alfth Startet 19.August.2016 Link til dette innlegget Startet 19.August.2016 - Viknes 880 - 2004. Hadde vært på langtur med et par overnattinger og etter fortøyning skulle jeg sjekke motorrom ogskru en liten tanke på fettkoppen evnt. etterfylle fett.Den ville ikke lenger ned, - så jeg skrudde av "lokket" og da kom det vann opp. Fettkoppen hadde en grop i midten der vannet kommer opp. Ikke mye, men pipler jevnt. Lurer på hva som er galt her, - skal det komme vann ut her ?Er det bare blitt tomt for fett ? Spurte ved båtpuss i sommer en i båtforeningen om denne pakkboksen behøvde å luftes etter sjøsetting, menble fortalt at det gjaldt kun dersom det var oljekjølt. Så jeg har ikke luftet. Det lekker ikke når jeg har skrudd lokket på fettkoppen ned, - det går helt ned i og med at det er lite fett nå. Noen ideer ? Er det noe med talgpakning som må byttes ? Simmeringer ? Takknemlig for bistand her :) Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 19.August.2016 Link til dette innlegget Svart 19.August.2016 Det er helt normalt. Fyll på fett, sett på lokket og skru til et par turn. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Lars H. Svart 19.August.2016 Link til dette innlegget Svart 19.August.2016 Her hadde det vært greit å vite hva slags pakkboks dette er, kanskje et bilde som viser forkant av pakkboksen? Dersom det er pakkboks med fett og to simmeringer, skal det ikke komme ut vann når en skrur av fettkoppen. Den bakre simmeringen skal holde vannet ute, og den fremre skal holde fettet inne i pakkboksen. Fettet skal ikke holde unna noe vann, det skal kun smøre simmeringene. Pakkboks med talgpakning får andre si noe om. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
alfth Svart 19.August.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.August.2016 Det står at det er Propellanlegg fra Sleipner / Bosvik. Motoravhengig, - jeg har en Yanmar 240 hk 6LPA-DTP. Sitér dette innlegget Link to post
alfth Svart 19.August.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.August.2016 Her er bilde mot motoren Lars H. Sitér dette innlegget Link to post
Ballard Svart 19.August.2016 Link til dette innlegget Svart 19.August.2016 Dette ser ut til å være en pakkboks med simmeringer. Så det er nok den akterste som er slitt siden du får vann i fettkoppen. Men skift begge når du først er i gang. Sitér dette innlegget Link to post
Ballard Svart 19.August.2016 Link til dette innlegget Svart 19.August.2016 Og pass på at du får nye ringer med RUSTFRI fjær. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 19.August.2016 Link til dette innlegget Svart 19.August.2016 Helt enig i innleggene ovenfor. Og husk å sette inn simmeringene rett vei. Og kan du forskyve pakkboksen en centimeter i lengderetningen slik at nye pakninger ikke går i eventuelle slitespor på akslingen, er det også lurt. En annen ting med denne typen pakkboks, er at folk presser inn alt for mye fett. En etterstraming på fettboksen på max et tørn et par ganger i sesongen er det leverandørene anbefaler. KJører en på for mye fett, får en det ut i hylserøret og til slutt ut i cuttleslageret. Dette er vannsmurt og blir ødelagt av fett. Det stemmer godt med egen erfaring. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
NilsPils Svart 20.August.2016 Link til dette innlegget Svart 20.August.2016 Nå er vel vann i en fettsmurt pakkboks ikke svært skadelig? Jeg ville fylt på fett, satt på lokket (uten å stramme for mye) og fortsatt båtsesongen så lenge det ikke lekker store mengder inn i båten. Så kan man skifte simmerringer når båten en gang er på land. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Lars H. Svart 20.August.2016 Link til dette innlegget Svart 20.August.2016 Enig i det også. Selv hadde jeg sist år også dårlig bakre simmering slik at det piplet ut vann i bakkant av den. Men med beskjedne mengder (som jeg jevnlig sjekket), ble det ikke skifte av simmeringer før båten var kommet på land for vinteropplag. Dette er ikke noen krise som krever øyeblikkelig aksjon. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
NilsPils Svart 20.August.2016 Link til dette innlegget Svart 20.August.2016 Er det sikkert at denne pakkboksen har to simmeringer? Er ikke det mest vanlig med oljesmurt pakkboks? Det burde jo holde med en tetning innerst, akkurat som med bokser med talgpakning i stedet for simmerring. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Lars H. Svart 20.August.2016 Link til dette innlegget Svart 20.August.2016 (redigert) Uten bakre tetting ville jo vannet stå inn i pakkboksen der fettet er, og skulle fettkoppen løsne, ville jo vannet komme ut der. Redigert 20.August.2016 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
