Jump to content

Olje% på totaktere ?


Guest Balder..

Recommended Posts

Guest Balder..

Hei, har en god Johnson 115 totakts motor som jeg er svært godt fornøyd med...bortsett fra eksosen den gir fra seg.

Blander manuelt etter att motor ble heloverhalt for ett par år siden, blander 2% som er det "vanlige".

 

MEN...eldre Yamaha har 1:100/1%, hvorfor er det kun de som bruker 1%...alle outboard 2t burde vel gå på det? alle 2t outboard motorer jobber på samme turtallsregister..som er ett forholdsvis lavt turtall sammenlignet med andre totaktere som oftest ligger fra 8000rpm og opp.

 

Hvor lavt har dere gått på oljeblandingen ?

Noen som kjører på 1% som ikke er Yamaha ?

Link to post

Det er mulig at du kan gå på en syntetisk olje og redusere noe, men kan være litt farlig også.

Hvordan ser pluggene ut? Forbrenner den bensinen sin(lukter ikke bensin)

Forgassere riktig justert

Er det stor forskjell på varm og kald motor.

Prøv å kjøpe ei kanne med xd100 evinrude olje, bør gi bedre resultat bland 2%

Redigert av Janoho (see edit history)
Link to post

yamaha sine motorer med autolube varierer blandinga fra rundt 1:150 på tomgang til ca 1:50 (2%) på full gass.   De mellomstore yamaha motorene som leveres uten autolube (feks origin serien)  mener jeg er spesifisert med 2%..? 

 

Så, en fast % blir jo et kompromiss, dorger man mye er lite olje gunstig, kjører man mye på full gass trengs mer olje. Jeg ville nok holdt meg til 2% her , men kanskje heller prøvd bedre oljer som lukter mindre, feks xd100 olja nevnt over. 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

ja de mindre har gjerne 1% , men også flere som har 2%   Feks 75/85 i origin serien

 

Hva slags olje har du kjørt på til nå?     Brukte lenge Shell nautilus, men den ryker endel og lukter hoggorm.  Bruker nå Biltema sin, ryker mindre og lukter mye bedre

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Hoggorm? Kult, det har jeg aldri luktet før :lol: Bruker også Biltemas olje og er fornøyd med denne.

 

Autolube og lignende systemer doserer etter turtall/belastning, lavt turtall = knapt med olje, høyt turtall = pøs på. Har hørt (og lest) at 1% som Yamaha anbefaler når man skal blande selv kan bli litt knapt for dem som bruker motoren mest for full fres.

 

Tror jeg har skrevet om dette før, men kom i drøs med en eldre kar på Bømlo da vi var ute og fisket. Han hadde en 4-5 hesters eldre Mariner. Motoren sveiv hele tiden da vi snakket, men var knapt hørbar og hadde en nydelig gange, jeg ble rent misunnelig der jeg satt! Spurte ham hva som var greia med den fine gangen (min 5hk Yamaha går ikke like fint på tomgang, hakket og røyker litt, trives langt bedre på høyere turtall). Jo, han hadde bare en liten skvett med olje i tanken han (husker ikke prosenten i farten, men dette var langt under 1%!). Som han sa; den motoren ble kun brukt på tomgang til dorging/fisking innaskjærs og trengte da ikke mer olje, til det bruket ble 1% for mye. Men skulle han ha brukt motoren for full fres burde den eller ha 2% enn 1%, så man kan si mannen tilpasset oljeblandingen som det reneste autolubesystemet :giggle: Både motoren og mannen var eldre, fungerte fremdeles godt begge to, så noe må han jo ha gjort rett :wink:

Link to post
Guest Balder..

Det er faktisk Biltemas syntetiske jeg bruker...skrev annen/bedre fordi jeg vet det er en god olje...har drevet motorsport i veldig mange år med svært trimmede motorer...2-takt sugemotorer uten turbo/gass på 1200cc og 265hk/8600rpm, kjørte alltid på Biltemas synt olje, hadde aldrig motorhavarier, selv om det viktigste jo er en velbyggd motor :)

Skal sjekke å se om det er grader på nålene som styrer blandingen på lavfart, mulig det ligger ett problem der.

Problemet med båtmotorene er att forgasseren mangler nål og nåldyse, mister da kontrollen på lavt mellomregister, går rett fra tomgangsdyse til hoveddyse.

Link to post

Både og?

 

Oljen i en motor har primært to funksjoner, å smøre motoren, og å beskytte motorens deler når den ikke benyttes.

