Jump to content

Sterk strøm - tips?

MegaTrondy

Recommended Posts

Ikke så alt for langt unna meg er det et fint "vann" som henger sammen med fjorden. Det er svært sterk strøm der på enkelte tider. Opp mot 10 knop. Jeg snakker om Nordås strømmen for de som er kjent. Har seilt gjennom den med liten rask båt, men nå har jeg en stor og tung snekke som ikke går alt for fort. Spørsmålet er hva gjør man hvis man er midt i strømmen (motstrøm) og ser at dette ikke kommer til å gå? Det er også flere andre steder med sterk strøm som jeg kan tenke meg å besøke. For eksempel slusene ute i Lindås.

Video jeg fant på YouTube av Nordås strømmen. Ikke på det sterkeste her da denne båten bare gjør 8 knop. https://m.youtube.com/watch?v=h9J16UpgQQg

Redigert av MegaTrondy (see edit history)
Guest Avmønstret#

Bakke går kanskje an, men med den farten på vannet er det vel ikke så mye tid å tenke. Min båt trekker ikke så godt mot babord når den bakker. 

Jeg mener ikke å bakke ved å bakke med motor, bare slakke på fremdriften så vil båten gå bakover. Så lenge den går frem i vannet så vil du ha vanlig styring, som om du går fremover, selv om den går bakover ifht land :-)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...