Jump to content

Frakte på skip eller hente båt selv, Englands Vestkyst - Drammen?


Mizar

Recommended Posts

Jeg kikker litt på en spesiell båt i Nord-Wales og avveier fraktkostnad eller henting selv, dette er en del av vurderingene, ikke minst med tanke på totalpris.

Frister lite å legge opp til Nordsjø-kryssing på egen kjøl med min begrensede seilingserfaring i høst -og har ikke tid heller. Men å starte våren med "ny" båt i hjemmehavn er også fristende.

 

Så - hvis noen har erfaring eller tips om frakt av båt med skip fra England, er jeg interessert i både kostnader og praktiske tips. Det er vel ikke like enkelt å ringe båten direkte da, slik noen gjør (ref. annen tråd om skipsfrakt av båt i Norge). Eller er det norske rederier kanskje, som trafikkerer her, og kan ta en 36 foter på dekk fra Vestkystem av England, tro?  Dette gjelder fra Nord-Wales og altså strekningen fra Vest-kysten av England (sør for Isle of Man), til Drammen. Det går vel også an å (få noen til å) seile båten dit frakteskipet evt. ligger, hvis det er en havn ikke alt for langt unna. F.eks. Liverpool og nordover.

 

-Må man momse fraktkostnaden inn i NOrge også, eller gjelder dette bare hvis man selv har seilt den hjem? Jeg kan ikke huske at jeg har betalt mva på frakt ved import i andre sammenhenger.

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post

toll.no: "

Når du skal importere ein fritidsbåt til Noreg, må du betale 25 prosent meirverdiavgift av totalverdien. Totalverdien = båtverdien + frakt + eventuelle andre kostnader som har kome på i utlandet som t.d. kostnader til utbetring, ombygging, CE-merking o.l.

Du må betale meirverdiavgift uansett alderen på båten. Tollverdien (grunnlaget for berekning av meirverdiavgift) blir fastsett etter reglane i tollova kapittel 7."

 

Om du selier den hjem selv kommer du unna med mye mindre påslag på totalverdien mhp fraktkostnad

 

Ellers er det en fantastisk tur opp til Fort William (1 d) , gjennom Caledonian kanal (3 d), Inverness -Mandal og hjem (5 d).

Link to post

Jeg har regnet litt mer romslig / max 7 knop -  og fikk at jeg måtte sette av tre uker inkludert mulig venting på værvindu over Nordsjøen. Dette kan man gjøre i ro og fred med 14-dagers pass gjennom Caledonian Canal, kikke etter sjøuhyret i Loch Ness etc. -Kanskje jeg er for "pessimistisk" og kan gjøre det på en drøy uke til Mandal eller Kristiansand, ved full klaff med været. Eller 10-14 dager med nødvendige marginer? Det høres litt mer forlokkende ut enn 30-40000 i frakt og moms på dette også.

 

Det finnes vel noen som kunne tenke seg å bli med på en slik tur også, eventuelt at jeg leier en "delivery skipper" på deler av turen. Jeg ringer megleren i morgen og sjekker noen detaljer rundt båtens tilstand. Hvis dette blir noe av, skal jeg fortelle dere hva jeg kjøper for noe også! ;-) Da blir det hentetråd, men jeg lover ingen ting ennå!

Redigert av Propell1 (see edit history)

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post

Er det sånn bråhast med å få den hjem da? Hva med å seile to sesonger i Irskesjøen? Isle of Man, Irland, Nord-Irland, Skotland.... Det bør vel nytes?  Fantastisk område og billig reise med Ryaniar, om enn ruskete vær til tider. Så vidt jeg vet er ikke marinaprisene helt håpløse i Skotland, ølet er absolutt drikkbart,  og nå er jo pundet billig også - er vel derfor du kjøper der nå :wink:  - og da er det jo billig for diverse utstyr du helt sikkert trenger også.  Så har du en båt med utstyret du trenger, som du kjenner og er trygg på når du skal krysse Nordsjøen om et par år ... 

Link to post

Mener vi brukte 3 døgn fra Oslo til Inverness. 3 dager gjennom Calidonian kanalen. En dag til Oban. Mener det er noen dager til Wales derfra, men er usikker på grensen mellom Skotland og Wales. Dette var med en rask seilbåt. Uansett fint område. Blåser ofte fra vest så medvind fra Inverness til Mandal.