LM 605 Svart 20.August.2016 Link til dette innlegget Svart 20.August.2016 Mange pakkbokser har vel også tre simmerringer. Mener den som sto i Polaren min hadde tre. De to fremste for å holde fett/olje på plass, og den bakerste for og hode sjøvann ute. Sitér dette innlegget Link to post
alfth Svart 20.August.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.August.2016 (redigert) Takker for mange gode svar og diskusjon. Da er det enighet om at det er simmering(-er) som er slitt og må byttes. Jeg regner med at dette ikke lar seg gjøre mens båten er på vannet, - men må opp ? Kan prøve å etterfylle med fett og se hvordan det går, men synes det var endel vann som kommer opp av fettkoppen nå lokket er av. - Spørsmål videre er om dette er noe en kan gjøre selv ? Og, hvordan er prosedyren ? - Hvor får en kjøpt slike simmeringer ? - Når jeg sjøsatte båten etter båtpuss, burde jeg da luftet pakkboksen ved å åpne klemmene og stikke et langt skrujern eller noe slik inn under gummiforingen ? Usikker på om denne trenger lufting. Redigert 20.August.2016 av alfth (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 20.August.2016 Link til dette innlegget Svart 20.August.2016 (redigert) Du bør først sjekke om denne tetningsboksen har to simmerringer, Fettsmurte pakkbokser har som regel bare en tetning, den innerste som holder fett og vann på plass. Da vil det være naturlig at det pipler ut litt vann når du tar av fettkoppen. Slik er det for eksempel på tresnekka mi. Det har alltid piplet ut litt vann når jeg tar av fettkoppen, og det er naturlig og ikke noe problem. To tetninger er ikke helt vanlig på fettsmurte pakkbokser da det innbærer en risiko for å sprenge simmerringene med for høyt trykk på fettet. I stedet lar man overflødig fett unnslippe mot utsiden. På oljesmurte pakkbokser, derimot, har en kontroll på trykket og det er nødvendig å holde oljen på plaas i pakkbosen. Redigert 20.August.2016 av NilsPils (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Lars H. Svart 20.August.2016 Link til dette innlegget Svart 20.August.2016 Ikke for å forvirre trådstarter, men når du sier at det ikke er "helt vanlig" med to simmeringer på fettsmurte pakkbokser, hadde det vært fint om du kunne fortelle om hvor du har dette fra. jeg vil si det motsatte, "det absolutt vanligste for fettsmurte pakkbokser er at de har to simmeringer".At en pakkboks skulle inneholde en blanding av sjøvann og fett som surrer rundt inne i pakkboksen høres ut som en elendig løsning. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Lars H. Svart 20.August.2016 Link til dette innlegget Svart 20.August.2016 Til trådstarter: Ja, dette kan du gjøre selv dersom du ikke har 10 tommeltotter, men det må gjøres når båten er på land. Søker du på pakkboks eller simmering, finner du mye info, blant annet om hvordan jeg gjorde jobben. I hovedtrekk er fremgangsmåten slik. - Løsne akslingen fra klemflensen mot gearkassen. - Trekk akslingen bakover en halvmeter eller slik. - Løs pakkboksen fra gummihylsen bak den og trekk den fremover og av akslingen. - Så skifter du simmerringer. - Deretter er det samme prosedyre tilbake. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Gudrun Svart 20.August.2016 Link til dette innlegget Svart 20.August.2016 (redigert) Ser Lars H har gitt den en grei veiledning, så bare for å supplere: Er greit å ha enten laget en enkel skisse eller tatt noen bilder av hvordan tetningene er plassert i forhold til hverandre før demontering av de. Tenker spesielt på "leppenes" retning. De har som kjent forskjellige oppgaver. Lett å glemme hvis det dukker opp noe mens du holder på. Redigert 20.August.2016 av Gudrun (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 20.August.2016 Link til dette innlegget Svart 20.August.2016 Ikke for å forvirre trådstarter, men når du sier at det ikke er "helt vanlig" med to simmeringer på fettsmurte pakkbokser, hadde det vært fint om du kunne fortelle om hvor du har dette fra. jeg vil si det motsatte, "det absolutt vanligste for fettsmurte pakkbokser er at de har to simmeringer".At en pakkboks skulle inneholde en blanding av sjøvann og fett som surrer rundt inne i pakkboksen høres ut som en elendig løsning. På pakkbokser med talgpakning og fettsmøring er det som sagt helt vanlig at det ikke er noen tetning på utsiden. Da blir det som Lars sier "en blanding av sjøvann og fett som surrer rundt inne i pakkboksen". Det går aldeles utmerket og er en gammel og anerkjent løsning som går i en mengde båter. Jeg har også en slik selv som har virket perfekt i mange år. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Lars H. Svart 20.August.2016 Link til dette innlegget Svart 20.August.2016 Nå snakker du om løsninger med talgpakning, det har jeg ingen erfaring eller kunnskap om og overlater jeg til andre å si noe om. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
