båtfyren Startet 22.August.2016 Del på Facebook Startet 22.August.2016 Båten star på land etter at flere som kan med båt sier jeg har lekkasje I en eller flere sylindere så motoren må ut og overhales. Jeg har avtalt med en mekanikker rom at han tar imot denne som et vinter prosjekt hvor den blir levert ferdig i start av april. Mekanikker vil først lage en diagnose før han begynner å skru så får jeg se hva som kommer her. Når motoren er ute vil jeg sjekke alt annet som også er vanskelig å komme til. Hva må jeg huske FØR jeg tar ut motor ? Er det noen vinkler som skal måles / noteres ? Bilder blir tatt. Eksos rør skal sjekkes/byttes Gir wire er byttet men slangen er ikke byttet så trolig blir denne byttet. Kjøleslange stuss tilkobling innside, sjekkes/byttes Sjekke styring gjennomføring, har hatt lekkasje her og en eller flere av smøre nipler er rustet og tar ikke nytt fett. Jeg har slark i styring så vurderer å ta ut gaffel for sjekk. Tanker ? Er det noen grunn for å bytte motorlabber ? De som jeg har virker som de er ok. Noen anbefaler å montere olje avtapping på underside av bunnpanne, tanker ? Motor AQAD41A ifra 1986 Drev DP 290 ukjent årstall Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 22.August.2016 Del på Facebook Svart 22.August.2016 Hvis motorlabbene er fra 1986 hadde jeg skiftet de :-) Skifte clutch på drevet hvis den girer silkemykt. Det tar ca 1,5-2 timer hvis man kan skru... Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Jori Svart 22.August.2016 Del på Facebook Svart 22.August.2016 Rense motor både på saltvannssiden og ferskvannssiden. Plukk av oljekjøler og VV, legg de i syrerens (innvendig). Kjør gjerne systemrens før du gjør det, slik at du renser slanger/rør samtidig. Bytte motorlabber ja, bytte pakningen på styregaffel (kan føre at du m,å gjøre mye mer) Ofte at styregaffel og og styrehus er irret helt sammen. Bytte slanger på tiltsystemet (alt dette er endelig lett tilgjengelig når motor er ute) Så ville jeg ha lakkert motor når den er ute. Noen ideer til deg Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 22.August.2016 Del på Facebook Svart 22.August.2016 Hei Det fyrste spørsmålet er vel om motoren skal ombord att? Den er 30 år, og har kanskje gjort jobben. Reparasjonar av gamle motorar har ein tendens til å ta lengre tid enn ein trur. Ofte er det dyrare òg. Ask Sitér dette innlegget Link to post
volvo_penta_ Svart 22.August.2016 Del på Facebook Svart 22.August.2016 (redigert) Skift også begge lagrene i svinghjulshuset når motoren først er ute, koster noen hundrelapper for nye lager. Ellers må motoren ut igjen senere for å ta de på så gamle hus som a motoren har. Jeg skiftet også simring på veivakselen bak når jeg hadde mulighet. Ingen vinkler når dette står på drev, dra til i bakkant først så retter motoren seg inn selv, og dra så til labbene foran til slutt. Etter hvor mye plass du har i motorrom kan det være enklest å skru av intercooler først for å kjøpe seg litt mere plass. Selv om det ser romslig ut der nede, blir det gjerne litt trangt når den skal opp gjennom luka. Lekker styregaffelen har du en gylden mulighet til å ta denne nå. Mest sannsynlig er den tæret og må byttes. Har du flaks er det kun foringene. Koster ca 6000 komplett ny, ligger en ny på Finn til 4 nå når jeg sjekket nylig. Dette er mine erfaringer. Redigert 22.August.2016 av volvo_penta_ (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
GjeEsp Svart 23.August.2016 Del på Facebook Svart 23.August.2016 Når man har hatt motoren ute og skiftet labber så må vel en fin retting av motor vs drev/transom til etterpå? Har ikke skiftet denne type motor selv (kun VP V8 med DP-S drev), men vil tro prinsippet er det samme. Når man skifter labbene vil jo motorstilling kunne bli noe endret. Man kan jo selvfølgelig være veldig nøye med å måle posisjon på gamle og nye labber, men jeg ville nå uansett ha fått tak i en tolk og fin rettet motor/transom så slipper en krøll i etterkant. Dumt å legge tid å krefter i skifte av lager om de må byttes etter kort tid pga slurv ved montering. Mvh Gjert Sitér dette innlegget Link to post