 

Vanlig mineralolje smører godt under gange, men særlig effektiv er mineralolje for å beskytte motorens interne deler når den ikke brukes, ettersom mineralolje er klebrig og henger godt på metall.

 

Syntetisk olje smører generelt sett enda bedre under gange. Den er glattere og tynnere og finner veien inn i de innerste kroker, og gir mindre friksjon.

Ulempen er nettopp at den er glattere og tynnere, og ikke sitter særlig godt på metall, og derfor beskytter dårlig når motoren ikke benyttes.

 

For en båtmotor kan dette være et problem, dersom motoren ikke benyttes i lange perioder, sett bort i fra selvfølgelig om vinteren, da benytter jo alle på Båtplassens medlemmer foggingolje uansett.

 

 

 

Hvor mange prosent olje en totakter skal ha, er nok umulig for oss vanlige dødelige å svare på.

Det er ikke slik at alle totaktsmotorer, eller alle båtmotorer som er totaktere for den saks skyld, nødvendigvis bare ha 2% olje.

Hvor mye olje motoren krever for å få tilstrekkelig smøring kommer an på motoren, og noen produsenter har kanskje kommet frem til at deres motorer kan kjøres på tynnere oljeblanding og fremdeles oppnå tilstrekkelig oljefilm, hvem vet?

 

Det første jeg ville gjort, var som flere har nevnt, å prøve en annen olje enn Biltema sin, dog kan det også være at min generelle aversjon mot selskapets produkter farger den meningen noe.

Redigert av adeneo (see edit history)
Link to post

 

 

Hvor mange prosent olje en totakter skal ha, er nok umulig for oss vanlige dødelige å svare på.

Det er ikke slik at alle totaktsmotorer, eller alle båtmotorer som er totaktere for den saks skyld, nødvendigvis bare ha 2% olje.

Hvor mye olje motoren krever for å få tilstrekkelig smøring kommer an på motoren, og noen produsenter har kanskje kommet frem til at deres motorer kan kjøres på tynnere oljeblanding og fremdeles oppnå tilstrekkelig oljefilm, hvem vet?

 

Som akademisk utdannet er jeg ikke veldig glad i anekdotiske påstander, spesielt ikke anekdotiske påstander hentet fra egen hukommelse. MEN jeg mener å ha lest et sted at 2% oljeblanding foreskrives til 2-taktere i "proffkvalitet" med kulelagere på veivaksel, mens 4% foreskrives til billige motorer med glidelager. Jeg får ikke det helt til å stemme, for min Panter med 50cc Sachs-motor hadde vitterlig kulelager, men den skulle ha 4 %. Det var dengangen det fantes bensinpumper med ferdig ojeblanding - men som ikke virket i kulden, og damen bak disken kom løpende ut med oljeflasken og ga meg en ekstra slurp før jeg rakk å sette på tanklokket: "Oljepumpen er ikke å stole på i kaldt vær" -  slik var det dengangen, da man kunne få kjøpe stifter til en Cortina 1600 Super 1969-modell over disk på nærmeste bensinstasjon. Sukk.

 

Og i riktig gamle gamle dager, lenge før mopedalder, kom det en ung kar i blå overall med Esso-emblem og fylte tanken på boblen - med sneipen glødende i munnviken. Full tank ? Det blir 45 kroner. Allerede sent på 60-tallet måtte servicestasjonene  øke omsetningen ved å selge kioskvarer, og jeg mistenker at min bror og jeg fikk sitte på for å fylle bensin utelukkende  for da  kunne far kjøpe nonstop til oss - og samtidig støtte en nabo økonomisk, uten at det virket påtatt. Slik var det dengangen - i 1970.

 

Den som kunne skru tiden tilbake....

Redigert av HerrPedersen (see edit history)
Link to post

er nok flere ting i motorkonstruksjonen som spiller inn , materialbruk osv.   Nyere konstruksjoner lages for å bruke mindre olje, for å imøtekomme strengere miljøkrav. Feks en av snøscooterne mine, 800 cc 2t, 140hk, kunne ligge ned mot 1% på blandet kjøring.  Og noen motorer kan feks ha veivlagre som smøres med fett istedetfor olje fra oljepumpa eller olje blandet i bensinen

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

er nok flere ting i motorkonstruksjonen som spiller inn , materialbruk osv.   Nyere konstruksjoner lages for å bruke mindre olje, for å imøtekomme strengere miljøkrav. Feks en av snøscooterne mine, 800 cc 2t, 140hk, kunne ligge ned mot 1% på blandet kjøring.  Og noen motorer kan feks ha veivlagre som smøres med fett istedetfor olje fra oljepumpa eller olje blandet i bensinen

