Bømlonytt Startet 17.August.2016 Link til dette innlegget Startet 17.August.2016 Ny motor kjørt 21 timer,sjøvanninslag igjennom drev,eksoshorn og inn i motor,styrbord klaff i eksoshorn var snudd feil veg,noen som har opplevd lignende...... Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 17.August.2016 Link til dette innlegget Svart 17.August.2016 Har sett noen båter hvor vann har slått inn gjennom drevet, opp mellom manifolder og inn i motorblokken ved sjø inn mot hekken. Dette er ikke helt unormalt, og fikses gjerne med spacere på riserne og/eller klaffer, enten i riser eller i belgen. Med så få timer er vel den motoren satt inn av en forhandler kanskje, og jeg har ikke hørt om den varianten før, at verkstedet setter klaffen feil vei, den klaffen må jo også ha sperret for eksosen når motoren går ? Hva ble skadeomfanget? Dersom det oppdages tidlig burde det jo ha gått bra, på den andre siden kan vann ha kommet i oljen, og det ikke har gått bra ? Uansett er vel dette garantisak, med mindre man selv har installert klaffen feil vei ? Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 17.August.2016 Link til dette innlegget Svart 17.August.2016 (redigert) Nei og jeg har samme motoren selv uten klaffer.De gikk i oppløsning for et ukjent antall år siden men har fisket opp restene i bukkehornene for noen år siden.Har kjøpt nye så jeg tenkte å montere de en gang jeg får tid.Kanskje jeg bør ta de klaffene litt mere på alvor? Redigert 17.August.2016 av pipe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bømlonytt Svart 17.August.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.August.2016 Eg fikk ikkje motor til å gå etter opplag,feilsøket fant ut at de ikkje var kompresjon.kontaktet verksted,dei kom med ein pc og feilsøkeg,ingen feil.skrudde så opp manifoil og bukkehorn barbord,eksos,vanlig slitasje,skrudde så opp styrbord der stod klaffen feil veg og de var sjøvann under ventildeksel.de merkelige her var at de såg ut som om de var helt nytt,ikkje tegn til urenheter,gummiklaffene sitter i eksoshorna fra fabrikk,og brunswick fraskriver seg ansvar da dei mener eg har snudd gummiklaffen selv da eg opnet .... Sitér dette innlegget Link to post
Bømlonytt Svart 17.August.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.August.2016 Motor blei ikkje installert av forhandler men av Skipstømmreren i Sagvåg...... Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 17.August.2016 Link til dette innlegget Svart 17.August.2016 (redigert) Da er vel neste spørsmål man må stille.Hvem byttet klaffene?Står klaffene på fakturan du fikk for motorbyttet er det jo grei skuring.Hvis klaffene var feil montert i fra fabrikk er det jo rart at problemene plutselig oppstår mange år etter båten var ny.Regner med båten er noen år siden du har byttet motor. Hvis du selv har demontert klaffene er vel den saken grei. Redigert 17.August.2016 av pipe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
steyr t Svart 17.August.2016 Link til dette innlegget Svart 17.August.2016 Klaffen er en en-veis ventil for at ikke vann skal komme inn , hvis denne sto feil vei så vil ikke eksos komme ut av motoren. Dvs at da går ikke motoren din. Sitér dette innlegget Link to post
Bømlonytt Svart 18.August.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.August.2016 Motor og drev helt nytt,montert i ein nyrestauret furuholmen trebåt,klaffe stod feil på styrbord side ,rett på bardbord,dei sod i eksoshorna fra fabrikk.... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.