Jump to content

20w-50 Olje fra Biltema, kan den brukes på motor med turbo?

Roger og Olina

Recommended Posts

Har sett litt på denne Oljen fra Biltema: http://www.biltema.no/no/Bilpleie/Olje-og-Smoremiddel/Mineral/Motorolje-mineral-Classic-20W50-2000022963/

Men vet ikke om jeg kan bruke denne på min Ford Sabre 212 da dette er en turbomotor og det står ingenting på sidene til Biltema om at denne kan brukes på Turbomotorer.

Grunnen til at jeg ønsker å bruke denne oljen, er at jeg har noe lavt trykk. Ligger på 3kg på kald motor og 2,3-2,5 på varm. Fikk ett tips her fra en om å da bruke 20w-50. Men tør ikke sånn uten videre når det ikke står noe om turbo...

Mvh

Roger

Moderator har endret emnetittelen. Var opprinnelig 20w-50 Olje fra Biltema hvilket ikke er iht reglene for "Båtforumet".
Alle må vennligst lese disse før man poster.

Jeg bruker i dag 15w-40. Oljetrykket på tomgang, ved varm motor- er under 1 kg. I manualen står det at trykket skal ligge på 2,9kg over 1000 o/min

Har også sjekket giver og montert på en egen trykkgiver med manometer på blokka, med samme resultat.

Motoren har ikke gått "mer enn 1900" timer. Vet at lavtrurtallsmotorer ikke har så høyt oljetrykk, men syntes mitt er noe lavt...

Mulig det er på tide å bytte oljepumpe ?

Jeg hadde lavt trykk på motoren i bilen. En 200tdi Land-Rover. Der skal tomtangsturtallet ligge på 8-900 rpm. Og oljetrykk skal ligge rundt mener jeg skal ligge rundt 3kg. Mener det var rundt 1 kg trykk på tomgang. Med litt turtall hjalp det.  Byttet oljepumpe, og da ble det rett.

Vifa - Bruce Roberts 35

Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77
Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery

Sjekk også overtrykksventilen, denne har det iblant med å bli litt slapp med årene....

Mener du overtrykksventilen på oljefilterhuset Index ?

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Takker for gode tips. Men det er en liten avsporing fra det jeg er ute etter :wink:

Det var denne oljen fra Biltema da? :confused:

Nei, jeg vil ikke si at vi avsporer tråden. Vi kommer med tips om hva du bør sjekke i stedet for å skifte til en tykkere olje, da vi mener det er bedre å finne feilkilden om du vil ha en trygg motor som du kan stole på. Det står i manualen din om denne oljen kan brukes på din motor, men jeg ville ikke brukt den om det var jeg som eigde den.

Er veldig happy for gode tips og jeg vet at jeg må ta å gå igjennom denne motoren til vinteren. Jeg sliter med en oljelekasje jeg ikke finner. Men det kommer ut olje en eller annen plass. Har prøvet Omega som jeg fikk tips om fra en i en annen tråd, men oljen kommer ut en eller annen plass  :confused:  :confused:  :confused:  Jeg har vært rundt med speil, men ikke funnet ut noe. Jeg har også vært litt urolig pga lavt oljetrykk. Det var også diskutert i en tidligere tråd, da flere mente at 2-2,5 kg var bra nok. Etter å fått fatt i boka, så ble jeg vel ikke noe roligere...

https://baatplassen.no/bildearkiv/53/53196/uten_navn.jpg

Etter boka så er du ikke så veldig langt unna da, selv om trykket på tomgang er litt lavt. Jeg tror ikke det vil skade å gå over til 20W-50, men du burde klare å komme deg greit gjennom sesongen uten skader med den olja du har også. Bar følg med på trykket at det ikke synker ytterligere...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Hvordan er temperatur  på motor. Hvis du har for høy temp kan oljen bli tynnere over lengre strekk som også medfører lavere oljetrykk.

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Hei igjen!

De spesifikasjonene du linker til over gjelder tydeligvis for fords 6 sylindrede Dover motor - 2725 (6,22 ltr), men det er vel ikke en slik motor du har??

Trodde du hadde en Dorset motor - 595-ET-210 (5,95 ltr)? Den har bl.a. lavere kompresjon (14,7 ell. 15,7:1) enn Dover-motoren (16,1:1), og sannsynligvis også noe lavere oljetrykk.

Ifølge min instruksjonsbok for Dorset-motorene Ford 2704 ET med mellomkjøler - og for Turbo-Plus, skal min. oljetrykk være 2,07 bar v/1600 rpm og 2,42 bar v/2000 rpm.

Dersom du vet at du har en Dover-motor, er oljetrykket du oppnår for lavt, men for en Dorset-motor er det greit nok! Jeg ville uansett benyttet 20-50 olje ved neste oljeskift!

Redigert av Svee (see edit history)

Kontaktet Lancing Marine i UK siden de har marinisert og solgt mange slike motorer.

Svaret var enkelt:

"Ved 1000 omdreininger varm motor skal trykket være 1bar."

Så kan man og lure på om turteller har blitt byttet og/eller viser helt korrekt?

Oljekjølerens kapasitet kan den være redusert med tanke på groe og kalkavleiringer i de tynne rørene?

Er den den korrekte oljekjøleren?

Det finnes de kaldsmedene som tenker "en oljekjøler er nå en oljekjøler" uten å tenke kapasitet. . "Passer slangene så er det helt sikkert den riktige"...

Har selv byttet kjølere som stod på motorer som var beregnet for halvparten av det de aktuelle motorenes ytelse var.

Vet britene hyler når de ser de fancy bendene noen setter på oljeslangene for å få de til å passe på kjølere og blokk. 

Tynne rustfrie bend. Steike flott å se på. At de reduserer gjennomstrømningen av olje tenkes ikke mye på. Lite gjennomstrømning, varmere olje og dermed lavere trykk. 

Alle monner drar.

Redigert av Gudrun (see edit history)

Hei igjen!

De spesifikasjonene du linker til over gjelder tydeligvis for fords 6 sylindrede Dover motor - 2725 (6,22 ltr), men det er vel ikke en slik motor du har??

Trodde du hadde en Dorset motor - 595-ET-210 (5,95 ltr)? Den har bl.a. lavere kompresjon (14,7 ell. 15,7:1) enn Dover-motoren (16,1:1), og sannsynligvis også noe lavere oljetrykk.

Ifølge min instruksjonsbok for Dorset-motorene Ford 2704 ET med mellomkjøler - og for Turbo-Plus, skal min. oljetrykk være 2,07 bar v/1600 rpm og 2,42 bar v/2000 rpm.

Dersom du vet at du har en Dover-motor, er oljetrykket du oppnår for lavt, men for en Dorset-motor er det greit nok! Jeg ville uansett benyttet 20-50 olje ved neste oljeskift!

Blir litt forvirret her. På motoren står det Ford Sabre og selger sa det var en 220hk. Når så turboen gikk filleveien, så sa Turboservice at dette var en Ford 2704t Så fikk jeg lastet ned en manual til 2704t......

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...