MegaTrondy Startet 22.August.2016 Link til dette innlegget Startet 22.August.2016 Har en eldre snekke hvor jeg har hatt problemer med batteriene i den senere tid. På venstre side i bildet er det 3 vippe brytere. 1 for start batteriet og 2 for forbruks batteriene. I det siste virker bare den ene bryteren på forbruks batteriene. Jeg er mener at begge virket før. Men for meg ser det ut som at batteriene er koblet sammen? Volt meteret i båten ramler ned på 8-10 volt når jeg slår på vindusviskere og motoren ikke er i gang. Volt meteret jeg kobler ditekte på batteriene viser rundt 12,8 volt. Har byttet ut et forbruks batteri da jeg trodde det var ødelagt, men har ikke hjulpet. Noen tips. Slik ser det ut nedi der. Beklager rotet. Holder på å feilsøke. Sitér dette innlegget Link to post
Moon72 Svart 22.August.2016 Link til dette innlegget Svart 22.August.2016 Koblingene på bryterne ser veldig oksiderte ut. Det kan føre til dårlig forbindelse og/eller spenningsfall. Burde skrus løs, pusses rent og skrus sammen igjen. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 22.August.2016 Link til dette innlegget Svart 22.August.2016 Den midterste bryteren din er til å sammenkople start og forbruk. Dvs du har en til start og en til forbruk, og en til sammenkopling I tilfelle startvansker. Ellers så slites også hovedbrytere, jeg skiftet en I går da den ikke slapp gjennom strøm nok til lanternene en gang... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Code0 Svart 22.August.2016 Link til dette innlegget Svart 22.August.2016 det er vel ikke god latin å bytte et av to batterier.., man bør bytte begge, selv om bare et er gåent.. På bildet ser det ut til at det kun er to brytere det er koplet kabler på..? Forbruksbatteriene er koplet sammen, pluss til pluss, og minus til minus, dvs koplet i parallell. Da har du fortsatt 12 Volt, men dobbelt så mye. men er en celle gåen, så ødelegger det for hele banken. For å feilsøke, kan du kople fra et av batteriene, og starte vindusvisker, og se hva spenningen er da. Så kopler du innpå kun det andre batteriet, og ser om det gir samme, eller bare 10 V. Mulig det ene batteriet ditt ødelegger for det andre... Sitér dette innlegget Link to post
MegaTrondy Svart 22.August.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.August.2016 Jeg koblet fra det nye batteriet slik at bare det gamle var koblet til. Det håndholdte volt meteret viste 12,7 volt med blastning, mens det fastmonterte i båten gikk ned til 8 volt. Alarmen på ekkoloddet kom også på. Den piper ved lavt batteri. Når jeg koblet til det nye batteriet sluttet alarmen å pipe, men måleren i båten viser fortsatt lavt batteri med belastning. Det håndholdte voltmeteret beveger seg nesten ikke. Forsøkte å koble til batteri lader, men den ville ikke lade på grunn av det var fullt mente den. Sitér dette innlegget Link to post
MegaTrondy Svart 22.August.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.August.2016 (redigert) Nærbilde av bryterne.Den lengst unna er start. De to andre er forbruk. Hvis jeg må bytte bryter, hvor finner jeg passende? De fleste brytere jeg finner er maks 100 A. Jeg har 120 Ah batteri. Hvis de er koblet sammen så? Eller går det fint siden det står 100 A kontinuerlig strøm? 120 Ah på batteriet er jo hvor mye som leveres i løpet av en time? A Kontinuerlig strøm og Ah er vel ikke det samme? Redigert 22.August.2016 av MegaTrondy (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Steini Svart 22.August.2016 Link til dette innlegget Svart 22.August.2016 (redigert) Du kan feks handle fra ebay. http://www.ebay.com/itm/60A-250A-AMP-Car-Auto-Marine-Boat-Stereo-Audio-Inline-Circuit-Breaker-Fuse-EFS-/291734789111?var=&hash=item43ecbf9bf7:m:mh4orC1dUAz3jUpkQuagIBQ eller slike: http://www.ebay.com/itm/Isolateur-Batterie-Interrupteur-Switch-Coupe-Electrique-voiture-12V100A-NEUF-/181820205298?hash=item2a555428f2:g:1nwAAOSwyQtVvJRL eller: http://www.ebay.com/itm/162050586082?_trksid=p2060353.m2749.l2649&ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT A og AH er to forskjellige ting ja. Du kan fint kjøra 100A bryter eller sikring på 120AH batteri.(sålenge forbruket ikkje overstiger 100A) A er forbruk mens AH er kapasitet. Redigert 22.August.2016 av Steini (see edit history) Sitér dette innlegget -Steini https://baatplassen.no/i/topic/128201-midgard-på-tur/ Link to post