båtfyren Svart 23.August.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.August.2016 Windy37GM, skifte gir om det er slitt. Er det "konen" du mener ? den er byttet for ca 40 drifttimer siden. Jeg har tatt av 6 bolter som ble holdt av 3 metalplater. Dette gjør at "ringen er løs" må den vekk eller kan den stå ? Er motor løs I bakkant eller har jeg glemt noe ? https://baatplassen.no/bildearkiv/52/52810/1471939120.jpg Sitér dette innlegget Link to post
Terje Svart 23.August.2016 Del på Facebook Svart 23.August.2016 (redigert) 6 bolter bak, og motorfestene, så er den løs. Selvfølgelig må dieselslange tur og retur av. 12 volts kabel på starter, minus på blokk, kabelstokk til motor, gasswire, eventuelt slanger til varmtvannstang, eksosmuffe av. Ringen bak er lettest å bare ta vekk, skal ikke være noe problem. Skifter du labber, så justeres disse ved å se på klaring mellom drevplate og transom, rett der hvor den sorte store pakningen sitter. Når du først har motoren ute, sjekk også innsugsmanifoilen. Er det tæring på denne, da tenker jeg på den platen som sitter nærmest motoren, må den byttes. Konsekvens av tæring her er at små biter kan falle av og da komme mellom ventil og ventilsete. Da blir ventil slått skeiv, og du er ikke langt unna et havari. Redigert 23.August.2016 av Terje (see edit history) Sitér dette innlegget Terje Nidelv 300 sport Volvo penta D6 Link to post
Windy37GM Svart 23.August.2016 Del på Facebook Svart 23.August.2016 Windy37GM, skifte gir om det er slitt. Er det "konen" du mener ? den er byttet for ca 40 drifttimer siden. Yepp. Er den skiftet for 40 timer siden holder den ca 500 til 1000 timer fremover :-) Lykke til! Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
volvo_penta_ Svart 23.August.2016 Del på Facebook Svart 23.August.2016 Ringen bak bør vekk, den må muligens lirkes litt helt ut forbi trim sylindrene, eller svinge litt på styrehjelmen. Ringen bør vekk fordi man da har mulighet til å se igjennom båten bakenifra, at den første gummiringen bak motoren har lagt seg korrekt når motor skal inn igjen. Sitér dette innlegget Link to post
kdtran Svart 23.August.2016 Del på Facebook Svart 23.August.2016 (redigert) Er i gang med samme jobb så tråden og tipsene leses med stor interesse. Mister 1liter kjølevæske per time fra babord motor, så 2stk AD41P-A, 2000 modell skal ut av båten og enten overhales eller erstattes av FPT Iveco S30-230. Sitter og regner på hva som vil lønne seg, både økonomisk og i form av "problemfritt" båthold de neste fem årene. Båten er tung akter, så 250kg mindre vekt i hekken og 10% høyere dreiemoment er veldig fristende.. Det er litt lite å gå på i høyden men dette kan løses ved bruk av Jack-shaft. Får se hva det blir til. Prosjektråd blir det nok uansett. ? Redigert 23.August.2016 av kdtran (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
båtfyren Svart 23.August.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.August.2016 kdtran Og plutselig ble jeg usikker igjen på avgjørelsen min, bytte motor eller overhale Jeg har i grunnen valgt å gå videre for min gamle 41 men det kommer litt an på hva mekaniker sier. Om han sier "dette er skrot" må vel jeg også kjøpe ny / pent brukt motor. Fint med prosjekt tråd. Lykke til :-) Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 23.August.2016 Del på Facebook Svart 23.August.2016 kdtran Og plutselig ble jeg usikker igjen på avgjørelsen min, bytte motor eller overhale Jeg har i grunnen valgt å gå videre for min gamle 41 men det kommer litt an på hva mekaniker sier. Om han sier "dette er skrot" må vel jeg også kjøpe ny / pent brukt motor. Fint med prosjekt tråd. Lykke til :-) Er du sikker på at du skal ha båten i mange år fremover, sett i nye. Er du usikker, reparerer de du har. Det er mitt råd, å koste opp gamle motorer er dyrt, hvis du ikke kan gjøre det selv. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
