Jump to content

Isotherm kjøleskap starter for ofte ?

Gunda

Recommended Posts

Jeg opplever det samme på vårt kjøleskap, Isotherm 85 l fra 2005.

Et tips kan være å sjekke om lyset i kjøleskapet slukker når døra lukkes. Kjenn på lyset etter at døra har vært lukket en stund, er det varmt slår ikke lyset seg av. Jeg har måttet lime på en sak på døra for at lyskontakten skal trykkes langt nok inn til at lyset slukker.

Men etter at jeg har fått kontroll på lyset starter fremdeles skapet forholdsvis ofte, og går forholdsvis kort tid hver gang. En mulig årsak kan kanskje være at dørpakningen ikke lenger er så tett som den en gang var?

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Hei!

Jeg hadde tilsvarende "utfordring" i mitt kjøleskap.

Etter litt feilsøking så oppdaget jeg at føleren til termostaten var festet oppunder, på selve fryseboksen. (Mellom plastdekselet og selve metallboksen)

Rent teknisk er det fryseboksen som "kjøles ned", kjøleskapet. Kulde fra fryseboksen "detter ned" til kjøleskapsdelen. 

Løsningen for min del var å løsne termostatføler fra selve fryseboksen, slik at de ikke hadde metallisk kontakt.

Gitt at termostatføleren har metallisk kontakt med fryseboksen så regulerer termostaten i hovedsak etter anleggets fordampningstemperatur, men ved å løsne føleren så regulerer termostaten i større grad etter temperaturen i skapet.

Dette reduserte antall start og stopp betydelig.

En ting jeg har hatt på todo-lista lenge er å få flyttet kjøleskapet ut av plassen sin og støvsuge rillene bak grundig. Jeg tenker også å sjekke litt med ventilasjonen bak der, jeg har en mistanke om at jeg kaster bort mye strøm på manglende ventilasjon bak kjøleskapet.

Det ble vel nevnt i en annen tråd at man i enkelte tilfeller kan spare strøm på å installere en vifte som kan blåse bort varm luft fra kjøleskapets bakside.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Denne monterte jeg for to år siden. Kjøleskapet ble fryseboks, så jeg antok at termostaten var gåen. Valgte å bruke noen ekstra kroner på denne "smarte" enheten. Fungerer veldig bra.

Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...