MegaTrondy Svart 22.August.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.August.2016 Kjøpte biltema sine brytere. Det er vel ikke noe forskjell i montering? Sitér dette innlegget Link to post
Steini Svart 22.August.2016 Link til dette innlegget Svart 22.August.2016 funka heilt sikkert lika fint :) Sitér dette innlegget -Steini https://baatplassen.no/i/topic/128201-midgard-på-tur/ Link to post
Fantino Svart 22.August.2016 Link til dette innlegget Svart 22.August.2016 Det er plenty med 100A på bryteren til forbruk, men på start og på paralell-bryteren/"nødstart"-bryteren bør du har høyere rating - dvs. minimum antall A som startmotor trekker i oppstartsøyeblikket. Ang spenning som dropper så høres det ut som om du har en dårlig kobling en eller annen plass mellom batteriene og forbrukeren. Få tak i et multimeter og sett det på spenningsmåling. Slå på vindusvisker slik at spenning dropper. Mål så systematisk ledningsstrekkene fra batteri til vindusvisker. Der du finner de 2.8-4.8 Voltene som "mangler" (differansen mellom 12.8 og 8-10 Volt) har du en dårlig kobling. Begynn med å måle mellom + pol og + på vindusvisker, deretter - pol og - på vindusvisker. Så fortsetter du å dele opp strekket til du finner spenningsfallet. Hovedbryter forbruk kan du friskmelde eller sykemelde ved å måle over den mens vindusvisker står på. Det skal ideelt sett ligge temmelig nær 0V over bryteren når den er påslått. Hvis det ligger spenning over den er det bare å skifte. Sitér dette innlegget Link to post
knut1955 Svart 22.August.2016 Link til dette innlegget Svart 22.August.2016 For meg ser det ut til at den midtre bryteren er koblet med en bit patentbånd mellom forbruk og start, rustent og ser ille ut. leder nok strøm dårlig. Hensikten er å kunne koble forbruk og start sammen for nødstart og lading? Rengjør og bytt ut rustne komponenter. Du har også mange tilkoblinger direkte på polene og "varm" side av hovedbryterne - dette er potensielle strømtyver. Start med å rydde opp her - så har du kanskje løsningen. Sitér dette innlegget Link to post
MegaTrondy Svart 23.August.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.August.2016 (redigert) Jeg starter med å se over brytere og kabelsko tenker jeg. Siden flere av dere nevner brytere så har jeg troen på at det kanskje er en av synderne, eller kanskje er synderen. Når jeg tenker litt tilbake var jeg på tur med madammen. Husker at vi ikke fikk på lys med en gang. Måtte flippe hoved bryterne opp og ned noen ganger før strømmen slo seg på (forbruk). Husker jeg trodde det kanskje var sikringen som var gått, men så kom lyset til slutt.Knut1955 - ja det ser ut som den bryteren i midten er koblet sammen med start. I den forbindelse lurer jeg på om noen kan svare meg på hvordan de 3 batteriene lades? Lader dynamoen alle 3 batteriene på en gang, eller lader den bare start batteriet? Jeg har for øvrig et solcelle panel som er koblet direkte (inkludert laderegulator pluss sikring) til pluss og minus på det ene forbruks batteriet. Lader dette bare forbruks batteriene, eller lader den også start? Redigert 23.August.2016 av MegaTrondy (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 23.August.2016 Link til dette innlegget Svart 23.August.2016 Solcellen din lader nok bare forbruk. Når det gjelder lading fra dynamo må du nesten sjekke om du har en skillediode eller skillerele mellom dynamo og batterier. Følg ledningene, og se hva du finner. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
