Nordsjøfarer Startet 21.August.2016 Link til dette innlegget Startet 21.August.2016 https://www.nrk.no/nordland/vare-vikingskip-seiler-i-medvind-_-stor-interesse-for-bygging-av-nye-skip-1.13093006 Kor flott :-) Sitér dette innlegget Link to post
roeren Svart 21.August.2016 Link til dette innlegget Svart 21.August.2016 Det er interessant at "viking-"interessene er så sterk og mangfoldig. Den ytrer seg både i båtbyggingen og diverese "vikinglaug" som driver med drakter, håndverksteknikker, festivaler og vikingbygninger. Når det gjelder "viking-"skip, er det nok en del kvalitetsforskjell, hvor nettopp "Draken Harald Hårfagre" kommer helt i toppen - og en god del andre kun har litt oppsvingede stevner som noe "viking-"aktig! Det er verd å merke seg at som forarbeid til bygging av "Draken" bygd båtbyggerne tre firroinger som varianter av forminskede kopier av Gogstadskipet, for å lære mer om nødvendige og "riktige" former, hvorav den ene (var det "Urd". mon tro?) visstnok var særlig vellykket mht seilegenskaper og sjødyktighet. Slike båter vil faktisk kunne være aktuelle for privatfolk eller små samarbeidsgrupper å skaffe seg. Sitér dette innlegget Link to post
HerrPedersen Svart 22.August.2016 Link til dette innlegget Svart 22.August.2016 Vel, det er greit å romantisere om gamle dager. Men faktum er, at hvis Skallegrim Blodøks og Tore Hund osv. hadde levd i dag, så hadde de valgt vekk langskipene, til fordel for RIBer med noen hundre hester på hekken.....Vikingskipene var nok fine båter etter det teknologiske nivået man hadde i vikingetiden, men i absolutt målestokk kommer de til kort mot moderne farkoster. Det må man bare innse. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 22.August.2016 Link til dette innlegget Svart 22.August.2016 Hva er det du vil fram til, HerrPedersen? Skal vi glemme vår historie siden du har en kjekk gummibåt? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
ph. Svart 22.August.2016 Link til dette innlegget Svart 22.August.2016 Og når hundrehesterne hadde fått mer drivstoff i de vennlig innstilte påfyllskipene på veien mellom vestlandet, Orknøyene og Island kunne de tilkjempet seg mer drivstoff fra de innfødte etter strandhugg på skotskekysten. p. Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 22.August.2016 Link til dette innlegget Svart 22.August.2016 Og når vikingene hadde fått motorstopp eller høl i pontonene så kunne de bare ringt etter RS. Ja, hva skal man egentlig med vikingskip. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 22.August.2016 Link til dette innlegget Svart 22.August.2016 De seilte drage skipene sine hele Middelhavet inn til Hellas.. Over nord Atlanterhavet til Amerika.. Gummibåt ? Jeg må le... Sannheten er at skipene de hadde var særs gode sjøbåter.. Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 22.August.2016 Link til dette innlegget Svart 22.August.2016 (redigert) HerrPedersen liker godt å trekke i folk, det skal han ha Veldig kjekt og viktig at slik gammel kunnskap blir tatt vare på Både fartøy fra vikingperioden og nyere båtbygging i Norge er en del av historien som sier litt om hvem vi er, en del av vår identitet. Synes nå selv enkelte moderne RIB'er kan ha lignende skrogdesign som enkelte eldre konstruksjoner som hurtigseilende vikingskip. Tok et par havraftingsfartøy som sto på land på Hundvåg i nærmere øyesyn, disse var spisse som kniver framme, hadde godt utlegg lengre akter og var breie midt på, ikke veldig ulikt enkelte vikingskip Redigert 22.August.2016 av Hakkannen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
HerrPedersen Svart 27.August.2016 Link til dette innlegget Svart 27.August.2016 HerrPedersen liker godt å trekke i folk, det skal han ha Du tok den Sitér dette innlegget Link to post
HerrPedersen Svart 28.August.2016 Link til dette innlegget Svart 28.August.2016 Du tok den Og jeg har faktisk en anetavle som viser min avstamning tilbakeke til Harald Hårfagre. Så egentlig er er det jeg som er den rettmessige kongen av Norge - ikke denne billigimporten fra Danmark ! Sett seil, og ta ladegrep på heimevernsbørsa - nå skal landet vinnes tilbake ! Fremad bolde krigere og sjømenn - kjemp med ild og blod - la ingen som ikke er enig være spart - for landet skal samles - om det må flyte blod - så vet Odin at det var nødvendig ! Hva sier menigheten ? Er jeg egnet som Harald Hårfagre i det nye "historiespelet" som blir en fast attrakson ? Det er en slags fin blanding av virkeligjhet - jeg er sannsynligvis en av få som faktisk kan påberope meg slektskap med Harald Hårfagre, med nogenlunde troverdighet, og fantasi. Sitér dette innlegget Link to post
alf-inge Svart 28.August.2016 Link til dette innlegget Svart 28.August.2016 Tull og vas. Harald Hårfagre er rene anarkisten mot Magnus Lagabøte, som deler av min slekt stammer fra. Magnus var den første norske kongen som fikk skrevet ned lovene som gjaldt. Og dermed den som la grunnlaget for det livsviktige påbudet om flytevest. Aktuell den dag i dag! Sitér dette innlegget Link to post
roeren Svart 28.August.2016 Link til dette innlegget Svart 28.August.2016 Hakkanenen skrev: "---Synes nå selv enkelte moderne RIB'er kan ha lignende skrogdesign som enkelte eldre konstruksjoner som hurtigseilende vikingskip. Tok et par havraftingsfartøy som sto på land på Hundvåg i nærmere øyesyn, disse var spisse som kniver framme, hadde godt utlegg lengre akter og var breie midt på, ikke veldig ulikt enkelte vikingskip :wink:" Fint å få denne tråden tilbake til noe seriøst! Ja, akkurat! Vi som driver med trad.-robåter - for annet å ha dem liggende passive til pynt (eller bare ha dem liggende passive!) - vet at skarpe båter er raskere enn butte, og at godt utlagte midtskip gir god bæring. Det visste middelalderfolkene ("vikingene"), og det vet byggere og brukere av trad.-robåter. Hogde halser er ikke for ingenting! Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 28.August.2016 Link til dette innlegget Svart 28.August.2016 For ikke å snakke om kilekløyvde (altså ikke sagde) bord! Kilekløyvde bord har ikke brutte årringer, dermed blir både styrken og elastisiteten svært høy Ser man fra enden på et gammeldags klinkerbygget skrog i sjø kan man se at akterstevn og forstevn ikke alltid er på linje, stevnene vrir seg i forhold til hverandre i bølgene. Skroget føyer seg og glir dermed gjennom vannet mer på naturlig måte enn senere konstruksjoner som kravellbyde fartøy som er langt mer bastante i sjøen. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.