 

Kan være humpete i nordsjøen, så du bør være komfortabel med at både båt og mannskap er klar for oppgaven. Uansett, ett fint eventyr. Før du sier hvilken båttype det er kan jeg ikke gi kontrete tips, stor forskjell på en 50 fots seilbåt og en 30 fots motorbåt.

Link to post

Det er en 36 ft. seilbåt ca 3,60 bred. Det er et par dyre oppgraderinger jeg bør få gjort i England. Tilstand på rigg og seil er forløpig ukjent (blir ordentlig sjekket før evt. Nordsjøkryssing selvsagt). Den har  to styreposisjoner inne/ute, praktisk og romslig interiør. Design med hovedvekt på komfort, men den skal visstnok seile ganske bra også sies det. Solid og trygg i hvertfall. Skulle ønsket meg dypere cocpit, men det er pga akterkabinen, og man kan ikke få alt i både pose og sekk heller. Masthead rigg, baugpropell. Ikke helt motorseiler - ikke i det hele tatt, egentlig, men den har et ror som en motorseiler - ikke så dypt ror altså.  Bygget i England 1990. Jeg kommer vel i mål med omtrent 650-700 k for denne til slutt. Men som sagt, det er et stykke frem dit.

 

Jeg setter pris på løse antydninger om at jeg kan få mannskap, eller at det i hvertfall er muligheter for det! (Avmønstring i Son er ikke noe problem, Hulda!)

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post

For å utløse mva. må det være betalt for en vare/tjeneste. Tar du jobben selv som amatør kan jeg ikke tro det skal utløse mva på noe som helst. SAP_2000 betalte vel ikke mva på annet enn båt når han hentet i Nederland.

 

Funnet aktuell båt ?

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Dobbel

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Jeg snakket nettopp med megleren i England. Det viser seg at det har vært en vannlekkasje som ikke vises på bildene jeg har sett. Og motoren har ikke vært startet på 18 mnd. -Så her blinker varsellampene ganske kraftig allerede. Jeg har bedt om mer detaljert info.

 

Men engelskmennene er veldig formelle av seg. Man må deponere et ganske stort beløp og så har man en viss tid til å betale noen(eller sjekke selv) for en gjennomgang av båten. Deretter kan man fritt ombestemme seg (innen fristen) og få depositumet tilbake. -I dette tilfellet er de imidlertid ivrige etter å bli kvitt båten fikk jeg inntrykk av.  Og da er det gjerne en grunn til det.

 

det siste jeg vil ha nå, er et restaureringsprosjekt til.

 

Så kjære venner, jeg foreslår at man lar denne tråden "synke" inntil videre nå. Jeg takker for inspirerende innspill som har gitt meg (tilbake) troen på at det går greitt med transport fra England, og løfter heller tråden igjen når det er mer å berette om min lange båtdrøm... ;-)  -Det kan jo bli en veldig kort hentetur også, alt etter hva som dukker opp på Finn!

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post

For å utløse mva. må det være betalt for en vare/tjeneste. Tar du jobben selv som amatør kan jeg ikke tro det skal utløse mva på noe som helst. SAP_2000 betalte vel ikke mva på annet enn båt når han hentet i Nederland.

 

Du har nok rett i dette, vanntro. Det er jo bare eventuelt drivstoff-forbruk som skal momses inn som fraktkostnad hvis man seiler selv. Man slipper å momse for maten man har spist på reisen også! (hehe)

Redigert av Propell1 (see edit history)

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post

Vi leverte dieselkvitteringene og spesifiserte dette som fraktkostnad. Ingen vesentlig kostnad på en seilbåt. Dermed slapp vi skjønnsbasert fraktkostnad. Har hørt om alle varianter, men har ikke gode nok kilder til å sitere de. Ofte i kontakt med myndigheter er det bedre å komme med en (lav) dokumentert begrunnelse. Da skal det mer til før de kommer med skjønnet sitt.

 

Folk har seilt jorda rundt i en 20 fots seibåt, å krysse nordsjøen i 36 fot er helt fint. Opp irskesjøen får en ofte testet at alt fungerer.

