Jump to content

Batteristørrelse for å starte Mercruiser VM 4,2l diesel?


thomas73

Recommended Posts

Hei?

Jeg har nå kjøpt 2 stk. AGM-batteri 95ah hos Biltema

Disse skal brukes som startbank for min Mercruiser VM 4,2l diesel.

Men, må jeg ha et tredje batteri for å få starte?

Kreves det mer enn 190ah? Acc på disse batteriene er på 850.

Jeg må vri venderen på "1+2" for å få starte...

Noen med samme erfaring?

Mvh

Thomas

Redigert av thomas73 (see edit history)
Link to post

Med 1700 CCA burde du kunne starte adskillig større motorer enn en 4.2 Mercruiser. Men er disse batteriene egentlig tenkt for start?

Kanskje ikke veldig relevant, men jeg fikk problemer med å starte Evinruden min med et batteri som var litt svekket - målte 420 CCA, skulle vært ca. 600. Og på samme måte strever jeg med å få dratt rundt motoren i plentraktoren min med et batteri som er "litt" mindre enn det originale. Så batteriet er viktig, uten tvil.

Link to post

Det betyr at du bør få start på motoren med ett batteri, og at ett 50Ah optima red top til omtrent samme prisen men halve størrelsen også er innenfor krav med sine 815CCA og 1000MCA. Dine to batterier bør gjøre en super jobb, og begge bør klare å starte motor alene. Er motoren unormalt tungstartet? Startmotor ok? Jeg har ikke praktisk erfaring fra så store motorer, men i teorien burde ting stemme. CCA og MCA er en 10 sekunders start strøms test, og de fleste motorer i dag starter vel på etpar tre sekunder. Hvertfall gjør min volvo penta 2.2 liters diesel det med 60Ah batteri av rimeligste slag.

Link to post

 

I Biltemas beskrivelse står det: For kjøretøy med start- og stoppfunksjon!

 

Se der ja. Da burde det jo være supre, men det burde jo holde med ett. Du har nok en strømtyv en plass. Få noen til å måle spenning over + og - ledning (fra batteri til starter) mens du 'kinner' (hvis det lar seg gjøre) eller i alle fall vrir nøkkel slik at startrele slår inn. Så går du på jakt etter spenningsfall. Godt mulig det kan være overslag i starter også, men her er jeg på tynn is. I så fall vil du ha lite fall i ledninger og mesteparten av spenning over starteren.

 

(Har forresten 2 slike selv, men de er til alt forbruk utenom kjøl/frys, så de lever et godt liv tror jeg. Er vel kun dasskverna som drar noe særlig. Kikket aldri i beskrivelsen før jeg kjøpte de...)

Redigert av Fantino (see edit history)
Link to post

Skal du ha to batterier kun til startbank?

Vet ikke om du har gløding på den motoren, men nesten hvilket som helst batteri uavhengig av Ah-kapasitet bør kunne starte motoren så lenge CCA/MCA verdien er i nærheten av kravet.

Det er jo ikke vinterstart heller nå om dagen.

Min VM 3,1TD bilmotor (med gløding) starter greit i -15C med et standard 90Ah Biltema batteri.

Hadde sikkert startet fint med et mindre også.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Det er ikke doble kabler på min, den startet alltid kjempelett.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
  • 4 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...