Jump to content

Nybegynnerspørsmål om seilblad og praktisk kurs

Brangelina

Recommended Posts

Hei

Hva er de beste bladene om seiling? Og hva skiller de fra hverandre?

Hva slags arrangement er Båter i sjøen?

Finnes det en eller flere seilbåtmesser i Oslo-regionen?

Jeg kunne gjerne tenke meg å ta et praktisk kurs i seiling (i tillegg til å ta båtførerprøven). Jeg har funnet et kurs som har båten sin på Aker Brygge, og de tar 4000kr. Er det noen som kjenner til et noe rimeligere kurs i seiling?

Takk:-)

Brangelina

Beste blad om seiling? Av de norske så har vi vel bare Seilas og SeilMagasinet igjen. Hvis du ser bort ifra logoen på forsiden så er bladene identiske innvendig. Ja, faktisk! Dessverre skriver de alt for lite om seilteori og praktisk seiling, det blir mest presentasjoner av nye båter og utstyr.

"Båter i sjøen" er en salgsmesse hvor alle båtene ligger på sjøen, i motsetning til messen "Sjøen for Alle", som avholdes innendørs, uten vann. Utover disse så er det ikke mange seilbåtmesser på østlandet, selv om flere seilbåtleverandører har utvidede åpningstider og gjerne gir en prosent eller to i rabatt akkurat samtidig som "Sjøen for alle" arrangeres. Vil du se på seilbåter så må du på "Båter i sjøen" eller reise rundt og besøke de forskjellige leverandørene.

Når det gjelder seilkurs så vil prisen variere blant annet avhengig av kursets innhold og lengde. Jeg aner ikke hvilket kurs du har sett deg ut, men det er jo flere arrangører av nybegynnerkurs. Sjekk f.eks. KNS (http://www.kns.no) og Naviko (http://www.naviko.no/). Noen kurs går over flere kvelder, mens andre varer en helg, så man er ute fra fredag til søndag. Du må nesten velge selv hva du foretrekker.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Vil anbefale deg å abonnere elektronisk på f.eks seilmagasinet, da får du jo tilgang til historiske artikler, og det har vært mange som omtaler seiling. F.eks Turseilskolen var en serie/kurs med mange gode tematiske artikler for noen år tilbake.

http://old.seilmagasinet.no/id/24781

Redigert av Framtia (see edit history)

Framtia på AIS

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Akk ja, den som kunne seile. Og den som hadde hatt sin egen pinnebåt, og bare kunne kaste loss og dra avgårde, den veien vind og strøm bringer en hen. La vinden suse, og bølgene bruse rundt baugen, mens måker og terner tar en siste sving rundt masten i håp om en siste brødsmule, før de setter kursen mot land igjen, og lar meg få seile i fred videre, ut på det åpne havet. Jeg driver vel i land et sted, før eller senere. tenker jeg.

:smiley:

Jeg har sjekket på finn.no, og hvis man ikke må ha blankpolert mahogny over alt og champagnekjøler i rent gull, så er det ganske mye å velge i blant seilbåter fra 80-tallet til en ganske rimelig penge. Så prosjektet er fullt mulig, men selge alt og dra avgårde i en pinnebåt til en uviss skjebne ? Noen vil si at noe slikt krever mot. Jeg vil si at det er den ultimate feighet - bare stikke av slik.

Redigert av HerrPedersen (see edit history)

Kan anbefale både Norsk Seil og Navigasjonsskole og Oslo Seilskole. Vårt første kurs tok vi hos Norsk Seil... og grunnet noen år med lite turer på sjøen og flat læringskurve følte vi at vi trengte et oppfriskningskurs, tilfeldighetene gjorde da at det ble hos Oslo Seilskole. Begge disse kursene var kjempebra.

Oslo Seilskole har båt på Aker Brygge så det er kanskje de du allerede har funnet?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...