Fantino Svart 28.August.2016 Link til dette innlegget Svart 28.August.2016 Nå er du på sporet. Og jeg skrev i innlegg #10 hvordan du kan måle for å finne 'synderen'. Den spenningen som forsvinner over en dårlig kopling vil alltid ligge over koplingen (eller bryteren) hvis du måler mens strømforbruker er på. Det virker veldig sannsynlig at du har en 'hovedsynder' et sted, men på veien finner du sikkert andre som fortjener å bli 'brushet' opp. Husk at kablene også kan irre innvendig slik at de må skiftes. Den typiske feilen på forbruk er alt for tynn jordingsledning frem til felles jordingspunkt under/bak instrumentpanel. Sitér dette innlegget Link to post
MegaTrondy Svart 28.August.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.August.2016 Ok. Skjønner. Kabelen ser helt ny ut. Det er byttet enkelte polsko opp gjennom ser jeg, så det er mulig at dette har vært en problemstilling før. Sitér dette innlegget Link to post
MegaTrondy Svart 31.August.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.August.2016 (redigert) Bytte polsko i dag, og de her ser ikke bra ut. Fikk ikke koblet til det siste batteriet på grunn av at kabelen ble for kort, men fikk målt litt med nye polsko og det gamle batteriet. Fortsatt faller det til 10-11 volt med belasting på volt meteret i båten og på ekkolodd, men det er ikke nede i 8 som før. Batteriene viser jevnt rundt 12.7 V med belastning når jeg måler direkte på de. Har det noe betydning at måleren i båten viser mindre enn det faktisk er tilgjengelig på batteriet? Hvis jeg bytter ut lanterner med LED vil måleren også bevege seg mindre. Redigert 31.August.2016 av MegaTrondy (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 31.August.2016 Link til dette innlegget Svart 31.August.2016 (redigert) Det kan se ut som om du har mange halvdårlige koplinger som 'spiser' spenning ved belastning. Gjerne også kabel som er irret innvendig. Ville byttet/frisket opp koplinger og kabler. Hvis du har en hovedkabel fra forbruk til bak på instrumentpanel og tilsvarende jordkabel tilbake igjen er dette en plass å begynne. Gå evt opp til et tverrsnitt som er realistisk ift maksimalt totalt strømtrekk. Det burde ikke være nevneverdig spenningsfall fra batteri til ekkolodd selv om dette står på, max en tiendedels Volt eller to. Her kan du beregne nødvendig kabeltverrsnitt for slik hovedkabel basert på total lengde og strømtrekk: https://baatplassen.no/i/page/kalkulatorer/kabelkalkulator.htm LED lanterner er smart, men det er en dårlig løsning på dette problemet, som trolig vil tilta. Redigert 31.August.2016 av Fantino (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 31.August.2016 Link til dette innlegget Svart 31.August.2016 syns ikke de batteriklemmene så så ille ut. Da er jeg mer enig med Fantino , halvdårlige og irrede kabler kan fort være hovedsynderne her Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
MegaTrondy Svart 31.August.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.August.2016 Spenningen faller ikke når ekkoloddet er på, men når jeg slår på vindusviskere, lanterner osv da faller den. Har jeg på vanlige lys innvendig skjer det ikke noe da alle lysene uten om lanterner er led. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.