Link to post

Det er ikke størrelsen jeg tenker på. Men om motoren ikke har vært startet på halvannet år, og det har vært vannlekkasje inn, så vil jeg anta at båten er nokså fuktig i innredningen. Og da begynner elektriske problemer å melde seg, elektronikk og korrosjon. Dritt på tanker og så videre. Båten har vel bare ligget der, ubenyttet.

 

Vestkysten av Uk er heller ikke kjent for særlig tørt klima.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post

For å utløse mva. må det være betalt for en vare/tjeneste. Tar du jobben selv som amatør kan jeg ikke tro det skal utløse mva på noe som helst. SAP_2000 betalte vel ikke mva på annet enn båt når han hentet i Nederland.

Betalte mva på ca fuelforbruk. Jeg hadde tatt vare på kvitteringer og regnet rimelig eksakt hva vi brukte, men de trengte de ikke å se.

Om jeg husker rett foreslo de selv 5000,- som grunnlag for mva etter at jeg hadde sagt ca 10.000,-

Var aldri noe spørsmål om mva på flyreise, kost, losji etc.

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post

Jeg lovte en oppdatering når det ble mer konkret kjøp, siden noen lurte på hva slags båt (altså ikke "hvordan båt" .. hehe). Fraktkostnaden jeg fikk tilbud på, var GBP 5000 - med bil!

 

Det er - eller rettere sagt, VAR - denne: Southerly 115

Nedsatt fra GBP 54 000 til 39 950 for å få til et salg, som megleren sa. For øvrig virket han ikke veldig interessert i å få til et salg. I hvertfall ikke med meg, - eller tilpasse seg ønsker og behov hos en norsk kjøper. 

 

-Nå er nok jeg i overkant "frilyndt" av meg både skriftlig og muntlig, og jeg fant meg ikke i sånn uten videre i at han nektet å si noe om båtens tilstand, for som han sa, "Da kan han bli holdt ansvarlig" som megler. Jeg spurte helt enkle spørsmål, som om motoren starter og går rundt, og om båten er sjødyktig som den er, med de seilene den har  og gjeldende rigg.

 

Men han kunne bare strekke seg til å si at motoren gikk for 12 mnd siden. Da jeg spurte om båten var vinterkonservert og lagret under presenning i vinter, var svaret at det er kun 1% av britiske båter som vinterlagres tildekket. Jaja sann. Jeg kunne ikke dy meg og uttalte relativt klart at hans krav om at jeg skulle betale en "surveyer" og ikke spørre ham om motorens tilstand, (han hadde bare ansvaret for å ta bilder og annonsere båten for salg som megler visstnok): Dette var uproduktivt og ikke så lite arrogant. Jeg la vel også til i min kommentar et spørsmål om de solgte biler på sammme måte i England, uten å ville avsløre på forhånd om motoren gikk når en mulig kjøper tok kontakt...

 

Nei, det ser ut til at engelske båtmeglere sitter med bukta og begge ender og er tilsynelatende uten evne til å tenke praktisk eller resultat-orientert. Det er antagelig jurister som styrer dette "spillet". For det er egentlig det dette er.

 

Jeg har også forsøkt å få til en brukbar kommunikasjon med en annen engelsk megler, som tilbyr en tilsvarende båt liggende på Orust. Jeg ville gjerne tatt turen og se på den også, men i forhåndspraten med ham, var det samme ovenfra-nedad holdning fra megler. Jeg endte med også der med å si at jeg kommer nok aldri til å legge inn et bud før jeg har sett båten selv, og jeg kommer heller ikke til å engasjere en "surveyor" til å se på båten for meg, basert på bildene denne megleren sendte meg. -Og da er behandlingen man får tilbake øredøvende taushet. Koomunikasjonen kan altså IKKE skje på kjøperens premisser.

 

-Det var for øvrig de samme bildene jeg hadde sett på nettet fra før, som megleren sendte.  I dette tilfellet sa megleren at eieren er svensk - men på bildene har båten tysk flagg. Og han krever at handelen skal reguleres av engelsk lovverk. Så da her vi en båt med engelsk megler, svensk eier iflg. megler (men mer sannsynlig tysk), pris på kontrakten skal være i Euro, og kjøpekontrakten skal følge engelsk lovverk selv om handelen foregår i Sverige.

