Jump to content

Bo i norskregistrert båt i Danmark?


Studentseiler

Recommended Posts

Hei, er det noen som vet hvilke regler det gjelder for en norskregistrert båt som skal ligge i Danmark i 3 vintre?

 

Har hørt at EU reglene sier at man kan oppholde seg maks 18 mnd før en må tilbake til hjemland for ikke å betale moms. Betyr det at jeg bare kan seile båten over til Norge hver sommer for å få et stempel, eller hvordan fungerer dette?

Link to post

Ringer du svenske tollmyndigheter , svarer de at du ikke kan gjensette båten I Sverige og reise hjem til Norge. Du må oppholde deg I Sverige når båten befinner seg der. Ulikt Norge, den en utlending kan gjensette båten i inntil 3 måneder før toll og mva krav utløses. Selv tollet jeg inn en liten landstedsbåt I sommer som jegskal ha liggende permanent. Hyggelig og hjelpsomme folk hos tollen☺

Jeg ville tatt en telefon til danske tollmyndigheter.

Redigert av Kaskazi (see edit history)
Link to post

EN  båt som ikke er momset til EU (og eies av en ikke-EU borger) kan være i EU i 18 mnd og utvide til 24 mnd hvis den ligger 6 mnd på land før VAT må betales. Det er innen minimumstid du må være borte i mellom hver 24 mnd, så med en svipptur til Norge annenhvert år så skulle det i prinsippet være lovlig.  http://ec.europa.eu/taxation_customs/customs/procedural_aspects/imports/temporary_importation/article_994_en.htm

 

MEN som det står på Noonsite kan norske båter være 6 mnd i sjøen og 6 mnd på land i et ubegrenset antall år. Jeg er usikker på om den siste regelen praktiseres i alle EU-land. Har prøvd å finne lovteksten, men ikke klart det. 

http://www.noonsite.com/General/EuropeanUnion

Link to post

Det kan være vanskelig til tider. Svensken med Bav som var på seiltur langs norskekysten gikk jo i baret på denne hensettelsesregelen. Han var på tur fra Stockholm til Finnmark. I Bodø tok han en pause, og reiste hjem. Da slo Tollvesent til, og forlangte moms for båten fordi han hadde reist fra den. 

Denne regelen ble senere lempet på ved at det ble annledning til å sette båten på tollager.

Link to post

Det er slik Krimart refererer til i første linken jeg oppfatter at svenske myndigheter implementerer regelverket. Om danske myndigheter gjør det samme, vet jeg ikke. Men det skulle forbause meg om de anvender en striktere tolking. Men for all del, sjekk med dansk tollmyndighet. Det som det kokte ned til med svensken i Norge, var at han ikke hadde meldt til tollmyndighetene at båten skulle ligge lagret her. I prinsippet manglet det en telefonsamtale. Så vidt jeg husker vant han påfølgende rettsak. Men det kostet båteieren uansett mye tid, penger og ergrelser.

Link to post

EN båt som ikke er momset til EU (og eies av en ikke-EU borger) kan være i EU i 18 mnd og utvide til 24 mnd hvis den ligger 6 mnd på land før VAT må betales. Det er innen minimumstid du må være borte i mellom hver 24 mnd, så med en svipptur til Norge annenhvert år så skulle det i prinsippet være lovlig. http://ec.europa.eu/taxation_customs/customs/procedural_aspects/imports/temporary_importation/article_994_en.htm

 

MEN som det står på Noonsite kan norske båter være 6 mnd i sjøen og 6 mnd på land i et ubegrenset antall år. Jeg er usikker på om den siste regelen praktiseres i alle EU-land. Har prøvd å finne lovteksten, men ikke klart det.

http://www.noonsite.com/General/EuropeanUnion

Det ville vært veldig interessant om du tok en telefon til det svenske tollvesenet og forhørte deg om deres syn på eu-reglene.

Link to post

Gidder ikke. Hulda er så ofte ute av Sverige at det har ingen betydning. Men for omlag 30 år siden slo svenske tollmydigheter til i Strömstad og sende regning på mva og toll på alle norske båter som lå i vinteropplag. Blant annet ble en bekjent rammet, derfor vet jeg. Det ble et himla politisk rabalder, der man meddelte sentrale myndigheter om at hvis man gjenomførte dette, ville halve Bohsulän havne på sosialbudsjettet. Kravet ble frafalt og reglene ble endret. I dag ligger det drøssevis med norske båter fast i Bohuslän. Jeg har aldri hørt det minste rykte om at noen har fått problemer.

Link to post

et brev til danske tollmyndigheter nok lurt, får du et skriftlig svar er man det være mye verdt. 

 

Jeg ville uansett passet på å melde båten offisielt inn i Danmark ved ankomst. Ved første "Port of Call" tar du med deg skipspapirene og passet til havnemyndigheter of tollmyndigheter og ber om et bevis på at du er deklarert for innreise. Dette må du så gjenta når du seiler ut igjen, pass på å få stempel på at du har seilt ut av Danmark, og tilsvarende inn i Norge i "mellomperioden". 

http://www.noonsite.com/Countries/Denmark?rc=Formalities#Clearance

 

For å gjøre det HEEEELT korrekt kan du melde fra på VHF og heise gult Q-flagg (Quarantine) frem til du er deklarert. Høres komisk ut men i andre land er det et strengt byråkrati for å ta i mot (og slippe ut igjen) besøkende båter - så vi kan være glad det er såpass slepphendt i vår lille andedam. 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...