Jump to content

Hvilken henger til Ibiza 20 Touring? Vekt?

DR_Nelson

Recommended Posts

Her er oppgitt vekt på båten ca 900 kg.

+ det du måtte ha på drivstofftanken

+ dregg, tauverk, dill og dall......

+ motor 170-230 kg (90-150 hk), avhengig av motormerke og modell

Ingen grunn til å kjøpe henger som akkurat (kanskje) holder til vekten på båten. 

Bota du må betale for overvekt tilsvarer fort det en større henger koster.

Og da spiller det ingen rolle om båten bare skal lagres på hengeren, den skal uansett kjøres fra båthavna til evt hagen eller carporten. 

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Og der skrev Wallas Service litt fortere enn meg ...

Hvilken motor?

Hvor stor drivstofftank,full/tom?
Hvor mange batteri, og hva veier de?

Dregg\Anker? Kjetting?

Andre ting som ligger i båten når den blir fraktet på henger?

Boat.no sier at en Ibiza 20 touring har en egenvekt på 900 kg og så sier du 200 kg på motor?  

Jeg ville nok lagt til 20% på de vektene der. 

1100 + 20% = 1320 kg. 

Kan ta min som et eksempel

Den siste båten min veier i følge boat.no 800kg, (Galeon Galia 660) motoren veier i følge leverandør 215 kg (Suzuki 150 hk) 

Hengeren veide, med ca 50kg på kula 1670kg, og hengeren skulle hatt en egenvekt på 455kg. 

Om vi sa sier at vekten av båten 1670+50-455 1265 kg, så har jeg allså 250 kg i diverse oppi båten når jeg veide den.
Jeg vet jeg hadde ca 80 liter drivstoff, 2 dregger (4 og 6 kg tror jeg det var) en kort kjetting, litt tauverk, 1 batteri. 

Jeg har ca 280 kg å gå på hengerne, men jeg har planer om elmotor i front, batteribank til den (36V) targabøyle, dyprigger og dorgemotor.... Og går vekten fort opp...

Jeg ville nok lagt til 20% på de vektene der. 

Redigert av Cral (see edit history)

~Cral

Svela er gode hengere, for all del. Men de har høy egenvekt i forhold til totalvekt og koster mye. Om bruken er 2 ganger i året for å ta opp og sette ut båten, så ville jeg sett på noe annet.

F.eks BK P1821T, som koster 10 båtlapper mindre, og kan laste 100 kg mer. Samme totalvekt. Mangler vanntette lykter, og spylbare bremser.  

Litt rimeligere er Basic hengerene. "Billig" utgaven av Brendrup, den ligger vel på 28-29 lapper.

~Cral

Svela er gode hengere, for all del. Men de har høy egenvekt i forhold til totalvekt og koster mye. Om bruken er 2 ganger i året for å ta opp og sette ut båten, så ville jeg sett på noe annet.

F.eks BK P1821T, som koster 10 båtlapper mindre, og kan laste 100 kg mer. Samme totalvekt. Mangler vanntette lykter, og spylbare bremser.

Litt rimeligere er Basic hengerene. "Billig" utgaven av Brendrup, den ligger vel på 28-29 lapper.

Vuggen på BK-hengeren over er en nøyaktig (ulovlig) kopi av Svela sitt gamle system så det er ikke dårlig. Problemet blir de skumfylte hjulene og de mange U-jernen som skal holde sammen hengeren.

Jeg kjøpTe henger i vår i forbindelse med kjøp av båt. Forhandleren spurte om jeg skulle bruke hengeren til mye eller om den mest skulle brukes til transport i forbindelse med sjøsetting og ilandsetting. I og med at jeg skal bruke hengeren en del anbefalte forhandler at jeg skulle kjøpe en HSS henger. Som Gladlakss er jeg veldig fornøyd. Kjøpte en som er stor nok, veide henger med båt og full tank og en del utstyr her forleden og har fortsatt over 150 kg å gå,på før jeg når maks totalvekt på henger og bil.

Båten har sin faste plass i hagen.......

Jeg holder meg langt unna HSS, etter kompisen sin dårlige opplevelse med blant annet rullene. Og et elektrisk anlegg som er... elendig.