kdtran Svart 23.August.2016 Del på Facebook Svart 23.August.2016 Det er ikke lett å konkludere med hva en skal gjøre. Jeg kjøpte båten i sommer og den oppfylte alle våre kriterier samt hadde en pris vi var villige til å betale så jeg la absolutt all kompetanse og kritisk dømmekraft til side ifm båtkjøpet. Kan strengt tatt ikke si at jeg angrer ettersom båten er perfekt for vår bruk de neste 5-6 årene og er svært velholdt over dørkplatene. Det tekniske klarer jeg fint å gjøre noe med selv, så primærutfordringen for meg er tiden som vil gå med til å gjøre fulloverhaling av maskinene. Hadde jeg kjent service historikken til motorene og vært overbevist om at denne var god ville jeg nok ikke tenkt i retning av re-motorisering. Jeg ser ikke for meg at båten øker i verdi ved ett motorbytte ettersom den er en 1986 modell, men jeg tror det vil være lettere å selge gammel båt med relativt nye maskiner kontra gammel båt med gamle, dog overhalte maskiner. I tillegg kan jeg ved ett motorbytte nyte de neste årene ombord uten å bruke hundrevis av timer på å reparere ting som stadig går galt, hvorav 2 av disse årene med full motorgaranti. Det har stor verdi for meg og for familien min som ser lite nok av pendlerpappaen sin som det er, og jeg er villig til å betale litt for denne type "frihet" forutsatt at familieøkonomien klarer å bære kostnaden ved det. Sitér dette innlegget Link to post
volvo_penta_ Svart 23.August.2016 Del på Facebook Svart 23.August.2016 Forstår godt tankene vedr. ny motor. Har overhalt en selv, det tar mye tid å gå gjennom alt. Startet i april og er ikke helt i mål ennå pga statlig nye ting som dukker opp. Kjenner jeg er en smule lei av å skru på en viss grønn stein nå ? På en annen side så koster 2 nye mere enn en feit familiebil så blir jo en avveiing. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 24.August.2016 Del på Facebook Svart 24.August.2016 Jeg har i grunnen valgt å gå videre for min gamle 41 men det kommer litt an på hva mekaniker sier. Om han sier "dette er skrot" må vel jeg også kjøpe ny / pent brukt motor. Ja, så enkelt er det. Vent med avgjørelsen til feilsøkingen er ferdig. Da vet du hva du går til, og kan lettere sammenligne kostnader. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
båtfyren Svart 28.August.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.August.2016 Så var motoren ute og levert til verksted som er rimelig etter hva min svoger sier. Så får vi se. Mens jeg venter tar jeg fatt i andre oppgaver som står på lista som er å sjekke alt som er av gjennomføringer til drevet. S-slange, wire slange osv. Styrehjelm er tatt av (satt noe inn i .....) alt er gallsblåst og ser flott ut, nesten. På styregaffel er det på selve toppen, den som går opp i skjold en del tæring. Spørsmål: Hvor mye tæring kan en godta ? kan dette sveises ? jeg knakk tilt indikator sensor, ny koster ca 2600 :-( men hvordan får jeg sensor ut ? I min iver å få renset alt skrudde jeg delvis av boltene som holder styrehjelm sammen med gaffel, etterpå ser jeg dette er veldig fyfy men spesiell advarsel. Må styrehjelm byttes ? (detta blir dyrt) Sitér dette innlegget Link to post
