Helleberg Startet 21.August.2016 Link til dette innlegget Startet 21.August.2016 Fikk en feilmelding på EVC'EN tidligere i sommer. Så da at trimnivået hadde endret seg drastisk på displayet. Auto trim var innkoblet. Stoppet motoren og startet igjen. Alt ok. Dette skjedde flere ganger når jeg gikk ut av plan. Skrudde av auto trimmen. Da var ikke alarmen så følsom. Men trim nivået endret seg selv om drevet ikke bevegde på seg. Etterhvert ble hard sjøl også utslagsgivende. Etter mye googling kom jeg frem til at det var bolten til trimsylinderen som trimindikatoren "føler" på som var problemet. Fant også en ufullstendig tråd om det her inne. Det jeg lurer på er fremgangsmåten for å utbedre dette. Er umulig å komme til for det først så jeg lurer på å løfte ut motoren. Men er det kun å ta ut bolte og kjøre på med locktite på denne og settskruen eller er det andre ting jeg må tenke på? Takk for svar ? Sitér dette innlegget Link to post
Helleberg Svart 22.August.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.August.2016 Ingen som har hatt samme problemet? Sitér dette innlegget Link to post
Helleberg Svart 24.August.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.August.2016 Prøver igjen :) Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 25.August.2016 Link til dette innlegget Svart 25.August.2016 Tror ikke du skal bruke loctite. Bolten må rotere ift transom og loctite kan fort trekke inn der det skal være bevegelse. Settskruen sitter i enden på trimsylinderen og hvis denne sitter som den skal burde det virke. Jeg ville uansett tatt ut bolten og sjekket at den glir lett i hylsene i transom, det må du gjøre på land. Sitér dette innlegget Link to post
Helleberg Svart 25.August.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.August.2016 Takk for svar! Kan det at bolten glir dårlig være årsaken til problemet? Tror du jeg må av med drevet for å komme til settskruen? Bolt og sensor er helt utilgjengelig i min båt så planen er å delvis løfte ut motoren, eller demontere deler av motoren for å komme til. Litt jobb så vil sikre at utbedringen holder. Om ikke locktite på bolten, hva med locktite på settskruen ? Eller etter at bolten er dratt til, drille et hull i bolten via hullet til settskruen for å sikre at den ikke vrir seg? Og om jeg trimmer helt ned ( -5 )før demontering , kan jeg da manuelt vri sensoren til -5 igjen når jobben er gjort? Eller må den elektronisk kalibreres etter remontering? Tror ikke du skal bruke loctite. Bolten må rotere ift transom og loctite kan fort trekke inn der det skal være bevegelse. Settskruen sitter i enden på trimsylinderen og hvis denne sitter som den skal burde det virke. Jeg ville uansett tatt ut bolten og sjekket at den glir lett i hylsene i transom, det må du gjøre på land. Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 26.August.2016 Link til dette innlegget Svart 26.August.2016 Bevegelsen i denne bolten er svært liten, du klarer aldri å justere inn trimverdien ved å stille på potmeteret. Den må kalibreres elektronisk. Sørg for at settskruen sitter, bruk gjerne loctite på denne. Så sant det ikke er noe feil med bolten eller hylsene den glir i skal dette fungere prima. Sitér dette innlegget Link to post
Helleberg Svart 26.August.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.August.2016 Er det mulig å kalibrere via EVC'EN eller må jeg til Lasa eller lignende? Sitér dette innlegget Link to post
Helleberg Svart 5.September.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.September.2016 Om du nå leser denne tråden å lurer på svaret på mitt siste innlegg...hold inne "N"(Nøytral), sett på tenningen(Trinn1).Slipp "N". "N" lyset skal nå blinke I diplayet på spaken.I displayet til EVC'en står det "Trim til Max". Trim opp til det stopper. Trykk "N". Nå står det "trim til min". Trim ned til det stopper. Trykk "N". Du har nå kalibrert helt selv ? Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 5.September.2016 Link til dette innlegget Svart 5.September.2016 -blir det ikke riktigere å trimme drevet så høyt som ønskelig maxpunkt under kalibreringen? Jeg skulle sjekke noe på DPH drevet mens den lå på sjøen, etter at den kom fra service med belgskifte. Normalt stopper det like før det tar oppi badeplattformen, siden det var kalibrert slik. Denne gangen hadde det ikke blitt kalibrert, og jeg hørte det knaset uten plattformen. Så, stopp før det går oppi! Mao du må ha hjelpemann. Sitér dette innlegget Link to post
Helleberg Svart 8.Juni.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2017 Så innlegget ditt nå.. Men ja du har helt rett, gjorde samme feilen selv :P Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.