MegaTrondy Startet 20.August.2016 Link til dette innlegget Startet 20.August.2016 (redigert) Ikke så alt for langt unna meg er det et fint "vann" som henger sammen med fjorden. Det er svært sterk strøm der på enkelte tider. Opp mot 10 knop. Jeg snakker om Nordås strømmen for de som er kjent. Har seilt gjennom den med liten rask båt, men nå har jeg en stor og tung snekke som ikke går alt for fort. Spørsmålet er hva gjør man hvis man er midt i strømmen (motstrøm) og ser at dette ikke kommer til å gå? Det er også flere andre steder med sterk strøm som jeg kan tenke meg å besøke. For eksempel slusene ute i Lindås. Video jeg fant på YouTube av Nordås strømmen. Ikke på det sterkeste her da denne båten bare gjør 8 knop. https://m.youtube.com/watch?v=h9J16UpgQQg Redigert 20.August.2016 av MegaTrondy (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
kointa Svart 20.August.2016 Link til dette innlegget Svart 20.August.2016 https://baatplassen.no/i/topic/15469-strømmen-i-straume-nordåsvannet/ Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 20.August.2016 Link til dette innlegget Svart 20.August.2016 Tryggest å vente til du vet du kommer igjennom...vanskelig å snu en snekke i Nordåsstrømmen... Lindås slusene er skjelden så sterk at det er noe problem, vist så er, så er det vente kai på utsiden... Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 20.August.2016 Link til dette innlegget Svart 20.August.2016 Tryggest å vente til du vet du kommer igjennom...vanskelig å snu en snekke i Nordåsstrømmen... Men må man snu... man har jo styrefart men må "bakke" mens man går fremover i vannet. Kanskje ikke verdens enkleste operasjon :-) Sitér dette innlegget Link to post
Midtpinne Svart 20.August.2016 Link til dette innlegget Svart 20.August.2016 Dette blir vel litt som å ligge med en båt i ei elv og fiske. Man kjører sakte mot strømmen og kan styre hit og dit selv om man går bakover. Før vi fikk motor gjorde vi det med årer. Ble strømmen for sterk til at vi klarte å ro opp elva måtte vi trekke båten etter land tilbake. Sitér dette innlegget Link to post
MegaTrondy Svart 20.August.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.August.2016 Men må man snu... man har jo styrefart men må "bakke" mens man går fremover i vannet. Kanskje ikke verdens enkleste operasjon :-) Bakke går kanskje an, men med den farten på vannet er det vel ikke så mye tid å tenke. Min båt trekker ikke så godt mot babord når den bakker. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 20.August.2016 Link til dette innlegget Svart 20.August.2016 Bakke går kanskje an, men med den farten på vannet er det vel ikke så mye tid å tenke. Min båt trekker ikke så godt mot babord når den bakker. Jeg mener ikke å bakke ved å bakke med motor, bare slakke på fremdriften så vil båten gå bakover. Så lenge den går frem i vannet så vil du ha vanlig styring, som om du går fremover, selv om den går bakover ifht land :-) Sitér dette innlegget Link to post
MegaTrondy Svart 20.August.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.August.2016 Du vil vel ikke kunne styre like godt uten å bruke motorkraft? Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 21.August.2016 Link til dette innlegget Svart 21.August.2016 Tror nok teorien til Pinkvin går, han mener at du slakker så mye at du siger sakte tilbake igjen... men det er trangt der, så det er lite å går på vist den skjener ut.. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.