Racetiger Startet 18.August.2016 Link til dette innlegget Startet 18.August.2016 Hei. Jeg kjøpte i år en ny båt, Bella 525R med 80hk Mercury EFI. Den kommer ikke med konsolltrekk, noe som heller ikke kunne etterbestilles. Det jeg vet, er at denne båten er helt (!) lik Morgan 5200/525 SC, og disse får man konsolltrekk til... Er det noen her inne som har en av disse fra Morgan og som kan gi meg malnummeret? Gjelder altså konsolltrekk og IKKE kalesjen. Så lurer jeg på chiptuning av påhengeren. Ser at 80 - 100 Hk er helt like, og at 115 Hk er nesten lik, men har andre deler i girhus. Tenker derfor på å tune opp til 100 Hk. Vet at et firma på Nesbru i Asker og Lundins i Sverige driver med dette. Noen som har gjort det og har noen erfaringer? Har lest diverse innlegg blant annet av Teerex, og hans erfaring var jo ikke så bra. Dog med Honda, men allikevel. Vennlig hilsen Thomas (Var Draco17 her på Baatplassen en gang for leeeenge siden :-) ) Sitér dette innlegget Link to post
Racetiger Svart 18.August.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.August.2016 Bump. Sitér dette innlegget Link to post
Wallas Service Svart 18.August.2016 Link til dette innlegget Svart 18.August.2016 Er motoren også ny? I så fall vil jeg fraråde chiptuning selv om det er fristende med noen ekstra hk. Du kan risikere å vinke farvel til alle eventuelle garantihenvendelser. Ville i så fall ventet til garantitiden er ute. Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
Racetiger Svart 18.August.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.August.2016 Var forhandler som anbefalte det, siden alle er like.... Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 18.August.2016 Link til dette innlegget Svart 18.August.2016 (redigert) Kan høre etter konsolltrekk hos Bever Marin, der er vel ennå noe produksjon av Morgan båter, selv om de ble "finske" og heter Bella i dag. Redigert 18.August.2016 av LM 605 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 18.August.2016 Link til dette innlegget Svart 18.August.2016 Fikk selv et tilbud i vår på en Bella 485 (Morgan485), den kunne leveres med konsolltrekk. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 18.August.2016 Link til dette innlegget Svart 18.August.2016 (redigert) Prisdifferansen på F80 og F100 er vel knapt større enn det koster å chiptune en F80 opp, så det er smart å kjøpe stor nok motor med det samme. Da slipper man garantitrøbbel og får samtidig større annenhåndsverdi på motoren. Og man slipper evt. kostnad med å bytte propell. Bella 525R er jo godkjent for 115 hk. Det er nok forøvrig ingen problemer med å omprogrammere disse motorene. Optimax og Verado har jo blitt omprogrammert i en liten mannsalder. Den Honda 90 jeg hadde som ikke ble sprekere, var jo en 2008-modell og da fantes det ingen 100 hk utgave fra Honda av samme motor. Så det var jo tydeligvis et slags forsøk der jeg ble forsøkskanin F115 er forøvrig identisk med de F80 og F100, det er ingen deler i girhuset som er forskjellig såvidt jeg kjenner til (hvis vi snakker om den nye 2,1 liters motoren). Alle har 2,07:1 utveksling i standard girhus (ikke CT). Kan tenkes at det er en eller annen form for struping på F80 som må fjernes men har ikke studert det. http://www.ifitfloats.co.uk/pdf/mercury/meob_07.pdf Redigert 18.August.2016 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
trulsant Svart 19.August.2016 Link til dette innlegget Svart 19.August.2016 Er struping på F80, og tar du bort denne, så blir motor vesentlig kvikkere. På min båt, fra 5400 o/min til 5900, og pluss 4 knop. Men, Lundins sier de overhaler flere motorer årlig som følge av at restriktor er fjernet, og motor sikkert går litt magert, og får litt høy forbrenningstemperatur. Så jeg kjører med restriktor på, og nøyer meg med at 25 knop på ca 4000 o/min er helt greit. Ligger forøvrig på 3000 o/min i 18 knop, og da er den ganske rolig denne motoren. Jeg tror ikke jeg kommer til å oppgradere motoren, da min båt (Ryds 510) blir ustabil over 36-37 knop, begynner å chine-walk'e, og er en lite brukbar fart, annet enn til å kjøre fra noen. Drar uten problem vannski med båten med 3 voksne ombord og en på vannski, og dette gjør jeg med 19" propell, så er greit bunndrag i denne saken. Tipper den i lavere turtall har ca samme dreiemoment som sine storebrødre, og at forskjellene først er merkbare fra 5000->. TA Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 19.August.2016 Link til dette innlegget Svart 19.August.2016 (redigert) Var oppe i 45,5 knop og 6000 rpm i dag med min F115. 44,5 knop og 5900 rpm motsatt vei så 45 knop godkjent toppfart Greit nok med 19P 4-blads propell. Båten krever gode forhold og hyppig rattkorrigering i fart over 40 knop siden den praktisk talt flyr over vannet... Men greit hvis man skal kjøre fra noen ja En fordel med stor nok motor er at marsjfart kan legges på greie 36-38 knop med akseptabelt forbruk og støynivå. Redigert 19.August.2016 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Teerex Svart 19.August.2016 Link til dette innlegget Svart 19.August.2016 Er struping på F80, og tar du bort denne, så blir motor vesentlig kvikkere. På min båt, fra 5400 o/min til 5900, og pluss 4 knop. Men, Lundins sier de overhaler flere motorer årlig som følge av at restriktor er fjernet, og motor sikkert går litt magert, og får litt høy forbrenningstemperatur. Så jeg kjører med restriktor på, og nøyer meg med at 25 knop på ca 4000 o/min er helt greit. Ligger forøvrig på 3000 o/min i 18 knop, og da er den ganske rolig denne motoren. Jeg tror ikke jeg kommer til å oppgradere motoren, da min båt (Ryds 510) blir ustabil over 36-37 knop, begynner å chine-walk'e, og er en lite brukbar fart, annet enn til å kjøre fra noen. Drar uten problem vannski med båten med 3 voksne ombord og en på vannski, og dette gjør jeg med 19" propell, så er greit bunndrag i denne saken. Tipper den i lavere turtall har ca samme dreiemoment som sine storebrødre, og at forskjellene først er merkbare fra 5000->. TA Men den du skriver om her er jo forrige generasjon F80-F115 (med 1,7 liter Veradoblokk). Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Racetiger Svart 25.August.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.August.2016 Takk for gode svar. Tuning er nok noe jeg vil vurdere, dog undersøke mer først. Konsolltrekket er ikke like lett, men jeg finner det vel til slutt. BTW, å fjerne restriktor har aldri vært et tema for meg. Jeg tror motor da får for mager blanding, med dertil hørende varmeutvikling og skader. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.