MegaTrondy Svart 24.August.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.August.2016 Da har jeg byttet den første bryteren og har sett over de andre. Merket ikke så stor forskjell. Selv om brytere osv ser dårlig ut på bildet er kontaktflaten helt fin. Har gått over med litt fint sandpapir på resten for å se om det hjelper. Fortsatt har jeg samme problem med at volt meteret viser lavt når jeg slår på lanterner og/eller vindusviskere. Måler jeg direkte på batteriet viser det helt fint. Kan volt meteret i båten være på "bærtur" eller kan det være at det ene batterier (selv om det viser helt fint) kan være skadet? Skulle ikke batteriet ha vist lavere volt under belastning hvis det er noe galt med det når jeg måler direkte på polene? Måleren i båten viser lavere men volt meteret mitt viser bare noen brøkdeler mindre under belastning. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 24.August.2016 Link til dette innlegget Svart 24.August.2016 (redigert) Er det voltmeteret et slikt "billig" viserinstrument på "dasjboardet", kan det selvfølgelig være feil. Mål spenningen med det multimeteret du tydeligvis har både på batteriet og rett på forbrukerne. Dermed kan du finne ut av om det er spennigsfall i kablingene eller voltmeterfeil. Redigert 24.August.2016 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
MegaTrondy Svart 24.August.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.August.2016 Du tenker om jeg sammenligner målinger på batteriet med måling ute på en lanterne lampe for eksempel for å se om alt kommer fram? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 24.August.2016 Link til dette innlegget Svart 24.August.2016 Ja! Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
ivar Svart 25.August.2016 Link til dette innlegget Svart 25.August.2016 Ellers så slites også hovedbrytere, jeg skiftet en I går da den ikke slapp gjennom strøm nok til lanternene en gang... også opplevd dette Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
hegra Svart 25.August.2016 Link til dette innlegget Svart 25.August.2016 Normalt er et voltmeter koblet med + rett til startnøkkelen og viser dermed spenning på startbatteri, men kan jo være du har det på forbruk ? Hva med ekkoloddet vindusvisker og lanterner? Ekkoloddet falt vel ut eller gav alarm og det skulle vel tilsi at voltmeteret viser riktig. For og si det enkelt : Hvis voltmeteret er på startbatteri og visker eller noen av de andre tingene er på forbruk og voltmeteret viser lav spenning så er det på minussiden du må lete. Pluss mellom start og forbruk er vel adskilt , mens minus til både voltmeter, visker og ekkolodd kan gjerne være en felles minuskabel som tuller et sted. Sitér dette innlegget Link to post
MegaTrondy Svart 25.August.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.August.2016 Det har jeg ikke tenkt på. Det må undersøkes. Noen tips til hvordan jeg kan lete? Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 25.August.2016 Link til dette innlegget Svart 25.August.2016 Normalt er et voltmeter koblet med + rett til startnøkkelen og viser dermed spenning på startbatteri, men kan jo være du har det på forbruk ? Hva med ekkoloddet vindusvisker og lanterner? Ekkoloddet falt vel ut eller gav alarm og det skulle vel tilsi at voltmeteret viser riktig. For og si det enkelt : Hvis voltmeteret er på startbatteri og visker eller noen av de andre tingene er på forbruk og voltmeteret viser lav spenning så er det på minussiden du må lete. Pluss mellom start og forbruk er vel adskilt , mens minus til både voltmeter, visker og ekkolodd kan gjerne være en felles minuskabel som tuller et sted. Tja - at eit voltmeter normalt er kobla med + til startnøkkelen er vel rett, men at det dermed viser spenningen på startbatteriet? Det viser vel heller ein spenning ute i anlegget der det er tilkobla, noko som ideelt sett, men meir sjelden i virkeligheten, er samme spenning som på startbatteriet. Spenning på forbruksbatteriet er ein heilt annen tale, då desse er holdt adskilt so lenge der ikkje er lading. Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 26.August.2016 Link til dette innlegget Svart 26.August.2016 (redigert) Dinamo : Det viser vel heller ein spenning ute i anlegget der det er tilkobla, Da må det jo være et voltmeter med egen senseledning. De fleste enkle utgavene har ikke det, men bare + og - tilkobling og dermed blir det ofte den spenningen på nøkkelen som vises. Men har voltmeteret dårlig jording og gjerne samme jordledning som viskeren så vil jo spenningen på instrumentet falle til bunns selv om det er nok + strøm på nøkkel. Og er da viskeren/ekkolodd tilkoblet + på forbruk gir det også utslag selv om voltmetret er på + på startbatteri hvis disse tre har samme dårlige jording. Det vil jo vise seg om det blir målt, men mål da på ett minuspunkt som er bombesikkert, gjerne rett på batteriets minuspol og voltmeterts + inngang, og deretter måles det på + og - inngang på voltmeter. Må jo tilføye at trådstarter sjekker om voltmeteret har senseledning, men jeg har aldri hatt det på mine. Ikke forveksle ledning(er) til belysning av instrumentet da. Redigert 26.August.2016 av hegra (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
MegaTrondy Svart 27.August.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.August.2016 Har feilsøkt litt etter tips fra dere her inne. Resultatet så langt er at det er full power på batteriet, og dynamoen leverer det den skal når motoren er i gang. Når jeg målte bak på akter lanternen var det ned i 10 volt. Med andre ord forsvinner noe av strømmen på veien. Begynte med å sjekke batteiet og kablene. Ser at alle 3 batterier (inkludert start batteriet) er koblet til samme jord kabel. En del av kabel skoene ser ikke så bra ut. Gikk løs på en og skrapte bort det jeg klarte med en skrutrekker. Resultatet var at volt meteret viste 1 volt mer enn før jeg skrapte av polskoen. Jeg føler meg derfor sikker på at det er pol skoene som må byttes og at minus polen på et par av batteriene må rengjøres. Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 28.August.2016 Link til dette innlegget Svart 28.August.2016 Ser nå at jeg sikkert har feiltolket innlegg 21 til Dinamo og beklager virkelig det. Men det jeg mener er at om det bare er 8 volt på nøkkelen når bare viskeren eller andre småting er slått på, så er jeg temmelig sikker på at det ville være vanskelig og få start også da nøkkelen tross alt skal gi strøm til innslagsrele. Altså er + til nøkkel ok, men minus til voltmeter og de andre småtingene heller en mer trolig årsak. At du rengjør batteripoler er selvfølgelig bra, men om hovedfeilen er der ikke sikkert. Hvis andre ting fungerer normalt uten særlig spenningsfall er trolig feilen en felles minuskontakt eller ledning som går til de apparatene som fungerer dårlig. Hvor den er, er ikke godt og si, og det er nå det er bra med koblingsskjema. Du målte 10 volt på akterlanternen. Hvis du da har en lang ledning direkte til batteri minus og måler mellom den og + på akterlanternen ville kanskje resultatet blitt rundt 12 volt. Da er feilen på minusledning til lanternen. Derfor er det lurt og ha en slik lang ledning tilkoblet under søket slik at du vekselvis måler mellom den og apperatenes originale minusledning. Da vet du i hvert fall om det er på + eller - siden du skal lete. Men først av alt, og som allerede foreslått, ville jeg målt på tilsvarende måte på voltmeteret slik at du er sikker på at det viser riktig, og ikke minst om det er 8 eller 12 volt på selve nøkkelen. Sitér dette innlegget Link to post
MegaTrondy Svart 28.August.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.August.2016 Alle apparatene som trekker litt strøm gjør at volt meteret i båten og ekkoloddet piper når de er på. Pumpen til ferskvann, lanterner, vindusviskere, dieselvarmer, kjøleboks mm. Til og med båten piper når jeg slår av tenningen for å varsle om lavt batteri nivå, men batteriene er helt fulladet i følge målinger. Jeg tror derfor det må være en felles feil, og da starter jeg med jording siden batteri polene og skoene er i dårlig tilstand. Kan det være jeg må bytte pluss-pol skoene også? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.