litt peiling Startet 22.August.2016 Link til dette innlegget Startet 22.August.2016 (redigert) Baugpropell og + til hovedstrøm er koblet sammen, men med hver sin bryter.Alle batterier har spenning på 13,9-14,2Spenning inn på thruster er 14,06Men når thruster betjenes synker spenning helt ned i 3,5-6,5. Og resten av forbruk f.eks lys slukker nesten. Plotter slår seg også av.Se video....Hva kan være galt? Redigert 22.August.2016 av litt peiling (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
litt peiling Svart 22.August.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.August.2016 Fikk ikke lagt inn video ? Men, kan sende på sms til de som kan vite noe om dette ;) Sitér dette innlegget Link to post
litt peiling Svart 22.August.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.August.2016 Ser mange har hatt noe av samme problem. Og hos de fleste som opplevde problem med spenningsfall, var det børstene som var problemet. Kan det være samme sak her? Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 22.August.2016 Link til dette innlegget Svart 22.August.2016 Har du noe annet tungt å belaste batteriene med for å prøve å utelukke ødelagt celle ? Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
SR400 Svart 23.August.2016 Link til dette innlegget Svart 23.August.2016 (redigert) Har du eget batteri til thrusteren? Ser du måler 13,9-14,2 v. Dette er ladespenning, stopp motorene slå av laderen og mål batteriene separat. Du har noe av samme problem jeg opplevde i min båt, der var batteriet til thrusteren helt dødt, men målte full ladespenning når enten motor eller lader var tilkoblet. Redigert 23.August.2016 av Kaptein NMBF (see edit history) Sitér dette innlegget http://nmbf.no http://baatene.blogspot.no Link to post
Chilli Solbris Svart 23.August.2016 Link til dette innlegget Svart 23.August.2016 Gode råd over her! Hvis du utelukker dårlige batterier så er det bare å ta en telefon til Sleipner. De vil nok være interessert i å få orden på problemet. Opplevde en gang at thrusteren var så gjengrodde at den nesten satt fast..... Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Sitrin Svart 23.August.2016 Link til dette innlegget Svart 23.August.2016 For meg virker det som dårlig batteri eller dårlig forbindelse/kobling. Årsaken til det er som du skriver at lyset nesten slukker og plotter slår seg av. Antar at du får spenningsproblemer når du også bruker andre enheter som bruker mye strøm. Sitér dette innlegget Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350, Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening Link to post
Seilars Svart 25.August.2016 Link til dette innlegget Svart 25.August.2016 Du skriver litt lite om hvordan installasjonen din ser ut. Hvis jeg antar at du har ett thruster batteri som ikke er friskt, vil gjerne resten av installasjonen prøve seg på å drive thrusteren. En thruster som din trekker gjerne ca. 500-550A, og en mindre del av denne strømmen kommer normalt fra "ladekabelen". Når spenningen til thruster batteriet ved lengre tids thrusting dras ned, går strømmen fra forbruksbank og dynamo opp i retning thruster. Alt avhenger av hvilke tverrsnitt, batterier, og avstander man har ombord. Har man ett passe defekt thruster batteri vil man gjerne få problemer med spenningen om forbruksbanken ikke er sprek nok til å levere til thruster. Det første jeg ville gjort er å sjekke thruster batteriet. Deretter ville jeg tatt en ekstra sjekk på at det finnes en sikring på kabel mellom thruster batteri og + forsyning av dette. Denne sikringen skal beskytte kabel og ev. skillerele/diode/hovedstrøms bryter fra store strømmer om thruster henger seg opp i en slik feilsituasjon som du muligens er i nå. Legg ut sikringen mot + til thruster, og prøv thruster da. Mål strøm og spenning. Har du ingen mulighet for det, så bytt thruster batteri med feks. start batteriet, og se om det hjelper. Fortsetter feilen da, så hør med Sleipner. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.