WithVital Startet 19.August.2016 Del på Facebook Startet 19.August.2016 Hei! Har benyttet Biltema på mye rart i det siste, men det ser ut som jeg kommer til kort hva smøremidler angår når jeg skal smøre en 70hk omc fra 1986-88. Service manualen sier jeg skal bruke: - Triple Guard Grease (denne finner jeg bare i utlandet) - hi-vis girolje (finner den i utlandet) - GE Versilube (finner ikke) Triple guard er nok viktigst. Den skal litt overalt (i nipler rundt omkring), og noen har sikkert brukt den og vet hvor man kjøper i Norge (nett) eller hva man bruker som ikke er dårligere hvis man ikke har. hi-vis kan kanskje erstattes med en hvilken som helst utenbords girolje? General Electrics Versilube skal på "aksel" til startmotor (selve pinnen som tannhjulet sitter fast på). Noen som har ideer til trygg erstatning? Holder Biltema sin "Marinfett" kanskje? (http://www.biltema.no/no/Bat/Kjemikalier/Batpleie/Marinfett-2000033131/) Se evt. bilde av disse smøremidlene her: https://www.flickr.com/photos/caegear/albums/72157672668976335 Sitér dette innlegget NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det. Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd... Link to post
adeneo Svart 19.August.2016 Del på Facebook Svart 19.August.2016 (redigert) Triple Guard Grease er i utgangspunktet bare vannfast fett. Det hadde vel "korrosjonsbekyttende egenskaper" som det het på åttitallet en gang, men det meste av vannfast fett man får kjøpt i dag er sannsynligvis bedre (utenom kanskje Biltema sitt?). Hi-vis girolje var også populært på åttitallet, i dag kjøper man en god GL-5 olje istedet. Versilube var, og er, også et vannfast fett, men det er produsert med en silikonbasert olje, og kalles ofte også "silikonfett", og selges på Biltema, eller fortrinnsvis andre steder som selger slikt. Versilube er ikke elektrisk ledende, slik at litiumfett eller PTFE er kanskje en bedre erstatter? Redigert 19.August.2016 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 19.August.2016 Del på Facebook Svart 19.August.2016 Kan anbefale Mercurys Quicksilver 2-4-C smørefett. Men det får du jo ikke på Biltema da. Quicksilver High-Performance Gear Lube er nok den beste giroljen du får tak i, hvis kvalitet er viktig. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
WithVital Svart 19.August.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.August.2016 Tusen takk adeneo og teerex! Da har jeg litt å gå etter :) Sitér dette innlegget NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det. Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd... Link to post
HerrPedersen Svart 19.August.2016 Del på Facebook Svart 19.August.2016 Gearolje skal man være litt oppmerksom på, GL5 og GL4 er ulike oljer. Det er en lang historie som jeg ikke skal dra her, men dengangen din (og min) OMC-motor var ny, brukte man bly som tilsetting i gearoljen. Da det skulle erstattes med andre tilsettinger, fikk man allslags problemer, akkurat som man fikk da man fjernet blyet fra bensinen i samme tidsperiode, og tusenvis av biler - (tror det var Opel og Volvo ? ) - fikk motorhavari. Så vær litt oppmerksom på hvilken gearolje du bruker på gamle motorer. Jeg har brukt Biltema sin gearolje med bildet av en påhengsmotor på flasken, uten å tenke nærmere over det. Og det snurrer og går som bare det....ennå. Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 19.August.2016 Del på Facebook Svart 19.August.2016 (redigert) Kan anbefale Mercurys Quicksilver 2-4-C smørefett. Men det får du jo ikke på Biltema da. Quicksilver High-Performance Gear Lube er nok den beste giroljen du får tak i, hvis kvalitet er viktig. Jeg også leste den undersøkelsen der de hadde spurt 10 000 gearkasser hvilken olje som de likte best. Hva som er best kommer ann på hva man skal bruke produktet på og ikke hvilken olje som er teoretisk best. Dyre moderne high end oljer med tilhørene tilsettninger fungerer ofte dårligere på gamle konstruksjoner enn olje med old shcool tilsettninger som ble laget til det formålet. Derfor er det ikke sikkert at verdens beste drevolje i 2016 er verdens beste olje å bruke i et gear hus fra åttitallet. Redigert 19.August.2016 av pipe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 19.August.2016 Del på Facebook Svart 19.August.2016 En av fordelene med denne olja er jo at den beholder smøreevnen også med relativt mye vann innblandet. Standard giroljer har neppe slike fordeler. En ekstra sikkerhet m.a.o. Syns ikke den var så dyr pr. liter, men så kjøpte jeg et 60 liters fat da Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
HerrPedersen Svart 20.August.2016 Del på Facebook Svart 20.August.2016 En av fordelene med denne olja er jo at den beholder smøreevnen også med relativt mye vann innblandet. Standard giroljer har neppe slike fordeler. En ekstra sikkerhet m.a.o. Syns ikke den var så dyr pr. liter, men så kjøpte jeg et 60 liters fat da Da driver du i bransjen ? Det kan bli dyrt å fylle feil gearolje. Det har noe med korrosjon av messing å gjøre, GL4 kontra GL5. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 20.August.2016 Del på Facebook Svart 20.August.2016 Driver egentlig ikke i båtbransjen til daglig, men gjorde et lite kupp. Går jo alltids noen liter i året til ditt og datt, og venner som vil kjøpe litt. På veteranmotorsykler bl.a. skal det helst være GL4. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.