Coustig Startet 20.August.2016 Link til dette innlegget Startet 20.August.2016 Hei. Har ett problem med min akkurat kjøpte 2001 mod Mariner 50 4 takt. Denne går litt ujevnt på tomgang og tåler ikke gassen. Den butter i mot. Har prøvd en annen bensinpumpe, byttet tank og bensinfilter, samt renset forgassere. Men ingen ting hjelper. Det er heller ikke veldig lenge siden det er byttet adapter plate. Men den kan ha v'rt slik siden reg reimen ble byttet. Kan det være att denne er satt en tann feil? Ellers noen ideer? Takker for tips... Sitér dette innlegget Link to post
Saltværingen Svart 20.August.2016 Link til dette innlegget Svart 20.August.2016 Hvis problemet oppstod i forbindelse med at registerreima ble byttet så virker det logisk å starte feilsøkinga med å sjekke om reima er riktig montert. Dette bør være mulig å finne ut av uten at du behøver å demontere svinghjulet. Nå kjenner jeg ikke til Mariner, men på min Yamaha 50 4-takt som også er fra 2001 er det godt synlige merker både på svinghjulet og kamakseldrevet som skal stemme overens med merker på blokka. Lykke til! Sitér dette innlegget Link to post
Coustig Svart 20.August.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.August.2016 (redigert) Tusen takk. Er det noen som har verksredshåndbok som kunne være så snille og sende meg bilder av de aktuelle sidene? Mercury og mariner er samme motor. Redigert 20.August.2016 av Coustig (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Coustig Svart 20.August.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.August.2016 Når jeg dreide kamakseldrevet til merket på blokka manglet det ganske mye fra 0 grader merket på svinghjulet og merket på blokka. Føler ikke det kan være så feil. fordi motoren går jo... Sitér dette innlegget Link to post
Saltværingen Svart 21.August.2016 Link til dette innlegget Svart 21.August.2016 Prøv å dreie svinghjulet en omdreining til og se hvordan kamakseldrevet står da. Svinghjulet går to omdreininger for hver omdreining på kamakseldrevet. Sitér dette innlegget Link to post
Saltværingen Svart 21.August.2016 Link til dette innlegget Svart 21.August.2016 Hvordan er det med strammingen på registerreima? Kjennes den passe stram? Har hørt en tommelfingerregel som sier at den skal være så stram/slakk at den kan vris ca 90 grader. Sitér dette innlegget Link to post
Coustig Svart 21.August.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.August.2016 Ved en omdreining til står merkene på samme sted som etter første omdreining. Sitér dette innlegget Link to post
Coustig Svart 21.August.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.August.2016 Åge jeg kan fint vri reima mer en 90 grader. Så kjennes neste litt slakk ut. Sitér dette innlegget Link to post
Coustig Svart 21.August.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.August.2016 Hvis jeg vrir svinghjulet til 0grader merket utgjør dette akkurat 2 tenner på kamdrevet. Men kan motoren gå hvis Regreimen sitter 2 tenner feil da? Synes det høres mye ut. Sitér dette innlegget Link to post
Coustig Svart 21.August.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.August.2016 Har nå tatt av svinghjulet og Kilen var hel og veivhjulet sto på merket det skulle. Dermed er vel dette riktig. Oppdaget nå att tre av forgasserne hadde lekkasje rundt axpumpene. Kanskje feilen kan rett og slett ligge der. Eller hva tror dere? Sitér dette innlegget Link to post
Saltværingen Svart 21.August.2016 Link til dette innlegget Svart 21.August.2016 At svinghjulet står riktig på veivakslingen betyr ikke nødvendigvis at reima står der den skal. Jeg tror gjerne motoren kan starte og gå selv om reima er 2 tenner forskjøvet. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 21.August.2016 Link til dette innlegget Svart 21.August.2016 enig med saltværingen Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Saltværingen Svart 22.August.2016 Link til dette innlegget Svart 22.August.2016 Håper vi får oppdatering her på hva du finner ut, Coustig! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.