Kallethekid: Ja, vet at det er rimelig likt, om det er for likt, vet jeg ikke, men jeg antar at Svela ville nevnt det et sted om noen patent ble brutt?

Og u-jern? BK er helsveist?

U-jern har jeg på Tyssehengeren jeg valgte til Galiaen, da jeg "måtte" ha de ekstra kiloene som den lave egenvekten til Tysse ga meg. At lavere egenvekt ikke alltid er bra, er en helt annen sak. (for et eller annet sted må de jo ha tatt vekten fra?)

Redigert av Cral (see edit history)

~Cral

Hva har skjedd med kompis sin hss da? Jeg har kjørt to lengre turer med min hss og opp og ned på våren. Aldri vært noe problem, hverken med elektrisk eller ruller. Tvert imot er det genialt med hss sitt vippesystem på lyktene, så du slipper å ta av hele lysbjelken. Vuggen på hengeren er også meget funksjonell.

Den gamle hss 1200 jeg hadde tok jeg båten opp og ned 20-30 ganger i sesongen, og det gikk på 4-5 min alene med 800 kg båt.

Skjermer av stål som du kan stå på er også positivt..

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Jeg holder meg langt unna HSS, etter kompisen sin dårlige opplevelse med blant annet rullene. Og et elektrisk anlegg som er... elendig.

Kallethekid: Ja, vet at det er rimelig likt, om det er for likt, vet jeg ikke, men jeg antar at Svela ville nevnt det et sted om noen patent ble brutt?

Og u-jern? BK er helsveist?

U-jern har jeg på Tyssehengeren jeg valgte til Galiaen, da jeg "måtte" ha de ekstra kiloene som den lave egenvekten til Tysse ga meg. At lavere egenvekt ikke alltid er bra, er en helt annen sak. (for et eller annet sted må de jo ha tatt vekten fra?)

b

Svela prøvde å få BK å slutte lage kopier, men da de nektet utviklet Svela et nytt system i stedet da de ikke hadde ork å drive en rettssak.

Jeg tipser han om tråden her, så får vi se om han kommer innom og beskrive dette selv. 

Han er aktiv troller, og hengeren (og båten) har vært med på flere turer til sjøene på østlandet, så både han og jeg har nok et annet bruksmønster enn de som bruker hengeren et par ganger iåret. 

Når det gjelder Tredal, så har mye godt å si om leverandøren, og at den har sprialfjærer og støtdempere er ikke skadelig for kjøreegenskapene, men de er relativte dyre, og lysbjelke løsningen mener jeg er tungvindt og gammeldags. 

For oss å velge Tredal i stedet for tysse ville betydd nesten 10000 dyrere, og 55 kg mindre nyttelast. (2100 laster riktignok 45 kilo mer enn tysses hengeren, men siden den har 100 kg høyere høyere totalvekt, og bilen ikke har lov å trekke mer enn 2000 kg så)  Dog har Tyssehengeren litt få kjølruller. 

Hadde jeg hatt en trekkvogn som hadde lov å trekke litt mer, og pris ikke hadde hatt så mye si, så hadde jeg havnet på Svela henger, men da B27XE.  

~Cral

Svela prøvde å få BK å slutte lage kopier, men da de nektet utviklet Svela et nytt system i stedet da de ikke hadde ork å drive en rettssak.

Ok, det var jeg faktisk ikke klar over. Fordel for forbrukeren da, Svela lager en ny og bedre løsning (Og har tatt patent, så er det lettere å unngå kopiering) 

Men jeg mener fortsatt at Svela blir for dyrt om det er snakk om bruk 2 ganger i året, til og fra vinter opplagring. 

~Cral

Takk for mye svar.

Gikk for en Tiki BP-1600

En meget god henger med mye lys her og der, fjæring er og kjempegod. Og ikke minst egenvekt er veldig lav.

Pris var ok iforhold til tredal osv.

- Nyttelast: 1280 kg.

- Totalvekt: 1600 kg.

- Egenvekt: 320 kg.

- Totallengde: 670 cm.

