HWG Startet 21.August.2016 Link til dette innlegget Startet 21.August.2016 Som nybakt båteier, som ikke er allverdens sjøvant er det mang en usikkerhet som dukker opp på tur. Er det en grunne?, hvorfor bryter bølgene her?, er dette veien inn til Holmsbu, eller var det neste? osv osv. For meg handler det stort sett om "frykten" for å kjøre på grunne. Etter å ha sett en kjapp presentasjon av en kartplotter i løpet av helgen er selvsagt ha-begjæret STORT :-) Men med en snart 20 år gammel 16" skjærgårdsjeep er det begrenset hva jeg ønsker å legge i en plotter og hva det faktisk er plass til. Den har ikke avsatt plass, så må ha den på en brakett. Ønsker meg en grei plotter som er stabil og trygg og presis, hvor grunner og skjær er markert, men har ingen behov for noen avanserte funksjoner. Ekkolodd er fint om følger med, men det er vel ganske standard?Hvis jeg føler meg ordentlig tøff er vel lengste tur som blir aktuelt Holmestrand-Horten/Tønsberg vil jeg tro. Hva må man betale for noe som er bra nok? Gidder ikke kjøpe noe som er for dårlig som jeg vil ønske å bytte før høsten er ett faktum. Helt sikkert mengder av tråder om dette, men elektronikk er jo utdatert nesten samme dag det slippes, så er ute etter "ferskvare" som kan kjøpes over disk, evt. brukt. Tar gjerne mot konkrete tips på både brukt og nytt. Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 21.August.2016 Link til dette innlegget Svart 21.August.2016 Husk at en plotter ikke er et substitutt for god sjømannsskap, anbefaler minium båtførerprøven. Når du så skaffer deg plotter så husk at ingen plottere viser din posisjon - eller grunnene 100% riktig. Følger du leden er du som regel relativt trygg, men du bør alltid ha minst 150 m. sikkerhetsmargin - eller i alle fall bruke øynene på å se rundt deg, ikke bare på skjermen. Ekkolodd er ikke standard, men mange har muligehtet til å koble til ekkolodd. Problemet er at med en hurtuggående båt bør du ha en plotter med litt størrelse på skjermen og da blir det dyrere. Du kan jo sjekke Seatronic sine feks. denne: http://www.seatronic.no/kartplotter-kombi-ekkolodd-c-235_269/raymarine-dragonfly-p-5767 Et annet alternativ er nettbrett som f.eks. Ipad med en kartplotter app, f.eks. Navionics. Da bør du kjøpe en skikkelig holder med vanntett boks. Kan være vanskelig å se på dager med mye sol, men ellers en god erstatning for kartplotter. Sitér dette innlegget Link to post
Saltværingen Svart 21.August.2016 Link til dette innlegget Svart 21.August.2016 Har hatt kartplotter med ekkolodd de 2 siste årene. Garmin med 5 toms skjerm. tidligere brukte jeg bare en håndholdt GPS med topografisk kart uten særlig detaljer på sjøen. Opplevde det som et stort framskritt å få sjøkart og større skjerm. Ekkolodd er også absolutt å anbefale. Min båt har heller ikke avsatt plass for plotter, men jeg synes det fungerer fint å ha den på brakett. Da kan den til og med vris i forskjellige posisjoner slik at jeg kan se den om jeg står foran vindskjermen og fisker. Du sier ikke noe konkret om hvor mye du kan tenke deg å bruke på dette. For to år siden betalte jeg ca 7000,- for plotter inkludert kart. Det er sikkert mulig å få det rimeligere. Jeg har erfart at det er veldig greit å ha noe som er fastmontert i båten og tåler vann heller enn å bruke iPad eller lignende. For meg har Garmin fungert greit. Virker rimelig logisk og brukervennlig, men det gjør sikkert de andre merkene også. Sitér dette innlegget Link to post
