thomas73 Startet 20.August.2016 Link til dette innlegget Startet 20.August.2016 (redigert) Hei? Jeg har nå kjøpt 2 stk. AGM-batteri 95ah hos Biltema Disse skal brukes som startbank for min Mercruiser VM 4,2l diesel. Men, må jeg ha et tredje batteri for å få starte? Kreves det mer enn 190ah? Acc på disse batteriene er på 850. Jeg må vri venderen på "1+2" for å få starte... Noen med samme erfaring? Mvh Thomas Redigert 20.August.2016 av thomas73 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 20.August.2016 Link til dette innlegget Svart 20.August.2016 Med 1700 CCA burde du kunne starte adskillig større motorer enn en 4.2 Mercruiser. Men er disse batteriene egentlig tenkt for start? Sitér dette innlegget Link to post
HerrPedersen Svart 20.August.2016 Link til dette innlegget Svart 20.August.2016 Med 1700 CCA burde du kunne starte adskillig større motorer enn en 4.2 Mercruiser. Men er disse batteriene egentlig tenkt for start? Kanskje ikke veldig relevant, men jeg fikk problemer med å starte Evinruden min med et batteri som var litt svekket - målte 420 CCA, skulle vært ca. 600. Og på samme måte strever jeg med å få dratt rundt motoren i plentraktoren min med et batteri som er "litt" mindre enn det originale. Så batteriet er viktig, uten tvil. Sitér dette innlegget Link to post
thomas73 Svart 20.August.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.August.2016 Med 1700 CCA burde du kunne starte adskillig større motorer enn en 4.2 Mercruiser. Men er disse batteriene egentlig tenkt for start?I Biltemas beskrivelse står det: For kjøretøy med start- og stoppfunksjon! Sitér dette innlegget Link to post
thomas73 Svart 20.August.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.August.2016 Dette står i manualen! Sitér dette innlegget Link to post
Seilars Svart 20.August.2016 Link til dette innlegget Svart 20.August.2016 Det betyr at du bør få start på motoren med ett batteri, og at ett 50Ah optima red top til omtrent samme prisen men halve størrelsen også er innenfor krav med sine 815CCA og 1000MCA. Dine to batterier bør gjøre en super jobb, og begge bør klare å starte motor alene. Er motoren unormalt tungstartet? Startmotor ok? Jeg har ikke praktisk erfaring fra så store motorer, men i teorien burde ting stemme. CCA og MCA er en 10 sekunders start strøms test, og de fleste motorer i dag starter vel på etpar tre sekunder. Hvertfall gjør min volvo penta 2.2 liters diesel det med 60Ah batteri av rimeligste slag. Sitér dette innlegget Link to post
arosnes Svart 20.August.2016 Link til dette innlegget Svart 20.August.2016 Det at du har vender betyr vel at du har en del kabel? Hva er kabel tverrsnitt og lengder? Ved så høye strømmer så blir det fort lav spenning frem til startmotoren Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 20.August.2016 Link til dette innlegget Svart 20.August.2016 (redigert) I Biltemas beskrivelse står det: For kjøretøy med start- og stoppfunksjon! Se der ja. Da burde det jo være supre, men det burde jo holde med ett. Du har nok en strømtyv en plass. Få noen til å måle spenning over + og - ledning (fra batteri til starter) mens du 'kinner' (hvis det lar seg gjøre) eller i alle fall vrir nøkkel slik at startrele slår inn. Så går du på jakt etter spenningsfall. Godt mulig det kan være overslag i starter også, men her er jeg på tynn is. I så fall vil du ha lite fall i ledninger og mesteparten av spenning over starteren. (Har forresten 2 slike selv, men de er til alt forbruk utenom kjøl/frys, så de lever et godt liv tror jeg. Er vel kun dasskverna som drar noe særlig. Kikket aldri i beskrivelsen før jeg kjøpte de...) Redigert 20.August.2016 av Fantino (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 21.August.2016 Link til dette innlegget Svart 21.August.2016 Skal du ha to batterier kun til startbank? Vet ikke om du har gløding på den motoren, men nesten hvilket som helst batteri uavhengig av Ah-kapasitet bør kunne starte motoren så lenge CCA/MCA verdien er i nærheten av kravet. Det er jo ikke vinterstart heller nå om dagen. Min VM 3,1TD bilmotor (med gløding) starter greit i -15C med et standard 90Ah Biltema batteri. Hadde sikkert startet fint med et mindre også. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Engelbert Svart 21.August.2016 Link til dette innlegget Svart 21.August.2016 Batteriene må være defekte. Jeg starter VP D6 med 104 amp AGM. Sitér dette innlegget Link to post
Sequoia Svart 21.August.2016 Link til dette innlegget Svart 21.August.2016 Syns det høres overkill ut. Jeg har ett 95Ah startbatteri for to KAD32. Starter like lett sommer som vinter. (Har heller ikke gløding). Brukte heller plassen til flere forbruksbatterier. Sitér dette innlegget Link to post
thomas73 Svart 21.August.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.August.2016 (redigert) Jeg får gå over kablene mine igjen. Den fra batteriene til vender er kanskje litt for tynn?? Det er vel ca. 2,5 meter til venderen og det samme fra venderen til starter. Har jeg på 1+2 slår den med en gang! Må glødes før start. Redigert 21.August.2016 av thomas73 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 21.August.2016 Link til dette innlegget Svart 21.August.2016 Du er sikker på at det ikke er de to nye batteriene som står som nr 2? Sitér dette innlegget Link to post
thomas73 Svart 21.August.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.August.2016 Jeg får dobbelsjekke det også? Sitér dette innlegget Link to post
steyr t Svart 21.August.2016 Link til dette innlegget Svart 21.August.2016 Svart 4,2 er altid meget tunge å dra rundt, dobble 70mm2 både på minus og pluss pleier å gjøre underverker.! Sitér dette innlegget Link to post
thomas73 Svart 21.August.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.August.2016 Såpass som 70mm2 altså!!!! Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 21.August.2016 Link til dette innlegget Svart 21.August.2016 Det er ikke doble kabler på min, den startet alltid kjempelett. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
thomas73 Svart 22.August.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.August.2016 (redigert) Det er ikke doble kabler på min, den startet alltid kjempelett.Samme motor, og hvor stor startbank har du? Redigert 22.August.2016 av thomas73 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 22.August.2016 Link til dette innlegget Svart 22.August.2016 Det var ett batteri på 140 Ah. Men ingen gløding. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
thomas73 Svart 22.August.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.August.2016 (redigert) Hmm? Jeg prøver med startkabler(som tillegg) for å se om det er kabeltykkelsen som er problemet?? Redigert 22.August.2016 av thomas73 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
thomas73 Svart 14.September.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.September.2016 At det går ann? Det var jording som manglet. - til motor.....!!!!!!! Nå starter den på startsiden på venderen?????? Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 14.September.2016 Link til dette innlegget Svart 14.September.2016 Det er jo fantastisk Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.