alfth Svart 20.August.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.August.2016 (redigert) Da var jeg nede i båten for å sjekke og fylle på nytt fett. Det piplet vann når jeg åpnet koppen, men når jeg tok fingeren og trykket litt av rest-fettet nedover i hullet så stoppet vannet. Renset bort gammelt fett og la inn nytt. Det piplet ikke vann opp da. Vil utsette bytte av simmeringer / slipping til anledningen byr seg og følge med ved å åpne koppen av og til for å sjekke. Takk for prosedyren Lars H. og andre tips. Ser at Sleipner.no har simmeringer til slike .. må bare finne ut riktig type jeg skal ha. Samt finne ut om det er en eller to simmeringer jeg har behov for. Men, - jeg er fortsatt litt usikker på om det er slitasje i simmeringen(-e) og jeg må bytte .... eller ... om det bare rett og sett skal være slik at det skal lekke ut litt vann der ? Jeg synes det er rart at mesteparten av fettet var borte da jeg åpnet første gangen og så vann piple ut. Mener at det skulle egentlig være rikelig med bra fett der. Om jeg må bytte konf. Lars sin prosedyre .. "Trekk akslingen bakover en halvmeter eller slik" ... når jeg har løsnet akslingen fra gearkassen, vil den være bevegelig helt bakover til propellen ? Redigert 20.August.2016 av alfth (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 20.August.2016 Link til dette innlegget Svart 20.August.2016 (redigert) Løsner du akslingen fra klemflensen mot giret, kan du trekke akslingen med propell helt ut av båten. Det vil si, du må i så tilfelle ta av roret som vel da står bak propellen. Men det er jo nok å trekke akslingen så langt bakover at du får tredd av pakkboksen. Redigert 20.August.2016 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Old Wood Svart 2.September.2016 Link til dette innlegget Svart 2.September.2016 Hahaha - vel, siden jeg hadde samme problemet som alfth selv, noen få år tilbake, er jeg helt enig med hva Lars H. sier her, og går tilbake til forrige side: ""Nå snakker du om løsninger med talgpakning, det har jeg ingen erfaring eller kunnskap om og overlater jeg til andre å si noe om."Alfth svarte: "Brukte midlertidige løsninger, med talgpakninger, foran og bak."---De var midlertidige. Man trenger å gjøre som Lars H sier der, i innlegget der fra den 20. august."Til trådstarter: Ja, dette kan du gjøre selv dersom du ikke har 10 tommeltotter, men det må gjøres når båten er på land. Søker du på pakkboks eller simmering, finner du mye info, blant annet om hvordan jeg gjorde jobben. I hovedtrekk er fremgangsmåten slik.- Løsne akslingen fra klemflensen mot gearkassen.- Trekk akslingen bakover en halvmeter eller slik.- Løs pakkboksen fra gummihylsen bak den og trekk den fremover og av akslingen.- Så skifter du simmerringer.- Deretter er det samme prosedyre tilbake." Dette er relativt raskt gjort, om du har litt værttøy, roret kommer lett av - trekk alt ut, sett inn nye simringer, og talgpakinger, begge ender, og du burde være trygt i havn. God Helg! :-) Sitér dette innlegget Link to post
Seasu Svart 2.September.2016 Link til dette innlegget Svart 2.September.2016 Hadde Bosvik på snekka og mener jeg hadde kontakt med Bosvik direkte ang noe deler. På min ble det den enkelste løsningen med å bytte til vannfast fett fra Penzoil marine som var noe mer varmebestandig/tykkere. Sitér dette innlegget Link to post
Flow Svart 3.September.2016 Link til dette innlegget Svart 3.September.2016 Hadde en gammel oljesmurt pakkboks som lakk i simmerringene (enten Bosvik eller Sleipner). Det var heller ikke lufteskrue, eller "dobbel lufting" av oljesmøringen (gammel modell fra 96-97). Var ingen i Grenland som kunne skaffe riktige simmerringer, måtte også skifte gummihylsen. Vurderte å kjøpe ny mer moderne pakkboks, men endte med å bytte til Volvo dong (Volvo Penta Rubber Stuffing Box). Denne er mer eller mindre vedlikeholdsfri (kun bitte litt smøring en gang pr. år, samt at den må luftes ved sjøsetting (veldig enkel, kun klemme litt på utsiden). Levetid angitt til 5 år av Volvo, men har hørt om mange som har hatt denne mye lengre uten å skifte. Har bare god erfaring med denne så langt. Se link.http://www.volvopenta.com/SiteCollectionDocuments/Penta/Parts%20brochures/Rubber%20Stuffing%20Box%20-%20No.pdf Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.