Jump to content

Seilbåt - Vannutskiller på eksos for å minimere støy?

VirtualMe

Recommended Posts

Etter sommerens erfaring med at en amperetime ikke varer like lenge som det tar å lese tråden om bruk av aggregat i uthavn, har jeg fundert litt på lademuligheter basert på ekstra dynamo på motoren som ett av flere alternativ (i tillegg til både solcelle og Efoy som allerede arbeider på overtid).

Synes det kan være greit nok å kjøre motoren for lading og varmtvann en time midt på dagen, men synes vannutkastet i eksosen bråker sjenerende mye, og kunne godt tenkt meg å kombinere montering av en 200-250A ekstra dynamo med montering av en vannutskiller på eksosen.

Ser jo at man mister litt "oversikten" med kjølingen på motoren ved å gjøre dette, men tenker at ladekjøring av motoren da potensielt kan komme ned på støynivå med "vanlige" generatorer. 

Motoren en for øvrig en VP D2-55.

Noen som har erfaringer eller tanker om dette?

Det er utvilsomt det som er planen ja  :thumbsup:

Ser at LiFePO4 fortsatt er litt dyrt, og at jeg vil trenge vesentlig bedre ladekapasitet for å få full nytte av en slik installasjon. Tenker derfor å få på plass kraftigere lading først, og ble litt inspirert av den andre tråden om ekstra dynamo https://baatplassen.no/i/topic/129321-montere-dynamo-nr-2-på-volvo-d2-55/ 

Kombinert med en "rimelig" men kraftig landstrøm lader, kan en 5-600AH LiFePO4 løsning blitt veldig bra tror jeg. Eller gjøre som Offpist, og sette inn 1000AH, så er det problemet "løst" for en stund..

Har en forbruksbank på 720AH i dag som nok hadde klart fint å ta imot litt mer lading med bedre og større dynamo. Lader ca 75A ved 11-1200 omdreininger nå, men det tar jo da ubehagelig lang tid å ligge stille og motorlade. Synes det bråker for mye, derfor denne tråden.

Ja, du er inne på noe der.. 5-8 pers ombord for det meste. 2 kjøleskap, dieselvarmer, 5-6-7 iPad'er, et par tre PC'er, Nespressomaskin, og en hel del andre ting jeg ikke kommer på i farten,, 

Det er nok kjøleskapet og kjøleboksen som står for mestepartner av forbruket, i tillegg til diesel varmeren på kantene av sesongen. Har montert bedre temp styring på kjøleskap/boks, men de går fortsatt mye synes jeg, samt ekstra vifter for å få unna varmen fra kompressorene. Særlig boksen er jo dårlig isolert fra Bavaria, noe som bidrar godt til forbruket.

Tror nok det blir enklere å tilføre strøm enn å fjerne forbruk kjenner jeg mannskapet rett..

Tror nok en separator, som var spørsmålet her, vil hjelpe mye.

Gå inn på sidene til Progress som forhandler Halyard.

Ta gjerne en telefon til de også, meget hjelpsomme.

Denne løsningen har jeg og lest anbefalt på seilbåter som får veldig lang eksosslange også.

Monterte separator selv på min generator, og forskjellen var verdt hver krone?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...