Jump to content

Løs bolt til trimsylinder på DPH-C

Helleberg

Recommended Posts

Fikk en feilmelding på EVC'EN tidligere i sommer. Så da at trimnivået hadde endret seg drastisk på displayet. Auto trim var innkoblet. Stoppet motoren og startet igjen. Alt ok. Dette skjedde flere ganger når jeg gikk ut av plan. Skrudde av auto trimmen. Da var ikke alarmen så følsom. Men trim nivået endret seg selv om drevet ikke bevegde på seg. Etterhvert ble hard sjøl også utslagsgivende. Etter mye googling kom jeg frem til at det var bolten til trimsylinderen som trimindikatoren "føler" på som var problemet. Fant også en ufullstendig tråd om det her inne. Det jeg lurer på er fremgangsmåten for å utbedre dette. Er umulig å komme til for det først så jeg lurer på å løfte ut motoren. Men er det kun å ta ut bolte og kjøre på med locktite på denne og settskruen eller er det andre ting jeg må tenke på? Takk for svar ?

Takk for svar!

Kan det at bolten glir dårlig være årsaken til problemet? Tror du jeg må av med drevet for å komme til settskruen?

Bolt og sensor er helt utilgjengelig i min båt så planen er å delvis løfte ut motoren, eller demontere deler av motoren for å komme til.

Litt jobb så vil sikre at utbedringen holder. Om ikke locktite på bolten, hva med locktite på settskruen ?

Eller etter at bolten er dratt til, drille et hull i bolten via hullet til settskruen for å sikre at den ikke vrir seg?

Og om jeg trimmer helt ned ( -5 )før demontering , kan jeg da manuelt vri sensoren til -5 igjen når jobben er gjort? Eller må den elektronisk kalibreres etter remontering?

Tror ikke du skal bruke loctite. Bolten må rotere ift transom og loctite kan fort trekke inn der det skal være bevegelse. Settskruen sitter i enden på trimsylinderen og hvis denne sitter som den skal burde det virke. Jeg ville uansett tatt ut bolten og sjekket at den glir lett i hylsene i transom, det må du gjøre på land.

• 2 uker senere...

Om du nå leser denne tråden å lurer på svaret på mitt siste innlegg...hold inne "N"(Nøytral), sett på tenningen(Trinn1).Slipp "N". "N" lyset skal nå blinke I diplayet på spaken.I displayet til EVC'en står det "Trim til Max". Trim opp til det stopper. Trykk "N". Nå står det "trim til min". Trim ned til det stopper. Trykk "N". Du har nå kalibrert helt selv ?

-blir det ikke riktigere å trimme drevet så høyt som ønskelig maxpunkt under kalibreringen?

Jeg skulle sjekke noe på DPH drevet mens den lå på sjøen, etter at den kom fra service med belgskifte.

Normalt stopper det like før det tar oppi badeplattformen, siden det var kalibrert slik.

Denne gangen hadde det ikke blitt kalibrert, og jeg hørte det knaset uten plattformen.

Så, stopp før det går oppi! Mao du må ha hjelpemann.

• 9 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...