- Justerbare lyktelengde til 720 cm.

- Totalbredde: 230 cm

Det er min HSS 1350 (2010-modell) Carl hinter om. Jeg har skrevet litt om problemene med denne hengeren her før. For å starte med det positive, så er kvaliteten på bremser og hjullager bra. Dette er omtrent det eneste som ikke har behøvd å utbedres.

Allerede på vei hjem fra forhandler røk en sikring i bilen, retur til forhandler for utbedring av hengeren. (På det tidpunktet hadde min far og jeg totalt fire hengere, ingen andre tok sikringer.) Hva feilen var vet jeg ikke, men dagen etter var hengeren klar igjen og og ble hentet. Så levde den et avslappet liv de neste tre årene. Med det mener jeg minimalt med kilometer, og oppbevaring under tak.

I 2013 tok livet en vending for hengeren i form av utendørs lagring og langt flere kilometer per år. Lyspærer ble ren forbruksvare, ruller likeså. Kommer båten bittelitt skjevt på rullene låser de seg og går i oppløsning. Det hjalp betydelig å ta av skivene så rullene fikk litt mer å gå på sideveis, men bra ble det ikke. Et lager med reserveruller ligger i bilen sammen med lastestroppene. Senest forrige helg kom de til nytte, da gikk en rulle fløyten da båten skulle av hengeren. Jeg er alltid nøye når jeg rygger ned på rampen, men denne gangen var jeg ikke nøye nok. Hengeren stod så rett på rampen at du måtte vite at den stod skjevt for å se det, men det var nok til at en rulle låste seg.

Vippen roterer rundt akslingen til den rullen som får størst belastning av alle rullene, og på et visst punkt på vei opp eller ned gjør dette at den rullene går veldig tregt. Selvfølgelig slites den rullen fort.

Det elektriske anlegget har gitt meg mange grå hår. Hengeren min bader aldri, vann til kanten på felgen og så er det stopp. Det elektriske er alltid koblet fra når båten skal opp eller ned, så skulle det komme en bølge er det ikke strøm på anlegget når den kommer. Til tross for dette ryker pærene i ett sett, jeg ba om koblingsskjema fra HSS for å gå over det elektriske. Det skjemaet jeg fikk har min hengers modellnavn på, men har ellers ingenting til felles med hengeren. (Kanskje utover at begge er 12V...)

Da en luring kappet kontakten på hengeren min i fjor høst ga jeg opp. Uansett hvordan jeg koblet gikk en sikring i bilen, og jeg fikk aldri liv i det ene lyspanelet bak. Hengeren ble levert Norsk Tilhengersenter, som ga klar beskjed om at de kunne koble på ny kontakt men å få ting til å fungere skikkelig var bare å glemme uten å gå over hele det elektriske anlegget. Greit nok, de fikk utvidet fullmakt. Jeg ble drøye 5000 fattigere, stort sett alt ble revet av hengeren og erstattet med nytt, og i dag fungerer det elektrisk som det skal. Litt surt at jeg gikk over reklamasjonsfristen før jeg gikk såpass hardt til verks, men man lærer så lenge man lever. :D Aldri mer HSS på meg, jeg skal tilbake til BK.

Hmm. Da har du enten vært veldig uheldig, eller jeg veldig heldig.

Begge mine hss har vært lastet opp mot maks vekt, og fått ca 0 vedlikehold. Aldri byttet en eneste lyspære,eller rull(og de har jo mange ruller som jeg mener er bra på hss ). Stått inne på vinter, men ute hele sommeren.

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Nei, BK og Tiki har utifra det jeg har sett relativt store forskjeller, både på vipp funksjon, og byggemåte og levert utstyr. 

På den andre siden er det ikke så veldig mange produsenter jeg har sett av drag og aksler (med bremser og hjullager etc) .

De jeg som regel ser blant norske produsenter er al-ko knopp og knott. 

På vinsjer er det litt flere produsenter, men de vinsjene jeg liker best av de jeg har prøvd er goliath som blant andre Tiki og Tysse bruker. Al-Ko leverer til Svela, og de er ikke dumme de heller.   

~Cral

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...