 

Men så fikk jeg beskjed om at eierne hadde vært utsatt for en ulykke, slik at de gjerne ville ordne denne handelen raskt. Det siste denne megleren sa, var at nå var det et polsk ektepar på vei for å se på båten, og når det nærmer seg et salg, da "går ting veldig fort". -Jeg svarte at jeg lot meg ikke stresse, da fiukk de heller selge til "polsk pris".  Og siden har båten ligget der i Sverige. Hvis denne båten blir behandlet på samme måte som førstnevnte, blir den vel liggende over vinteren på Orust nå, og kommer tilbake på markedet til våren, til redusert pris og etter at den har vært nedsnødd og innfrosset kommende vinter.

 

Jaja. Det kan vel synes som at det er jeg som er en vanskelig kunde dette her kanskje. Men jeg har i grunnen bare stilt helt relevante spørsmål og bedt om enkle svar om båtens tilstand, for å avgjøre om jeg skal reise og se på båten - i begge tilfeller. Det ser imdilertid ut til at ingen engelske båtmeglere (som jeg har møtt på hittil) lar sjansen gå fra seg til å kreve at kjøpere skal legge inn bud før visning, dette skal bekreftes med 10% depositum før megleren så engasjerer noen til å gå gjennom båten for deg og sende en rapport. Deretter skal jeg kunne stå ved eller trekke seg fra kjøpstilbudet.  - Og jeg er ganske sikekr på at når mitt depositum da skal tilbakebetales, blir det minus "besiktigelses kostnadene", der den ene megleren faktisk antydet at besiktigelse ble grundig utført av fagfolk og kunne ta opp til to dager å fullføre.....

 

Dette ble langt, men hvis du har lest helt hit, hører jeg gjerne kommentarer.

 

Burde jeg akseptere å legge inn bud på en båt jeg ikke har sett, og betale en megler for å engasjere fagfolk til å uttale seg om båtens tilstand, i stedet for at jeg ser på den selv, og gjerne diskuterer prisen der og da med rask betaling?

 

Jeg ville nok ikke det, nei.  Og jeg tror at denne rigide fremgansmåten skader det engelske båtmarkedet. Båtene ligger lenge og med minimalt tilsyn før de blir solgt, så de behandles relativt dårlig og taper gjerne betyedelig verdi mens de ligger der.

 

-"In the jaws of a brokerage" kaller jeg dette. Det er nesten et under at det selges båter der borte over hodet med et slikt system, spør du meg.

Redigert av Propell1 (see edit history)

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post

Cash is king. Det er alltid du som kjøper som har overtaket siden du har kroner (eller pund da)  og ikke en båt i raskt forfall som blir mindre og mindre verdt. Men det du har vært utsatt for er antagelig en klassisk kulturcrash?  Å snakke med boatshed-båtmegleren er muligens omtrent like nytteløst å ringe til Finn.no for å spørre om en båt? (For alt du vet er Boatshed-agenten en inder som sitter i et callsenter utenfor New Dehli med perfekt engels aksent?)  

Det er nok ikke uvanlig system at  kjøper betaler en surveyour som gjør tekniske undersøkelser av båtens tilstand - er nok uvanlig at kjøper gjør dette selv - så det er mulig du ble ansett som useriøs, m.a.o. ikke vist å bruke tid på.....  

 

 Det er nok bare i Norge vi fikser alt mulig selv og det kan muligens sammenlignes med hvordan vi er vant til å omsette hus... i alle fall frem til i våre dager. Men jeg er enig i at jeg ville besiktige en båt selv, i tillegg til surveyor,  det tipper jeg britene gjør også. Tror uansett det er lurt å bruk en advokat e.l. i landet der du kjøper båt som din representant - som kjenner både skrevne og uskrevne regler. 

Redigert av Krimart (see edit history)
Link to post

Slik jeg leser deg tror jeg du blir oppfattet som frekk og ubehøvlet sett fra UK sin side. Og det får dem til å gå helt i lås. Etter utallige år med engelskmenn er de noen skruer å få til "å fungere" for en utlending. Så dessverer jeg tror nok dette ble kulturkrasj. Det du har bedt om er helt ok, men jeg tror nok at måten du gjorde det på ble til at det ikke var relevant for UK siden..,

 

https://www.amazon.com/Watching-English-Hidden-Rules-Behaviour/dp/0340818867 - kan anbefales før man skal forhandle eller kommunisere vettugt med disse...

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...