kabler så kan man risikere å plages pga at spenningsfallet blir for stort Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Wallas Service Svart 18.August.2016 Link til dette innlegget Svart 18.August.2016 Litt tørre tall om strømforbruk og drivstofforbruk: Strøm: D2 oppstart/gløding: 8 Ah (er det 5 min mon tro?) Wallas 1800t oppstart/gløding: 5 Ah i 2,5 min D2 i drift v/1800 W: 1,8 - 1,9 Ah Wallas 1800t i drift v/1700 W: 0,5 Ah Drivstoff: D2 v/1800 W: 0,23 l/h Wallas 1800t v/1700 W: 0,18 l/h Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
Wallas Service Svart 23.August.2016 Link til dette innlegget Svart 23.August.2016 Du har vært inne på det før i en annen tråd: Hva med en Wallas 85 med viftelokk? Har du gått bort fra denne muligheten? 2 fluer i en smekk; God varme og muligheter til koke en kaffetår, eller om du overnatter i båten kan du steike egg & bacon til frokosten. Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.