Zach Svart 21.August.2016 Link til dette innlegget Svart 21.August.2016 https://baatplassen.no/i/topic/120859-valg-av-kartplotter-rundt-7000/ https://baatplassen.no/i/topic/92126-hva-slags-kartplotterkart-b%C3%B8r-jeg-velge/ og mange flere her på BP Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 21.August.2016 Link til dette innlegget Svart 21.August.2016 Garmin EcoMap 52dv er en enkel og grei kartplotter med 5" skjerm som jeg ville tatt med i beregningen.Siden du er helt fersk så kan du få den til å lage en rute ditt du skal så er det bare å følge streken.Koster ca kr 4500. Itilegg trenger du kart til ca 1500 og du kan kjøpe deg en svinger for å få ekolodd noe som betyr ca 700 kroner til. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 22.August.2016 Link til dette innlegget Svart 22.August.2016 (redigert) Jula selger en Lowrance Elite-5m til kr 899 her for tiden. Billigere enn det kan det ikke bli. Men det er jo en utgått modell, uten ekkolodd. http://www.lowrance.com/nb-NO/Produkter/Elite-Series/Elite5m-nb-no.aspx Redigert 22.August.2016 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
HWG Svart 22.August.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.August.2016 Er fult innforstått med at kartplotter ikke er en erstatning for sjømannskap. Men på ferden mot godt sjømannskap tror jeg en kartplotter vil være ett godt hjelpemiddel. Som jeg spøkefullt har sagt til noen venner, jeg kunne egentlig like gjerne hatt en badegummibåt da jeg sjelden er lenger unna hytta enn at jeg kunne hatt ett tau inn til brygga slik jeg hadde når jeg var liten gutt og pappa var engstelig for at jeg skulle forsvinne til havs :-) Tror nok båtopplevelsen vil kunne heves flere hakk når jeg får kuttet "navlestrangen". Vil gjerne komme unna med under 5k om mulig. Er det usikkert å handle brukt? Antar det er en del som bytter ut disse av og til som med andre elektroniske dingser. Det viktigste for meg er at jeg faktisk har ett kart som viser hvor jeg er, og hvor grunner er merket slik at jeg kan finne veien og samtidig slippe å gå på grunn på veien:-) Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 22.August.2016 Link til dette innlegget Svart 22.August.2016 Jeg kjøpte plotter i 2010 med 5,6" skjerm, ekkolodd med hekksvinger. Kom vel på ca 9.000 den gangen som var ganske rimelig for et kvalitetsprodukt med kartbrikke og alt. I praksis bruker jeg knapt ekkoloddet siden jeg ikke er noen utpreget sportsfisker. Så da kan du komme ganske rimelig ut siden modellene uten ekkolodd ofte er på tilbud. Kjøper du brukt så er jo gjerne kartet noe utdatert også, men jeg har ikke oppdatert mitt og det har nå gått bra hittil. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
HWG Svart 22.August.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.August.2016 Ekkolodd er absolutt ikke noe krav, men en fin bonus i så fall. Hvor viktig er oppdaterte kart på sjøen? Mulig jeg er naiv, men er ikke skjær, grunner osv relativt fast? Hva oppdateres? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 22.August.2016 Link til dette innlegget Svart 22.August.2016 (redigert) Det oppdagesstadig nye skjær, og merkingen med staker, bøyer og fyrlykter endres. Jeg oppdaterer hvert annet år selv om jeg skjelden går i ukjent farvann. Kart er ferskvare. Redigert 22.August.2016 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Teerex Svart 22.August.2016 Link til dette innlegget Svart 22.August.2016 (redigert) Som nevnt over solgte Jula en kartplotter til kr 899 før helga. Vet ikke om det er bare her lokalt og om de fortsatt har dem. Kartbrikke til et par tusen kommer jo i tillegg da. Ukentlig oppdateres vel nye skjær og grunner som oppdages, så kartet bør vel helst oppdateres etter 2-3 år. Antar man kan se hva som er oppdatert på sjøkartverkets nettside. Men for de flestes del vil det ikke være noen krise med et eldre kart. Denne er/var jo også på tilbud til kr 3499 https://www.jula.no/catalog/fritid/bat-og-maritime-produkter/batelektronikk/ekkolodd-kompasser-og-batradioer/ekkolodd-plotter-953154/ Redigert 22.August.2016 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
HWG Svart 22.August.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.August.2016 På tilbud, men ikke på lager noe sted. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.