SverreTh Startet 17.August.2016 Del på Facebook Startet 17.August.2016 Hei Har en Mercruiser 350 Magnum MPI motor 5,7 l bensin (kjøles i vannet den kjøres i, ikke egen ferskvannstank) Styrbord raiser er betydelig varmere enn babord raiser. På "huset" foran på motoren der kjøleslanger fra drevet kommer inn. På veien blir oljen kjølt ble jeg fortalt? Men foran på dette "huset" er det fire slanger Nr 1- Går til babord raiser/manifold Nr 2- Går til styrbord raiser/manifold Nr 3- Kommer fra drev igjennom noe som kjøler oljen på veien og rett inn på "huset" Nr 4- En slange med en spiral/fjær i som hindrer at denne kan klappe sammen. Går inn i bunen av selve motoren i front. Det som er er at slange nr 1 og nr 2 er gode og kalde NPR motor er i gang. Så dette er jo helt normalt. Slange nr 3 og nr 4 er varmere. Den som går til stb raiser er en god del varmere enn nr 1. Skal ikke disse ha stort sett samme temp? Raiserne burde vel være stort sett lik temperatur? Tatt av slange i toppen ved dette "huset" der slangene samles og ingenting er tett her. Mao skjønner jeg ikke hvorfor den andre raiseren ikke får godt med vann når det er godt og kaldt vann fra drevet. Samtidig med dette hopper temp føler litt opp og ned. Ligger Mest nede og så opp til 70 c på tomgang og lav fart. Dette gjør den med intervaller. Jo fortere jeg kjører jo oftere går den opp og ned. Men i starten når jeg starter opp motor og lar den gå på tomgang går temp opp normalt. Hvordan henger dette sammen? Styrer termostaten som ligger i dette "huset" hvor mye vannmengde som må til? Beklager at jeg ikke har ett mer spesifikt navn enn "huset" der slangene samles! Haha Men det er helt på toppen av motoren helt i front. Samme plass som løftekroken. Noen som har noen erfaringer/kunnskap angående dette? Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 17.August.2016 Del på Facebook Svart 17.August.2016 (redigert) "huset" der slangene samles, er normalt "termostathuset". Spørsmålet må vel være hvor stor forskjell det er på temperaturen mellom riserne, det er helt normalt at den ene siden er noe varmere enn den andre, og så lenge du kan legge hånden på begge, så er det som regel greit. Noe forenklet, så suges vannet inn fra havet gjennom sjøvannspumpen, deretter opp til termostathuset, som regulerer hvor mye kaldt vann som skal inn i motoren. Motorens sirkulasjonspumpe sirkulerer vannet i motoren, og når vannet i motoren blir varmt nok, så åpner termostaten og slipper inn mer kaldt vann, og slik holdes motorens temperatur nede. I termostathuset avgjøres det om vannet skal innom motorblokken først, eller pumpes rett til manifoldene, men på en saltvannskjølt motor ender alt vannet til slutt opp i manifoldene, ut i eksosen, og tilbake i havet. Noen termostathus har ventiler, kuler og andre duppeditter for å fordele vannet jevnest mulig mellom de to manifoldene, andre har bare et åpent hus hvor vannet går dit det er minst motstand. Stort sett vil det uansett nesten alltid gå mer vann til den ene siden, enn den andre. Dette er i grunn ikke så farlig så lenge ikke eksosdelene blir så varme at det kan oppstå noen fare for at de går i stykker, eller at noe tar fyr. Altså, så lenge du kan legge hånden på begge riserne, uten at du svir av deg fingrene, så er det generelt sett ikke noe problem at den ene siden er litt varmere enn den andre. Redigert 17.August.2016 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
SverreTh Svart 17.August.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.August.2016 Hjertelig takk for godt svar! Det jeg reagerer på er at den ene veldig kald. Og den andre er varmere. Men kan holde hendene på fint. Opplever temp rundt 90 grader når jeg kjører på høyt turtall. Men har du noen teori ang tempmåleren på dashbordet? Denne vipper opp og ned med jevne mellomrom. Oftere når turtallet er høyere. Den er stabil i et par min rett etter jeg starter motoren. Etter det blir den ustabil. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.