Jump to content

Askeladden 605 Explorer, Merc Optimax 115 2takt - eksos i båten

Tricon

Recommended Posts

Hei, jeg har nylig kjøpt en 2008 modell Askeladden 605 Explorer med en Mercury Optimax 115 totaktsmotor.

Jeg har vært ute med den på flere turer allerede og er veldig fornøyd med både båt og motor, bortsett fra en ting: det kommer sjenerende eksos inn i båten ved lav fart.

Jeg har søkt rundt på forumet her og klarer ikke finne andre med samme båt/motor med samme problem. Jeg ser andre med eksos-inn-i-båten problemer og har lest om tipsene der, men kan ikke se at dette hjelper eller er relevant for denne båten. Det har f.eks. ingenting å si om kalesjen er oppe eller nede. Jeg kan ha den helt nede og det kommer likevel eksos inn.

Før vi kjøpte denne båten lånte vi en Yamarin 53 BR med Yamaha 80 HK firetakt, og den hadde aldri noen sånne problemer. Kjente absolutt ingenting, uansett fart.

Det skal da ikke være sånn med denne båten?

Har noen tips til hva jeg kan gjøre eller undersøke?

Jeg så forrige dagen at "exchaust releif port" som er bak på stammen så ut til å ligge delvis under vann når båten var tom. Ifølge manualen skal denne være ca en tomme over vann når båten går på tomgang. Kan dette være årsaken? Altså at motoren er montert for lavt? Den står på nest laveste hull nå. 

Alle tips og råd mottas med takk!

Med en totakter så må man nok i større grad akseptere eksoslukt enn med en firetakter. Det dannes turbulens / undertrykk inne i båten slik at eksos trekkes inn ved lav fart. Det var vel mange løsninger på dette tidligere da to-takteren var vanlig, luke over motor, kalesjen i en spesiell posisjon, "luktfri" olje etc, men til slutt gikk man rett og slett over til 4 takter da man fant ut at fordelene var større enn ulempene. 

Jeg har selv en to takter og kjører med luka åpen i lav fart for at ikke det skal lukte eksos. Motoren er fantastisk, men jeg kommer til å kjøpe meg en 4-takter om ikke så lenge fordi jeg ønsker mindre støy og lukt i lav hastighet.

Jeg har forløperen til 605, 585   Glad jeg valgte EFI 4T, det er ikke eksisterende eksoslukt!   Jeg har vært veldig begeistra for Evinrude G2 totakt, men i sommer kjørte jeg bak en RIB med to stykker G2, det lukta moped lang veg!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Jeg hadde samme båt og motor som deg, med samme problem.

I min båt var problemet klart størst ved kalesjen som "hardtop".

Byttet til mercury f150 i fjord og det reduserte problemet markant. Kan fremdeles kjenne eksoslukt, men ikke på samme sjenerende måte.

Hvis jeg husker riktig ble problemet verre med mercury sin "rimelige" 2-taktsolje som kan brukes på optimax.

Mener den som røykte minst heter DFI 2-stroke oil.

PS! Båten ble betydelig bedre å kjøre i bølger med tyngre motor på hekken, støy redusert betraktelig.

Jeg hadde samme båt og motor som deg, med samme problem.

I min båt var problemet klart størst ved kalesjen som "hardtop".

Byttet til mercury f150 i fjord og det reduserte problemet markant. Kan fremdeles kjenne eksoslukt, men ikke på samme sjenerende måte.

Hvis jeg husker riktig ble problemet verre med mercury sin "rimelige" 2-taktsolje som kan brukes på optimax.

Mener den som røykte minst heter DFI 2-stroke oil.

PS! Båten ble betydelig bedre å kjøre i bølger med tyngre motor på hekken, støy redusert betraktelig.

Når jeg kikka etter daycruiser var kriteriet at den måtte ha en 4syl 4takt. pga slippe oljetank, mindre støy/annen motorkarakteristikk, eksos/lukt

vektaspektet har jeg ikke tenkt på! EFI`en min er vel 175-180kg antar jeg.

Selv om jeg liker veldig godt design og konstruksjonen på Evinrude G2, tror jeg faktisk jeg kommer til å feige ut å velge 4takt på neste båt også!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Takker for tips!

Jeg kjøpte DFI-oljen og fikk testet den, det hjalp nok litt. Jeg eksperimenterer også litt med trimmingen av motoren, jeg ser at hvis jeg trimmer helt ned så er eksos-hullet mitt på stammen under vann, og det skal den ikke være. De mener det kan produsere mer eksos ifølge manualen. Tester også med litt forskjellige stillinger på kalesjen. Luka (altså midterste vindu) åpen i sakte fart er jo ikke noe problem, det hjelper.

Men hva med monteringshøyden på motoren? Denne er montert på det nest øverste hullet, altså det er ett hull ledig på oversiden. Virker som om det er standard utfra andre poster her, men kan det ha noe for seg å heve den ett hakk? 

Mener å huske at min motor også stod i det hullet, men jeg kjørte nesten alltid med motoren godt uttrimmet, posisjon 8 på trimmåler i marsjfart og 9-10 på fullt avhengig av bølger(helt på kanten til at propellen suger luft). Den stod som oftest slik når jeg kjørte sakte og, slik at eksosen var over vann.

Hvis du løfter motoren får du dårligere grep i vannet i sving og ved uttriming. Etter mitt skjønn så er dette en båt som er for tung foran, slik at du må trimme langt ut for at båten skal gå greit i vannet, er derfor litt skeptisk til å løfte motoren hvis du ikke monterer stålpropeller.

Siste året jeg hadde optimax 115 på båten var det en 4blader mercury propeller på. Den passet utrolig godt til båten og fikk et vanvittig godt grep.

Tror den het Trophy + ,var P19 tommer, burde vært 17 tommer, spitfire er sikkert god match det også, eller laserII 3 blader.

Ballistic propellerene passet ikke til denne båt/motor konfigurasjon.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...