Jori Svart 28.August.2016 Del på Facebook Svart 28.August.2016 (redigert) Hvis du begynner å følge med på Finn allerede nå, vil du finne flott brukte (lenge lagret nye) styrehjelmer, gaffler etc. Da kan du unngå å kjøpe alt nytt fra Pentaforhandler. Venter man til våren, havner man alltid i den situasjonen. Uten å ha sett bilde av din styregaffel vil jeg si anskaff en ny (brukt). Helt vanlig at disse irrer og også at lagrene de sitter i er tette, så du ikke får inn fett. ' En annen ting, du sjekker ikke S-slangen, den BYTTER du. Du bør vurdere å sjekke eller helst bytte ut hydraulikkslangene til tilt/trim samtidig nå som du har lett adgang. Tiltindikator ryker også sunn ved demontering, helt normalt. ikke noe med din kunnskap det, er bare slik. De har jeg dessverre sjelden sett brukt, så den må du kanskje regne med å kjøpe ny. Lurer på om det var en på båtplassen her som skulle begynne importere dette til mye hyggeligere pris, (kan hende jeg husker feil der) Ja det kommer dessverre til å koste, slik er det når man setter igang med denne jobben. Det ene tar det andre, men så er det også da gjort for mange år fremover Redigert 28.August.2016 av Jori (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
volvo_penta_ Svart 28.August.2016 Del på Facebook Svart 28.August.2016 Spørs litt hvor den har tæret, er det helt opp til splinsen er det vanskelig å foreta en reparasjon her, det var min og da var det egentlig bare å kjøpe ny. Stemmer som du sier at skrue forbindelsen mellom hjem og gaffel ønsker ikke Volvo at man skal tukle med selv, pga. sikkherhet og konsekvenser hvis denne løsner. Er nok en grunn til at skru trekker sporene her er boret vekk på de nye man kjøper nå. Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 29.August.2016 Del på Facebook Svart 29.August.2016 Så var motoren ute og levert til verksted som er rimelig etter hva min svoger sier. Så får vi se. Mens jeg venter tar jeg fatt i andre oppgaver som står på lista som er å sjekke alt som er av gjennomføringer til drevet. S-slange, wire slange osv. Styrehjelm er tatt av (satt noe inn i .....) alt er gallsblåst og ser flott ut, nesten. På styregaffel er det på selve toppen, den som går opp i skjold en del tæring. Spørsmål: Hvor mye tæring kan en godta ? kan dette sveises ? jeg knakk tilt indikator sensor, ny koster ca 2600 :-( men hvordan får jeg sensor ut ? I min iver å få renset alt skrudde jeg delvis av boltene som holder styrehjelm sammen med gaffel, etterpå ser jeg dette er veldig fyfy men spesiell advarsel. Må styrehjelm byttes ? (detta blir dyrt) Hva knakk du på sensoren? Ta kontakt på PM da jeg har utviklet nye av disse til ca 40% av prisen til VP :-) mvh Windy37GM Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
båtfyren Svart 29.August.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.August.2016 Her er I det minste bilde over tæring. Til venstres kan fett kanal sees. Jeg er litt red å sveise siden å få dette rundt etterpå vil være vanskelig. ">http:// Hvordan får jeg ut sensor ? Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 29.August.2016 Del på Facebook Svart 29.August.2016 Sensor for tilt (DPE/290 drev, ikke sant?) sitter med 2 skruer på innsiden i motorommet. På toppen av transom mvh Windy37GM Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
båtfyren Svart 29.August.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.August.2016 Windy 37 GM Jegkan ikke se noen skruer og sensor sitter I topp av hjelmstag. Kan så vidt skimte det på bildet. På underside kunne jeg ta å dra ned et tannhjul som satt opp I sensor. men jeg klarer ikke å se hvordan sensor skal løsnes Sitér dette innlegget Link to post
volvo_penta_ Svart 29.August.2016 Del på Facebook Svart 29.August.2016 Sensoren må løsnes fra innsiden av motorrom, sitter med en tynn, flat "gaffel", skrudd med en skrue. Ser hvor ledningene går inn. Sitér dette innlegget Link to post
båtfyren Svart 29.August.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.August.2016 Volvo_penta Stemmer og den "gaffel" har jeg tatt ut og renset, god som gullmen selve sensor sitter fast nede I styrehjelm gaffel. Kan jeg dunke på underside ? Må jeg skrue inn en skrue I gammel sensor for å få løs ? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.