mons
Ungdommene seilte til kai på Sauøya, bakket seilene og seilte baklengs fra kai igjen slik at jeg kunne gå på land.
Traff Hans i ett av husene. Han hadde hatt min far til lærer på Sauøy når han var 13 år. Var etpar andre også på øya som hadde gått i samme klasse, men de fikk jeg ikke tid å prate med.
Var nokså sterkt å høre historier om pappa som tok kvelden for noen år siden og se skolehuset hvor de bodde på loftet og begynte arbeidet med å stifte familie. Bror min ble født neste sommer....
Nederste bilde er kirka på Sauøy.
Var ikke så lite stolt heller når ungdommene kom kryssende motstrøms opp til fergekaia og hentet meg for seil igjen.
Turen gikk videre til Halten i tilnærmet havblikk. Her hadde fyrvokter Bjørn samlet ved til forsinket st-hansfeiring, og det ble svært trivelig på land.
Traff på en hyggelig kar som ikke ville bruke den fine kvelden til å skjære filet, så vi fikk ei trillebår full av torsk, lyr og lange.
Alle båtene fikk 8-12 kg fisk, så i dag blir det fisk til middag.
Hadde en runde rundt Halten med vertskapet om bord på Havbraatt som takk for speisielt god mottakelse før vi gikk mot Rørvik ca kl 0100. Bare en time før soloppgang.
På morrakvisten fikk vi følge av en flokk småhval. De er opptil 4-5 meter lange og har veldig butt hode uten antydning til nebb.
De så snille ut, så jeg tok på fridykkerutstyret og hoppet i vannet mens båten seilte et stykke unna.
Kan ikke nekte for at det ble litt puls når jeg så flere hval tett i nærheten. De var nyskjerrige og flere lå samtidig og kikket på meg på etpar meters avstand.
Flere kom svømmende forbi så nært at jeg strøk de langs ryggen når de passerte.
Når jeg svømte (gode svømmeføtter) la de seg parallellt med meg og ville svømme helt inntil.
Holdt på ryggen til to med hendene, en lå midt under meg med finnen opp i magen min og en på hver side. Stor opplevelse, men jeg følte meg usedvanlig liten.
Nå går vi inn til Rørvik. Blir skippermøte, og da avgjør vi om vi vil overnatte eller gå til Brønnøysund for å ta igjen den dagen vi tapte på Stad.