Det er helt sikker sant. Uansett, when in doubt, use twice (NOT C4) :giggle:

Link to post

I gamle dager, da alle hadde totaktere, var det flere av trollinggutta som hadde to bensintanker. En med lavere % blanding, og en med "vanlig" % blanding. Byttet til den lave blandingen når de dorget, og tilbake til vanlig blanding for transportetappene 

Her flommer det inn med gammel kunnskap, helt flott ! Men hva er egentlig historien bak sørlandssnekkene og 1-sylindret 4-takter bensin, slik vi fikk se det i Norge Rundt nylig ? Trodde det var bare diesler og semidiesler med glødehodetennig osv. som skapte den sørlandslyden, men det er altså bensinmotorer ? Det var helt ny kunnskap for meg...

Link to post

.. vokste selv opp i slik båt med 4/5hk , så 5/6hk FM bensinmotor , med sideventiler, lav komp og massiv konstruksjon fikk disse en temmelig behagelig gange.  Da FMen ble byttet ut med 10hk Sabb burde det også fulgt med hørselvern :giggle:  

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Det som opptar meg litt, er vissheten om at den generelle kunnskapen i befolkningen om Otto-motoren, den vanlige stempel-motoren som brukes i dag, med bensin eller diesel, kommer til å dø ut i løpet at et par generasjoner, etter som batteridrift overtar mer og mer. Det er ikke mange av min generasjon som kan betjene dampmaskinen på Skibladner - og i 2100 er det ikke mange som skjønner hvordan man skal starte en Evinrude fra 1982. Om ikke annet, så må Teknisk Museum kjenne sin besøkelsestid, og ta vare på - det som i dag er allmennkunnskap, men som vil være glemt etter 2-3 generasjoner med grønt skifte. Trenger de en ny kurator på området, så er jeg klar for den oppgaven. :smiley: :smiley:

Redigert av HerrPedersen (see edit history)
Link to post

Batter

 

Det som opptar meg litt, er vissheten om at den generelle kunnskapen i befolkningen om Otto-motoren, den vanlige stempel-motoren som brukes i dag, med bensin eller diesel, kommer til å dø ut i løpet at et par generasjoner, etter som batteridrift overtar mer og mer. Det er ikke mange av min generasjon som kan betjene dampmaskinen på Skibladner - og i 2100 er det ikke mange som skjønner hvordan man skal starte en Evinrude fra 1982. Om ikke annet, så må Teknisk Museum kjenne sin besøkelsestid, og ta vare på - det som i dag er allmennkunnskap, men som vil være glemt etter 2-3 generasjoner med grønt skifte. Trenger de en ny kurator på området, så er jeg klar for den oppgaven. :smiley: :smiley:

 

Batteridrift er jo heller ikke noen nyvinning, men egentlig gammel teknologi..

 

Har faktisk tro på andre energikilder i fremtiden, den som lever får se....

 

Men det vil nok gå fort i utviklingen nå fremover...

Link to post

Batter

 

 

Batteridrift er jo heller ikke noen nyvinning, men egentlig gammel teknologi..

 

Har faktisk tro på andre energikilder i fremtiden, den som lever får se....

 

Men det vil nok gå fort i utviklingen nå fremover...

Jeg har også mer tro på hydrogen enn batteri, men det finansielle momentumet i dag går i retning batteridrift, og det toget er vanskelig å stoppe. Bilen, i sin tid tidlig på 19pp-tallet, var designet for å kjøre på alkohol, men så kom det mektige olje-toget inn og brautet seg veien til en global klimakatastrofe. Noe lignende er i ferd med å skje nå, teknologisk og miljømessig er hydrogendrift overlegen, men idiotene i toppen på Bellona og lignende. sammen med mydnighetene, omfavner den sterkt miljøødeleggende lithium-batteri-driften i en slik grad at det toget er vanskelig å stoppe. Istedenfor å sette seg ned og vurdere fakta, er vi i ferd med å skifte ut en miljøkrise, fossilt brensel, med en annen, lithium-batteriet. Og Frederik Hauge er den som har mest å lære., slik jeg ser det.

 

Denne tråden tok litt av - men slik er det når oppegående og engasjerte samfunnsmennesker begynner å diskutere. Det er bare nydelig...

Redigert av HerrPedersen (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...